اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 18 September 2018
وزیر خارجه گفت: تصویب لوایح FATF یکی از مهمترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت.

ظریف: منتظر اجرایی شدن اقدامات عملی اروپا هستیم

به گزارش عصرپرس، محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره تصویب سه لایحه باقی مانده از FATF گفت: سه لایحه‌ای که باقی مانده برای منافع کشور و شفاف سازی و مقابله با ایران هراسی‌های دروغین در دنیا انجام شده. مفید می‌دانیم این لوایح در تمامی سطوح از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی به طور ریز بررسی شود. منافع آن برای ایران قابل توجه است و  یکی از مهمترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری ها خواهد گرفت.

وی گفت: اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می شود تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه طلب‌ها است، ادامه خواهد داشت اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می شود ضمن اینکه منافع کشور حفظ می شود و از دید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که مسئول این کار است منافع کشور تقویت می‌شود.

ظریف اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگترین حامیان تروریسم هستند بگیرد. امروز خبرها را ببینید که اسراییلی‌ها بیشترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده است، قبلا می گفتند فقط بیماران خود را به آنجا برای مداوا می برند اما الان معلوم شده هم حمایت مالی و هم تسلیحاتی و لجستیکی داشته‌اند و حالا مدعی جمهوری اسلامی شدند که با شفافیت در مقابله با تروریسم عمل می کند، آنها خودشان تروریسم و حامیان بزرگ آن هستند و جمهوری اسلامی این بهانه را نیز از آنها خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس با اعلام این که یک شنبه عازم نیویورک است، اظهار کرد: سفر نیویورک فرصت بسیار خوبی برای دیپلماسی کشور در بالاترین سطح ریاست جمهوری است که دیدگاه های ایران را مطرح کنند. همچنین جلسه مجمع عمومی فرصت بسیار خوبی در این زمینه است و آقای روحانی در آن صحبت خواهند کرد و جلسات دو جانبه و چند جانبه دیگر هم خواهند داشت.

ظریف گفت: حضور در مجمع عمومی یک فرصت منحصر به فرد است که همه کشورها از آن استفاده می کنند. اگر امسال به لیست حضور در مجمع عمومی نگاه کنید ۹۵ رئیس کشور در سطح رئیس جمهور و یا پادشاه و ۳۸ نخست وزیر که رئیس دولت هستند یعنی بیش از دو سوم کشورهای عضو ملل متحد در مجمع حضور پیدا می کنند.

وی درباره حضورش در نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد: از مقالاتی که منتشر شده به نظر می‌رسد که آمریکایی ها در برنامه‌ریزی اولیه‌ای که داشتند تجدید نظر کرده اند، چون می‌دانستند اگر چنین کاری بخواهند انجام دهند و اگر جلسه‌ای در آن شورا در خصوص ایران بگذارند، علاوه بر اینکه این جلسه خلاف همه نُرم‌های بین المللی است، آن جلسه به جلسه محاکمه آمریکا تبدیل می‌شود چراکه تنها قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران ۲۲۳۱ است و آمریکا نه تنها خودش این قطعنامه را نقض کرده بلکه سایر کشورها را هم مجبور می‌کند که آن را نقض کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همانطور که می‌بینید این سر و صداهایی که از آمریکا می‌آید به خاطر مقاومت دیگر کشورها است. مردم ما توجه داشته باشند شلوغ بازی این روزهای آمریکا و وزارت خارجه آمریکا این است که هر روز این و آن را تهدید می‌کند و می‌گوید حواستان باشد اگر با ایران روابط داشته باشید چنین و چنان می‌کنیم، اینها نشانه قدرت آمریکا نیست بلکه نشانه ضعف آنها است به این دلیل که کسی به حرف آنها گوش نکرده و کشورها در برابر حرفشان مقاومت کرده‌اند.

ظریف تصریح کرد: درست است که برخی شرکت‌ها موقتا از ایران خارج شدند ولی این واقعیت وجود دارد که این تکرار مستمر تهدیدات توسط آمریکا به خاطر مشکلاتی است که در برابر جامعه بین الملل پیدا کردند و این مشکل را هم برای برگزاری جلسه شورای امنیت داشتند.

وی اظهار کرد: آنچه که من امروز در برخی نشریات خواندم که در اعلام نمایندگی آمریکا اخیرا دیدیم جلسه را تبدیل کردند به جلسه ای که محدود به اعضای شورا و موضوع آن هم ایران نخواهد بود و موضوعات دیگر خواهد بود. البته آمریکایی‌ها از هر فرصتی برای حرف های نامربوط و اتهاماتی که فقط خودشان مستحق آن هستند علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند، از این جلسه هم استفاده خواهند کرد اما از خیال خامی که داشتند مجبور به عقب‌نشینی شدند. کما اینکه یک بار این کار را در دی ماه کردند و دیدند که اکثر اعضای شورای امنیت در آن جلسه از برجام حمایت کردند و این نشان دهنده انزوای سهمگین آمریکا است.

ظریف در مورد ادعای جان کری درباره دیدارهایش با وی گفت: دیدارهای من با آقای کری علنی بوده و اعلام نشده نبوده، زمانی که من به نیویورک می‌روم از صدر تا ذیل می‌آیند دیدار می‌کنند. از آقای کسینجر تا کری و نمایندگان دیدار می‌کنند و این یک واقعیت عادی است و نشان دهنده میزان تاثیرگذاری جمهوری اسلامی است.

وی درباره جنجال میان دولت و وزیر خارجه پیشین آمریکا در این باره اظهار کرد: یک دعوای زرگری در آنجا درست شده  که بیشتر اهداف انتخاباتی را دنبال می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره توییت اعتراضی خود مبنی بر بسته شدن حساب های فیک  کاربری برخی ایرانیان گفت: ثابت شده که گروه‌هایی از توییتر برای ایجاد جنجال و آشوب استفاده می‌کنند و توییتر هم باید نسبت به آن‌ها عکس‌العمل نشان دهد ولی متاسفانه روش دیگری را استفاده کرد. این حرکت را با حضور گسترده‌تری که می‌شود به پویش عمومی در فضای مجازی تبدیل کرد، می‌توان دنبال کرد.

ظریف در خصوص تعهدات برجامی اتحادیه اروپا اظهار کرد: در اجلاسی که در وین داشتیم نه فقط اتحادیه اروپا، بلکه چهار به علاوه یک تعهداتی را اعلام کردند و ما گفتیم این تعهدات باید به اقدامات عملی تبدیل شود.

وی گفت: در خبرهای روزهای اخیر هم دیدید که اروپا اقدامات عملی را شروع کرده و ما منتظر اجرایی شدن این اقدامات عملی هستیم. اروپایی‌ها هم می‌دانند بر اساس این اقدامات عملی ما تصمیم‌گیری می‌کنیم. هفته آینده جلسه مجدد چهار به علاوه یک را هم خواهیم داشت که انشاءالله در آن جلسه مجموعه اقداماتی که تا آن زمان انجام شده را بررسی و نتیجه جلسه را به هیات نظارت در تهران گزارش خواهیم داد و بر اساس آن مقامات عالی تصمیم‌گیری می‌کنند.

ظریف همچنین درباره رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس گفت: فرهنگ ایثار و مقاومت مردم ایران به همراه دیپلماسی متکی بر این مقاومت توانست جامعه بین‌المللی را از حالت خواب آلودگی لااقل برای مدت کوتاه خارج بکند. اسنادی که امروز در معرض دید عموم قرار گرفته شاید قسمت بسیار اندکی از صدها هزار سند است که همه این‌ها نشان دهنده واقعیتاتی است؛ اینکه مردم ایران چگونه در مقابل فشارها مقاومت کردند و چگونه جامعه بین‌الملل نسبت به حمله صدام به ایران و اشغال خاک ایران بی‌توجهی کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این اسناد همچنین نشان دهنده این واقعیت است که جامعه بین‌الملل نسبت به گزارش‌های متعددی که در مورد حملات صدام به مراکز انسانی و غیرنظامیان انجام شد، که به آن جنگ "شهرها" می‌گفتند و همچنین به استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی بی‌توجهی کرد که اسناد مربوط به آنها را در نمایشگاه امروز شاهد هستید.

وی گفت: گزارش‌های متعددی که دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارائه کرد مبنی بر این‌که صدام عیله مردم، نظامیان، و غیر نظامیان ایران، که یاد و خاطره همه شهدای شیمیایی و شهدای سردشت را گرامی می‌داریم، از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و یک سکوت مرگبار بر شورای امنیت سازمان ملل حاکم بود و تا پایان جنگ حتی یک‌بار حاضر نشد صدام را برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی محکوم کند. اما در نهایت دیدیم که همین مقاومت صفحه سومی هم باز کرد و آن اعلام تجاوز عراق علیه مردم ایران توسط دبیرکل ملل متحد بود. یعنی نشان دادیم که سازمان ملل به حرف‌هایی که می‌زند اعتباری قائل نیست و اعتقادی ندارد ولی نشان دادیم که با مقاومت مردم و دیپلماسی مبتنی بر مقاومت و دیپلماسی که گرانیگاهش اتکا و اعتماد به مردم خودمان است می‌شود نهایتا ثمره سیاسی را هم گرفت و سازمان ملل ناگزیر شود به این واقعیت اعتراف کند که صدام جنگ را آغاز کرده است.

وی افزود: ما نمونه‌های رشادت‌های مدافعان کشور، نیروهای مسلح، بسیج و مردم را دیدیم و امروز هم نمونه‌های تلاش‌های دیپلماتیک را می‌بینیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما از ابتدا این بود که در ادلب جنگ صورت نگیرد و مبارزه با تروریسم و پاک‌سازی سوریه از تروریست‌ها بدون درگیری و تلفات انجام شود، گفت: این کار را در سفرم در آنکارا و بعد در دمشق  نیز دنبال کردم.

ظریف با اشاره به مذاکرات سران سه کشور در تهران نیز افزود: در خود اجلاس و حاشیه آن هم بحث‌هایی انجام شد.

وی ادامه داد: محورهایی که روز دوشنبه نیز مورد توافق اولیه روسیه و ترکیه قرار گرفت همان محورهایی است که  قبلا بحث و دنبال کردیم یعنی اینکه بتوانیم ادلب را از حضور تروریست ها خارج کنیم، بدون اینکه درواقع تاثیری بر زندگی مردم گذاشته شود.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: امیدواریم با مذاکرات بیشتر به شکلی بتوانیم جلو رویم که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، مقابله با تروریست‌ها و حفظ و جان غیر نظامیان و مردم سوریه تامین شود.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره توافق‌ اخیر روسیه و ترکیه بر سر ادلب و این‌که آیا با ایران در مورد این توافق‌ها مشورت شده است؟ گفت: بله. ایران در مرکز مشورت‌ها همیشه قرار داشته است.

ظریف در مورد زمان برگزاری کمیسیون مشترک ایران و 1+4 در نیویورک نیز تصریح کرد: هنوز زمان آن قطعی نشده اما در روزهای ابتدایی خواهد بود.

 

منبع: ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر: