اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 17 September 2018
قاسمی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ ارتباطی میان حمله به سفارت خانه‌های کشور مان در بصره و پاریس وجود ندارد.

حمله به سفارت ایران در بصره و پاریس ارتباطی با هم ندارد

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سیما ، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود، درباره تعرض به کنسولگری ایران در بصره و سفارتمان در پاریس افزود: در هر دو مورد موضع گیری های لازم صورت گرفته است، شخصا تصور می کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسأله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همانگونه که پیش بینی می شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در پاریس مسأله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند، با دولت فرانسه تماس های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری های لازم صورت بگیرد.

قاسمی تاکید کرد: هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی ها در برجام اظهار داشت: تصور می کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می کنیم، تماس های مستمر ما با طرف های اروپایی ادامه دارد و طرح های قبلی را که امکان عملیاتی شدن نداشت کنار گذاشتیم و مکانیسم های جدیدی را در حال پیگیری هستیم.

وی تصریح کرد: تماس های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم و امیدواریم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری میان وزرای خارجه چهار بعلاوه یک صورت بگیرد و فکر می کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح ها و برنامه های جدید می تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

قاسمی در خصوص تامین امنیت مراسم عزاداری در خارج از کشور با توجه به شرایط کنونی گفت: همیشه در تمام سفارتخانه های خود در همه کشورهای جهان مراسم ملی و مذهبی خود را با حضور ایرانیان با امنیت کامل برگزار کرده ایم و امسال هم نگرانی نداریم و دولت های میزبان هم وظیفه دارند امنیت مکان های دیپلماتیک را برقرار کنند و اینکه با هوشیاری لازم از طرف وزارت خارجه و دیگر دستگاه های مرتبط هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عدم حضور سفرای ایران در هند و چین اظهار داشت: این کار مراحل خاص خود را دارد و به طور طبیعی زمانبر است و شاید ماه ها طول بکشد و بار دیگر تاکید می کنم که چین و هند از شرکای خوب ایران به حساب می آیند.

وی گفت: سفیر جدیدالورود ایران در چین با توجه به نیازی که دولت به حضور وی در بانک مرکزی داشت، وی به سمت مدیرکلی بانک مرکزی منصوب و مراحل برای اعلام سفیر جدید از همان زمان آغاز شد و نبود سفیر به رغم موقعیت و جایگاه بالایی که دارد، به معنای عدم اجرای هیچ اقدامی از جانب سفارتخانه ها نیست.

موضوعات بحث با طرف امریکایی عمدتا مسأله برجام بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف امریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مسأله برجام بوده است و نه مسأله دیگری.

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود درخصوص بیان برخی خاطرات جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا از ملاقات های خود با ظریف افزود: فکر می کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی امریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مسأله چندان ورودی داشته باشیم و این بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است.

وی ادامه داد: این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده؛ دیدارهایی که در گذشته انجام شده به طور رسمی و یا دیدارهایی غیررسمی در حاشیه برخی اجلاس های بین‌الملی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ و یا ژنو و امثال آن بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسئولیت ندارد و نمی توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس های بین المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت؛ فکر می کنم بیشتر این یک مسأله داخلی مرتبط با امریکایی هاست که ما هم بهتر است در این مسأله ورود نداشته باشیم.

وی ادامه داد: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف امریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مسأله برجام بوده است و نه مسأله دیگری.

قاسمی گفت: اگر در حاشیه اجلاس های مختلف بین المللی سلام و احوال پرسی صورت گرفته باشد در زمره ملاقات و دیدار رسمی نیست و نباید اجازه دهیم در دامی که امریکایی ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده اند گرفتار شویم و باید بگذاریم با گذشت زمان ببینیم این مسأله در امریکا چگونه پیش خواهد رفت و تأکید می کنم که نباید در خصوص مسائلی که برای ما مورد نیاز نیست و واقعیتی هم ندارد ورود پیدا کنیم.

 تنها ۳ سفیر مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان می شوند

بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خودبا اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: در شرایط فعلی تنها ۳ سفیر در وزارت امور خارجه هستند که مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان خواهند شد و به زودی بازنشسته می شوند.

به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد شروط ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: ما اصلا به مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی  با وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده و به طور ناشیانه و غیر متعهدانه از برجام خارج شده و شرایط جدیدی را برای شرکا و ایران ایجاد کرده  است، فکر نمی‌کنیم و داشتن یا نداشتن شروط در دستور کار ما نیست.

وی ادامه داد: در مورد سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران، آنچه مرتبط با حاکمیت ملی، دفاع ملی، تمامیت ارزی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران است، ایران سیاست‌های خود را منطقی، دقیق و درست می‌داند که به نفع منطقه و مردم ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: تصور نمی‌کنیم که بتوانیم در مورد هر آنچه که مربوط به توان دفاعی و توانمندی ما در دفاع از کشور وجود دارد با دیگران مذاکره کنیم و پاسخ ما حتما منفی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: