اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 17 September 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:
سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از تيرماه سال 97 تاکنون بالغ بر 454 عمل جراحی در بیمارستان های کشور انجام شده است.
انجام بیش از 454 هزار عمل جراحی در سال 97
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرسایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: برخی از شایعات در کشور باعث اضطراب و عدم آرامش مردم شده که لغو برخی اعمال جراحی از این شایعات است که باید گفت؛ از تيرماه سال جاری 454 هزار و 615 عمل جراحی در سطح بیمارستان ها انجام شده که از این تعداد 258 هزار و 899 بیمارستان دولتی، 52 هزار و 662 عمل در بیمارستان های تامین اجتماعی، 98 هزار در بیمارستان های خصوصی، 14 هزارو 954 بیمارستان سپاه و 5 هزار و 319 مورد در بیمارستان های ارتش صورت گرفت است.

تامین ورق( opg (Ontario Power Generation رادیولوژی با ارز دولتی 

حریرچی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص کمبود ورق opg در رادیولوژی گفت: این مورد در فرصت تخصیص ارز 4200 قرار گرفته و در حال حاضر نیز 8 شرکت تامین کننده ورق opg در حال عقد قرار داد هستند و یک شرکت نیز درحال توزیع آن می باشد.

کاهش تورم سلامت نسبت به تورم عمومی کشور

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خبر مهم این است که در سال ۹۶ اختلاف بین تورم سلامت و تورم عمومی کشور به شدت کاهش پیدا کرده و با همکاری گروه‌های مختلف جامعه پزشکی و ارائه کنندگان و تامین کنندگان خدمات و کالا در حوزه سلامت و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و نیز نظارت مناسب در این حوزه، نسبت تورم سلامت به تورم عمومی بسیار کاهش پیدا کرده و فقط شامل اختلاف ۵ درصدی بوده است. بررسی روند تورم ماهانه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عمده افزایش قیمت‌ها و تورم ماهانه در حوزه سلامت در نیمه اول سال خصوصا در ماه‌های خرداد و تیر رخ می‌دهد، در حالی که افزایش تورم عمومی ماهانه کشور در طی سال ۹۶ روند نسبتا متقارن و توزیع شده‌تری دارد.

وی افزود: خبر بسیار مهم دیگر این است که امسال برای اولین بار در طی چندین سال گذشته تورم ماهانه حوزه سلامت در چهار ماه فروردین تا تیر ماه از تورم عمومی جامعه کمتر بوده است و در حالی که در فروردین تورم عمومی ماهانه ۸ دهم درصد بوده، تورم سلامت ۴ دهم درصد، در اردیبهشت تورم عمومی ماهانه ۱.۶ دهم درصد و تورم  سلامت ۶ دهم درصد، در خرداد تورم عمومی ۴.۳ دهم درصد و تورم سلامت ۲.۷ دهم درصد و در تیرماه تورم عمومی ۳.۴ دهم درصد و تورم سلامت ۲.۵ درصد بوده است. همانطور که روشن است برخلاف روال میانگین ۴۰ درصد بالاتری تورم سلامت به تورم عمومی در سال‌های گذشته در کشور، در چند ماه گذشته به طور واضحی تورم سلامت کمتر از تورم عمومی بوده است.

حریرچی ادامه داد: البته ممکن است گفته شود که این موضوع به دلیل افزایش شدید تورم در سایر حوزه‌ها و تورم معمول در حوزه سلامت پدید آمده است. بررسی سال‌های افزایش شدید تورم عمومی به عنوان مثال در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و نیز نیمه اول دهه ۷۰ به وضوح نشان می‌دهد که حتی در سال‌های افزایش شدید تورم، افزایش تورم حوزه سلامت خصوصا در نیمه اول سال از تورم عمومی بیشتر بوده است و نادرستی این فرضیه را نشان می‌دهد.

حریرچی افزود: برای تحلیل علت وقوع این پدیده باید بیان کرد که جامعه پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری و پیراپزشکی و نیز تامین کنندگان ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی با درک صحیح و تحلیل درست از توان مالی مردم و بیمه‌ها و دولت در مقطع کنونی با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و وزارت بهداشت و بیمه‌ها برای کنترل هزینه‌ها از جمله عدم افزایش تعرفه جراحی در سال ۹۷ و افزایش جزئی حق ویزیت و افزایش ۹ درصدی سبد دارو و تجهیزات در سال، همکاری صمیمانه و بسیار موثری داشته‌اند و با وجود تاخیر قابل توجه در دریافت‌های حوزه سلامت در مقطعی که با کاهش قدرت خرید مواجه هستیم، با متانت و همدلی به ارائه خدمت به هموطنان خود با تعرفه‌های قانونی مشغول بوده‌اند.

افزایش امید به زندگی ایرانیان

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه شاخص توسعه انسانی توسط سازمان ملل متحد برای همه کشورها اندازه‌گیری می‌شود، گفت: این شاخص برای ایران در سال ۲۰۱۷ به ۷۹۸ هزارم و مرز ۸ دهم از یک رسیده است. این شاخص در ۲۷ سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۰ در کشور ۵۷۷ هزارم بوده است و جمهوری اسلامی ایران با رشد ۳۸.۳ درصدی یکی از سریع‌ترین کشورها در افزایش شاخص توسعه انسانی بنا به گزارش سازمان ملل است. در این مدت ۲۷ سال، متوسط امید به زندگی ایرانیان ۱۲.۴ دهم سال افزایش یافته است و متوسط سال‌های تحصیل ایرانیان ۵.۶ دهم سال بیشتر شده و سرانه درآمد ناخالص هر ایرانی در طی ۲۷ سال ۶۷.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. طی ۲۷ سال گذشته بنا به گزارش سازمان ملل امید به زندگی ایرانیان از ۶۳.۸ دهم به ۷۶.۲ دهم سال و میانگین سال‌های تحصیل همه ایرانیان از ۴.۲ دهم به ۹.۶ دهم سال (یعنی بیش از ۲ برابر) و سرانه درآمد ناخالص ملی ایرانیان براساس دلار بین‌المللی (یعنی دلار بر مبنای برابری قدرت خرید و نه دلار آزاد آمریکا) از ۱۱ هزار و ۴۲۰ دلار به ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار رسیده است.

وی اظهارکرد: بدین ترتیب ایران با کسب شاخص ۷۹۸ هزارم جزو کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار گرفته است. متوسط شاخص توسعه انسانی در کشورهای جنوب آسیا ۶۳۸ هزارم و در کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا ۷.۵۷ هزارم است. بنا به گزارش سازمان ملل اگر این شاخص براساس توزیع نابرابری تعدیل شود، شاخص ایران برابر ۷۰۷ هزارم می‌شود و به عبارت دیگر ۱۱.۴ دهم درصد کاهش پیدا می‌کند. این کاهش براساس توزیع نابرابری برای کشورهای جنوب آسیا ۲۶.۱ درصد و برای کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا ۱۶ درصد است که به ترتیب شاخص توسعه انسانی براساس توزیع نابرابری جنوب آسیا و کشورهای با شاخص توسعه بالا به ترتیب ۴۷۱ هزارم و ۶۳۶ هزارم است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در اجلاس سران سازمان ملل در هفته آینده که روسای جمهورها در آن حضور دارند، تمام سازمان‌های تحت پوشش سازمان ملل جایزه‌های مشترکی برای امسال تعیین کردند که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، به ریاست دکتر هاشمی و دبیری دکتر لاریجانی، برنده این جایزه شدند.

سامانه سیمای سرطان

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره راه اندازی سامانه سیمای سرطان از ابتدای مهر ماه، ‏اظهار کرد: بیماران مبتلا به سرطان از خدمات خوبی در اکثر موارد بهره مند می‌شوند و در برخی مواقع مشکلاتی دارند. هدف این سامانه ‏افزایش خدمت رسانی به مردم و فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای مردم و پزشکان است.

وی با اشاره به سامانه شیرخشک نیز گفت: درباره شیر خشک های متابولیکی تبلیغات چندانی انجام نشده است. سامانه‌ای که در این رابطه ایجاد شده، ‏شیرخشک متابولیکی را دم در منزل افراد تحویل می‌دهد. وقتی این کار به وسیله سامانه انجام شد، قیمت‌ها ارزانتر و مصرف ‏معقول‌تر شد. درباره برخی بیماری‌ها نیز همین طور است، 200 بیماری جدید داریم که به همین روش اطلاع رسانی و ایجاد سامانه، مصرف دارو بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.

حریرچی گفت: سامانه‌هایی که برای افزایش کیفیت و کنترل هزینه است اثربخش خواهد بود. در درمان بیماران سرطان یکی از ‏اشکالات لیست دارویی این است که می‌گویند یک داروی ضد سرطان برای سرطان بانوان برای مرحله مشخصی پذیرفته شده است. ‏گاهی مقاله‌ای برای برخی سرطان‌های دیگر نیز وجود دارد که فلان دارو در کشور مبدا استفاده نمی‌شود به هر حال روش‌هایی که به شفاف سازی و ‏راحتی بیمار و مشخص بودن تعداد داروی توزیعی است در زمینه کنترل هزینه موثر است.

سخگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی ماه‌های آتی احتمالا قاچاق معکوس افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: دارو یا شیرخشک با دلار 4200 تومانی ‏تهیه می‌شود، در حالی‌که این موارد در کشورهای همسایه بین 3 تا 4 برابر قیمت دارند. مجبوریم داروهای گرانقیمت بیشتری ‏داشته باشیم تا دلاری که سهم مردم ایران است، در خارج از کشور مصرف نشود.‏

صادرات داروی ایرانی به روسیه

حریرچی در ادامه درباره تولیدات داخلی دارو در کشور گفت: یکی از روش‌هایی که اخیرا برای تولید یعنی (۱۰ تا ۱۲) سال گذشته استفاده می‌کنیم، این است که دانش تولید دارو و زمینه آن را از خارج از کشور بیاوریم و بازار منطقه را با استفاده از بازار بین‌المللی و دانش دانشمندان ایرانی فراهم کنیم. در این خصوص تجربیات موفقی در تولید بعضی از داروها داشتیم که حتی صادرات این نوع داروها به کشورهایی مانند روسیه انجام شد. یکی از قراردادها در مورد انسولین پن بوده است که این انسولین با توجه به میزان سختی تنظیم و تجویز آن برای کودکان یا سالمندان، در کشورهای دیگر در حال توسعه است که در ایران نیز به دنبال همین موضوع هستیم.

پرونده الکترونیک سلامت و کنترل هزینه‌ها

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: این موضوع در کاهش هزینه‌های سلامت تاثیر زیادی ‏خواهد داشت که یکی از موارد آن مربوط به همپوشانی بیمه‌ای می‌شود. در حال حاضر قسمت عمده‌ای از این همپوشانی به وسیله ‏سامانه استحقاق سنجی برطرف شده است. در یکی از استان‌ها نظام ارجاع و پرونده الکترونیک به صورت کامل در حال اجراست و ‏در کاهش هزینه و مصرف کاغذ و غیره موثر بوده است.

وی ادامه داد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت از جبهه‌های گوناگون در حال انجام است که به صرفه‌جویی‌های عمده‌ای منجر خواهد ‏شد. تعداد کسانی که وارد این سامانه شدند حدود 70 میلیون نفر هستند، اما لزوما به معنی دریافت خدمات نیست. کسانی که هم مراجعه ‏کرده و هم ثبت شدند آمار دیگری دارد.‏

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اطلاعات ثبتی ۷۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۶۳ نفر در پرونده الکترونیک ثبت شده و ۵۱ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۱ نفر نیز حداقل ‏یک خدمت در قالب پرونده الکترونیک دریافت کردند. تعداد خدمات و بسته‌های ارائه شده نیز ۷۵۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۱۵ مورد بوده ‏است.‏

نذر خون در تاسوعا و عاشورا

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نذر خون در تاسوعا و عاشورا بیان کرد: ایران یکی از کشورهای سرآمد در تامین ‏خون مورد نیاز بیماران با استفاده از توان بالقوه و بالفعل نیک اندیشی و خیرخواهی هستیم. در حال حاضر در ماه محرم تراکم زیادی ‏ایجاد می‌شود. البته مصرف خون تغییر چندانی پیدا نمی‌کند. توصیه ما این است که مردم ضمن تاکید بر نذر خون، مراجعه خود را به ‏مراکز اهدای خون در روزهای مختلفی توزیع کنند. زیرا برخی از فرآورده‌ها و مشتقات خون را نمی‌توان بیش از چند روز نگهداری ‏کرد.‏

تعداد بازنشستگان وزارت بهداشت و اجرای قانون جدید

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازنشستگان در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: تاکید این قانون بر مدیران است. ولی از قبل نیز قوانین برای منع بکارگیری افراد بازنشسته وجود ‏داشت. در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به گستردگی حجم نیروی انسانی، تعداد بسیار اندک است. به محض ‏ابلاغ در مهلت قانونی، وزارت بهداشت تابع قانون خواهد بود و این کار را اجرا می‌کند.‏

انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات 

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: علی رغم تلاش های صورت گرفته، وضعیت پرداخت بدهی ها از سوی سازمان تامین اجتماعی مورد رضایت نیست، چراکه وضعیت در شرایط فعلی حساس است و بیمارستان و ارائه دهندگان خدمات باید بتوانند تدابیر لازم را بیندیشند تا دارو و ملزومات موردنیاز را تامین کرده و دستمزد پرسنل را بپردازند.

وی افزود: ما در سال 96 مبلغ 7064 میلیارد تومان سند به سازمان تامین اجتماعی ارسال کردیم که از این میزان، 3040 میلیارد تومان به مراکز دولتی وصول شده و 4023 میلیارد تومان نیز طلب باقی مانده است.

حریرچی ادامه داد: در سال 97 نیز 2301 میلیارد تومان سند به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده که 956 میلیارد تومان وصول شده و 1345 میلیارد تومان هنوز طلب باقی مانده است و در مجموع مراکز دولتی 5368 میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برای سال 96 و 97 طلب دارند.   

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه میزان مطالبات از سازمان بیمه سلامت با شدت کمتری همراه است، اظهار داشت: اسناد ارسالی به این سازمان برای سال های 96 و 97، حدود 11681 میلیارد تومان بوده که 7239 میلیارد تومان آن وصول شده و 4442 میلیارد تومان از بیمه سلامت هنوز طلب داریم، درحالی که به بیمه سلامت 20 درصد بیشتر اسناد ارسال شده، اما طلب باقی مانده از آن 20 درصد کمتر از سازمان بیمه تامین اجتماعی است.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: