اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - 22 September 2018
رئیس جمهور در یک یادداشت:
رئیس جمهور در آستانه عزیمت به امریکا برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یادداشتی با عنوان «آیا می توان به امریکا اعتماد کرد؟» در روزنامه واشنگتن پست انتشار داد.

به گزارش عصرپرس به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حسن روحانی در این یادداشت تأکید کرد: ایران اهل منطق و گفتگوست و به همین دلیل بود که در مذاکرات برجام وارد شد و از آن سربلند بیرون آمد و به همین دلیل است که می گوید رمز اثبات حسن نیت طرف های مذاکراتی ما به ویژه امریکا، اجرای صادقانه و کامل برجام است.

متن یادداشت رئیس جمهور به این شرح است:

 

به نام خدا

وقتي در تاريخ ۱۸ ارديبهشت ۹۷، رئيس جمهور امريكا رسما اعلام كرد كه ايالات متحده امريكا از برجام خارج شد، دو انتخاب در برابر من وجود داشت. اول، من نيز اعلام كنم كه ايران از برجام خارج می شود كه موجب ناامنی و بی ثباتی بیشتر در منطقه می شد و دوم، دادن مهلت چند هفته اي به اعضاي باقيمانده در برجام تا تبعات خروج امريكا از اين توافق را كه نتيجه زحمات و مذاكرات بسيار سخت و فشرده ۱۲ ساله بود جبران كنند. به منظور پاسداري از صلح و امنيت منطقه اي و بين المللي و احترام به حقوق و مقررات شناخته شده بين المللي، گزينه دوم را انتخاب كردم.

پیش بینی امريكا اين بود كه پس از خروج از برجام، ايران نيز از آن خارج مي شود و به راحتي مي تواند يك ائتلاف جهاني عليه ايران شكل دهد و همه تحريم ها را برگرداند. اقدام ما در دادن فرصت محدود به اروپا، باعث به هم ريختن معادلات امريكا شد. از سوي ديگر، گفتگوهاي ايران و بقيه اعضاي برجام و تاكيد آنها براي حفظ برجام، امريكا را در انزوا قرار داد. شايد به ندرت پيش آمده باشد كه روي يك موضوع، بين امريكا و شركاي اروپايي اش تا اين حد اختلاف نظر باشد و اين نتيجه موضع بحق جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته اي و ديپلماسي فعال ايران در موضوع برجام است.

سياست خارجي دولت امريكا در قبال ايران نه براساس واقعيات موجود ايران، منطقه و جهان و نه حتي برمبناي منافع ملي امريكا تنظيم شده است. دريافت اطلاعات نادرست درباره ايران از گروه هاي تروريستي و رژيم صهیونیستی و تحلیل هاي غيركارشناسانه و غيردقيق نسبت به تحولات ايران، دولتمردان امريكا را دچار چنان توهمي ساخته كه احساس مي كنند مي توانند با حربه تحريم از ايران امتياز بگيرند. ملت ايران ثابت كرده كه در برابر فشار خارجي منسجم تر شده و مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند چنانچه در دوران قبل از برجام نيز امريكا نتوانست با تحريم هاي شدید مردم ايران را خسته كند و در نهايت اين امريكا بود كه تغيير مسير داد و به مذاكره روي آورد.

در گفتگوهاي جاري با كشورهاي باقيمانده در برجام تاكيد كرده ايم كه موضوع مهم براي ما، حفظ منافع مردم ایران از برجام است و چنانچه علی رغم خروج امریکا از برجام، منافع ايران تأمين شود در برجام مي مانيم و در غير اين صورت، روش ديگري را پي مي گيريم. منطق ما روشن است. يا همه اطراف از منافع برجام منتفع مي شوند و يا هيچ كدام. سكوت در برابر قلدري امريكا در ايجاد فشار به كشورها براي قطع روابط تجاري با ايران كه با مقررات شناخته شده بين المللي در تضاد آشكار است با هيچ منطقي سازگار نيست و ما در اين زمينه بي تفاوت نخواهيم ماند.

پیشنهاد آقای ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست. ما پیشنهاد ایشان را باور کنیم یا سخنان وزیر خارجه وی را که شرط گفتگو با ایران را تحقق نکاتی می داند كه توهین آشکار به ملت ایران تلقی می شود؟ علاوه بر این، ما چگونه می توانیم به امریکا اعتماد کنیم در حالی که از تعهدات بین المللی اش و مصوبه شورای امنیت که خود بانی آن بوده کنار می کشد و دیگر کشورها را برای اجرای آن مصوبه تهدید به تنبیه می کند؟ اعمال تحریم ها و ایجاد سختی برای مردم ایران از جمله در زمينه دسترسی مردم به دارو و یا محروم کردن ملت ایران از خرید هواپیمای مسافری که در امنیت پروازها تأثیر بسزایی دارد چه توجیهی دارد؟ به نظر می رسد که دولت امریکا در پی انتقام گیری از ملت ایران است و روشن است که ادعای طرفداری اش از مردم ایران کاملا پوچ و منافقانه است.

من اطمینان دارم که این بار نیز امریکا مجبور می شود تغییر رویه دهد. گفتگوهاي ما با طرف هاي تجاري مان در جريان است و نويددهنده آينده روشن در تعاملات بين المللي ايران است. اين واقعيت روز به روز روشن تر مي شود كه اكثريت قريب به اتفاق كشورهاي جهان با سياست يكجانبه گرايي امريكا مخالف بوده و تحميل دستور از سوي امريكا را برنمي تابند. ممکن است در کوتاه مدت در روابط اقتصادی با شرکایمان مشکلی به وجود آید اما دو طرف در جهت رفع آن تلاش می کنند و این امر نمی تواند استمرار یابد.

ما اهل منطق و گفتگو هستيم. به همین دلیل بود که در مذاکرات برجام وارد شدیم و از آن سربلند بیرون آمدیم. و به همین دلیل است که می گوییم رمز اثبات حسن نیت طرف های مذاکراتی ما، به ویژه امریکا، اجرای صادقانه و کامل برجام است. رهبر معظم انقلاب در دوران مذاکرات فرمودند که چنانچه ما در برجام از طرف مقابل صداقت ببینیم، زمینه برای بحث درباره بقیه موضوعات مورد علاقه طرفین باز می شود. متاسفانه برخورد غیرصادقانه و غلط امریکا در اجرای برجام - از روز اول اجرای برجام تا زمان خروج غيرقانوني از آن - حکایت از عدم صداقت آمریکا در اجراي تعهدات بين المللي خود دارد.

ملت ايران در طول بيش از ۲۵۰ سال گذشته عليه هيچ كشوري تجاوز نكرده و در عين حال، در برابر تجاوز و دخالت هاي بيگانه ايستدادگي كرده است. سلاح ما صلح است. ما همان طور كه در برابر متجاوز مي ايستيم، در صلح جدي هستيم و به هر اقدام مسالمت آميز، صادقانه و واقعي پاسخ مثبت می دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: