اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - 25 September 2018
سخنگوی وزارت بهداشت به حواشی شوخی وزیر بهداشت با یک نانوا در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، واکنش نشان داد، گفت:برخی جریانات رسانه‌ای می‌خواهند یک مدیر جهادی و فعال را یک مدیر بی‌تحرک و نشسته نشان دهند.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص هجمه های اخیر به وزیر بهداشت

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود به برخی حواشی که درباره شوخی وزیر بهداشت با یکی از مردم در حاشیه سفرش منتشر شده، اشاره و اظهار کرد: دکتر  هاشمی به عنوان یکی از بهترین چشم پزشکان دنیا و به عنوان یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان با انتخاب آقای رییس جمهور و رای بالای مجلس برای وزارت انتخاب شدند. در این دوره هم علی رغم عدم تمایل‌شان با اصراری که شد، وزارت را پذیرفتند.

وی افزود: وزیر بهداشت تاکنون ۳۸۰ سفر استانی داشتند و چند صد کیلومتر هم زمینی رفت و آمد کردند و تک تک با مردم و بیماران و کارکنان و افراد مختلف مواجهه پیدا می‌کنند. در همین هفته روزی ۱۴ تا ۱۶ ساعت بازدید داشتند و از یزد، اهواز و مشهد بازدید کرده و امروز هم به سمت قزوین می‌روند و آخر هفته هم به مدت چهار روز بازدید استانی دارند.  متوجه نمی‌شوم برخی جریانات رسانه‌ای که از بیت‌المال و شبه بیت‌المال تغذیه می‌شوند؛ چرا می‌خواهند یک مدیر جهادی و فعال را یک مدیر بی‌تحرک و نشسته نشان دهند. باید توجه کرد که کار زیاد، درصد مواجهه با مردم را افزایش می‌دهد و با آنها شوخی هم می‌کنند،دكتر هاشمي فردي دلسوز هستند كه با بيماران رابطه عاطفي برقرار كرده و گاهي براي ازبين بردن فضاي خشك و معذب بودن شوخي مي كنند اما اينها باعث نمي شود كه ايشان پيگير جدي مشكلات مردم نباشند.

حریرچی همچنین گفت: اخبار بسیار مهمی در حوزه سلامت در کشور وجود دارد؛ به عنوان مثال متوسط شیوع سل در دنیا ۱۴۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و حتی این عدد در برخی کشورهای همسایه ما ۲۸۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این درحاایست که این میزان در ایران ۱۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، اما به این اخبار توجهی نمی‌شود. حال کافی است یک خبر منفی باشد، همه آن را منتشر می‌کنند. خود این نانوای شریف می‌گوید حرف وزیر شوخی بوده و از آن دلگیر نشدم، اما ببینید چقدر این خبر منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رییس جمهور در سازمان ملل هستند و قرار است از ایران به عنوان پیشرفته‌ترین کشور در مبارزه با بیماری‌ها تقدیر و جایزه رسمی به رییس جمهور تقدیم شود. دکتر هاشمی هم به همین دلیل به عنوان یکی از ۲۰ کمیسیونر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در جهان انتخاب شده است. حال این خبر چقدر منتشر شد؟ رسانه‌ها اینقدر به اخبار منفی توجه نکنند، بویژه رسانه‌هایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند.

ظرفیت تولید داروی کشور ‏‏3 تا 4 برابر میزان مصرف دارو در داخل است

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: یکی از راه‌ های بهینه سازی صنعت دارو و مصرف آن در کشور، پایین آمدن ‏قیمت تمام شده و ایجاد ارز برای کشور، صادرات دارو است.

ایرج حریرچی در پاسخ به سوالی درخصوص شایعات مبنی بر توقف صادرات دارو، اظهار داشت: ظرفیت تولید داروی کشور ‏‏3 تا 4 برابر میزان مصرف دارو در داخل است.

حریرچی خاطرنشان کرد: با صادرات تمامی داروها موافقیم و صادرات هم انجام می ‌شود، اما اگر ‏دارویی در کشور دچار کمبود باشد، به صورت موقت صادرات انجام نخواهد شد. داروهایی که عمدتا صادر می ‌شوند، در ‏کشور دچار کمبود نیستند.‏

وی افزود: با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد، صادرات، موجب رسیدن داروی بهتر به دست مردم کشور می‌شود، زیرا ‏کارخانه ‌ای که ظرفیت مازاد دارد، می ‌تواند سودآوری داشته و نیروی بهره‌ وری خود را بالاتر ببرد. از طرفی شرکت‌ ها به این علت که ‏باید کیفیت دارو را بالا نگه دارند تا بتواند تاییدیه‌ های بین المللی را بگیرند باید به صادرات بپردازند و این موضوع به ارتقای کیفیت داروهای داخلی نیز منجر می ‌شود.‏

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص ورود دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می ‌کنند و اعتراض دانشجویان داخلی به این موضوع، بیان کرد: علاقه جوانان ایرانی و خانواده‌ های آنان برای شرکت در رشته ‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نسبت به کشورهای دیگر ‏بسیار زیاد است و این روند سال‌ها است که در کشور وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت دراین خصوص افزود: تعدادی از این افراد متقاضی برای رشته های پزشکی در کنکور قبول نمی‌ شوند، در حالی که در رشته‌ های ریاضی ‏فیزیک و علوم انسانی بین 40 تا 50 درصد صندلی‌ دانشگاه‌ ها خالی می ‌ماند، اما در پزشکی تا چند برابر ظرفیت متقاضی وجود دارد. ‏تعدادی از این متقاضیان رشته پزشکی و دندانپزشکی به کشورهای خارجی منتقل شده و در دانشگاه‌های خارجی درس می ‌خوانند.

وی ادامه داد: این ‏افراد یا در دانشگاه‌ های معتبر پزشکی یا در دانشگاه‌ های غیرمعتبر تحصیل می کنند. اکثر این افراد تمایل دارند به کشور برگردند. این ‏کار برای حل مشکل خانواده‌ های این افراد انجام شده و معادل پولی که در دانشگاه‌ های خارجی پرداخت می‌ کردند از آنها گرفته ‏می‌ شود.‏

حریرچی گفت: در چند دهه گذشته هیچ اتفاق جدیدی در اصل موضوع اتفاق نیفتاده است و چند دهه ‏است که دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بعد از مدت معینی، درخواست بازگشت به کشور را مطرح می‌ کنند که همواره در پی رسیدگی به این درخواست ها ‏به آن پاسخ داده می‌ شد. تنها تغییری که به تازگی رخ داده این است که به علت مشکلات ارزی کشور، 72 واحدی که باید می ‌گذراندند ‏به 36 واحد کاهش یافت. این افراد از 700 دانشگاهی می ‌آیند که از لحاظ رتبه‌های علمی در جایگاه بالایی قرار دارند.‏

وی با بیان اینکه بعد از سال 2019 به هیچ عنوان امکان انتقال دانشجویان پزشکی به داخل کشور وجود ندارد، افزود: اکثر دانشگاه‌ ها به سختی این دانشجویان را مورد پذیرش قرار می دهند، زیرا ظرفیت ندارند. هزینه ‌ای که از این ‏دانشجویان گرفته می‌ شود، برای هزینه‌ های تحصیلی آنها کافی خواهد بود. از طرفی باید توجه کنیم که این افراد می ‌توانند کمبود پزشک ‏کشور را نیز برطرف کنند.‏

حریرچی درخصوص شایعه استعفای رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: شایعه استعفای دکتر اصغری، موضوع عجیبی است. دکتر اصغری با اینکه در سال 65 در چذابه یک پای خود را از دست دادند، اما ‏در عملیات‌ های بعدی نیز شرکت کردند. وی از 4 یا 5 ماه پیش که به علت حادثه ‌ای استخوان بازوی او شکست، حتی نیم ساعت هم فعالیت ‏خود را تعطیل نکردند. استعفا از طرف رییس سازمان غذا و دارو کاملا تکذیب می‌ شود و ما دکتر اصغری را یک مدیر جانباز جهادی ‏موفق می ‌دانیم که مسئولیت سازمان غذا و دارو را پذیرفتند. در نتیجه احتمال استعفا و پذیرش استعفا وجود ندارد. اگر شایعه درست ‏می‌ شود باید شایعه ‌ای درست شود که احتمال وقوع آن نیز وجود داشته باشد.

حریرچی همچنین در ادامه این نشست با بیان اینکه پارازیت‌ ها جزو امواج رادیویی و در محدوده مایکروویوها هستند، گفت: انرژی این پارازیت‌ ها مشابه ‏امواج ماهواره‌ای و حتی از آنها کمتر است. محدوده مجاز این امواج 28 ولت بر مترمربع است و اگر از این میزان بیشتر باشد ‏گفته می شود که ضرر دارد. بر اساس سنجش‌ هایی که در تهران و شیراز و شهرهای بزرگ انجام شده، مشاهده کردیم که به این میزان ‏نرسیده ایم.‏

وی افزود: اظهار نظر درباره پارازیت باید مستند بر اطلاعات باشد و نباید ثابت کنیم پارازیت ضرر دارد، بلکه کسی که استفاده ‏می‌ کند باید ثابت کند پارازیت مضر نیست و در محدوده سلامت قرار دارد.‏

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: به تازگی وزارت ارتباطات نیز دستگاه‌ های سنجش سیار خریداری کرده و این سنجش را انجام ‏می ‌دهد.‏

بیش از یک میلیارد نفر در جهان به بیماری تراخم مبتلا هستند

سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حذف بیماری تراخم از کشور خبر بسيار مهمي است که با نامه رسمی رییس سازمان جهانی بهداشت به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به طور بین المللی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

 ایرج حریرچی با اعلام این خبر گفت: تراخم شایعترین علت کوری و نابینایی عفونی در جهان و یکی از 20 بیماری مهم عفونی مغفولی است که بیش از یک میلیارد نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که در کشور ما هم در چندین دهه گذشته حتی تا دو سوم روستاییان و يك سوم شهرنشینان به درجات مختلفی از این بیماری و کاهش دید مبتلا بودند و تعداد زیادی هم، بینایی خود را از دست می دادند، افزود: در چند دهه گذشته درخصوص مقابله با این بیماری، چهار گروه اقدامات درمانی شامل اقدامات بهداشتی محیطی مثل دسترسی به آب سالم و فاضلاب بهداشتی، اقدامات بهداشتی فردی و ارتقای سلامت خصوصا کودکان، درمان آنتی بیوتیکی وسیع و ارزان در دسترس مردم (مثلا در خانه های بهداشت برای این بیماری چشمی پماد تتراسیکین و آزیترومایسین به طور رایگان عرضه می شود) و جراحی در دسترس و باز ارزان پلک چشم مبتلا و جلوگیری از زخم قرنيه انجام شده است.

وی همچنین گفت: رییس سازمان جهانی بهداشت در نامه ای ضمن تقدیر از اقدامات چندین دهه اخیر در مقابله با بیماری تراخم، دستیابی به این موفقیت را به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفته است.

سخنگوي وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هزینه های درمانی گفت: پرداخت ها از جیب مردم در حوزه سلامت موضوع مهمی است. پرداختی از جیب مردم شامل هر نوع پرداختی است که در هنگام دریافت خدمات درمانی توسط خود مردم پرداخت می شود و بیمه های سلامت آن را جبران نمی کنند.

حریرچی  در ادامه افزود: همچنین این درصد شامل حق بیمه پرداختی درمانی مردم نمی شود. در سال های 88 تا 91 پرداختی از جیب مردم 54 تا 58 درصد و به طور متوسط 56 درصد هزینه های سلامت را تشکیل می داد، با اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم به 38.7 و 38.1 در سال های 93 و 94 کاهش یافت.  

وی در ادامه گفت: آماده شدن حساب های ملی سلامت مربوط به سال 95 خبر بسیار مهمی است و اعلام می کنم که پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در سال 95 به 35.2 درصد کاهش پیدا کرده است که دستاورد بسیار مهمی بوده و این امر با حمایت دولت و مجلس حاصل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: کل هزینه های سلامت در سال 95 شامل هزینه های بستری، سرپایی، بهداشتی، درمانی، تشخیصی و دارویی اعم از هزینه های انجام شده در بخش دولتی، خصوصی و خیریه و نیز تامین شده توسط خود مردم، دولت و بیمه ها برابر 114613 میلیارد تومان بوده است که 35.2 درصد آن یا 40343 میلیارد تومان آن از جیب مردم تامین شده است.

حریرچی با اشاره به این که با توجه به رقم متوسط 56 درصدی پرداختی از جیب مردم در سال های قبل از اجرای طرح تحول سلامت، این رقم در سال 95 در مقایسه با درصد مشابه پرداختی چهار ساله مذکور، 23839 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر این رقم کاهش یافته را برای هریک از 78 میلیون و 166 هزار ایرانی سال 95 حساب کنیم روشن می شود که هر ایرانی در سال 95 برابر 305 هزار تومان کمتر، از جیب در حوزه سلامت خرج کرده است که معادل 25400 تومان هزینه کمتر در هر ماه برای هر ایرانی می شود.

وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر دولت و مجلس از طریق اجرای طرح تحول سلامت، حدود 56 درصد یارانه نقدی ماهانه 45500 تومانی به مردم سوبسید و یارانه هدفمند در حوزه سلامت پرداخت کرده اند.

حریرچی با بیان این که باید توجه کرد که طبق قانون برنامه ششم، پرداختی از جیب باید در انتهای برنامه به زیر 25 درصد کاهش پیدا کند. با رسیدن به این رقم میزان زیادی از هزینه های کمرشکن و فقرزای سلامت به میزان قابل قبول کاهش می یابد، افزود: برای پیشرفت بیشتر در این زمینه وزارت بهداشت علاوه بر سیاستگذاری و برنامه ریزی در مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری، کماکان نیازمند همکاری بیشتر دولت و مجلس در تامین منابع و نیز اقدامات بیشتر بیمه ها برای کاهش و قطع رابطه مالی بیمار و پزشک است که این موضوع هم، مورد درخواست جدی جامعه پزشکی و هم مورد درخواست مردم است.


نام:
ایمیل:
* نظر: