اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - 16 September 2018
وزیر امورخارجه:
وزیر امورخارجه گفت: اولویت تهران تداوم فروش نفت در حد معقول و بازگشت عایدی آن به ایران و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری و همکاری دیگر کشورها در بخش فناوری و تحقیق در ایران است.
اولویت ایران تداوم فروش نفت در حد معقول و بازگشت عواید آن استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل خواستار اقدام اتحادیه اروپا برای خنثی کردن پیامدهای خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد و گفت: در صورت انفعال این اتحادیه، تهران ممکن است سطح اجرای برجام را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که برجام با اقدام‌های آمریکا و انفعال اتحادیه اروپا تهدید شود، افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. اروپایی‌ها و دیگر امضاکنندگان برجام باید برای خنثی کردن پیامدهای تحریم‌های آمریکا اقدام کنند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ضروری است که اروپا نه به دلیل ایران، بلکه به خاطر حق حاکمیتی و منافع بلندمدت اقتصادی خود، این اقدام‌ها را انجام دهد.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو مهم‌ترین اولویت تهران را تداوم فروش نفت در حد معقول و بازگشت عایدی آن به ایران و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری و همکاری دیگر کشورها در بخش فناوری و تحقیق در این کشور دانست.

وی گفت: اروپا عنوان کرده است که توافق هسته‌ای همسو با منافع امنیتی آن است. پس اروپا باید آماده پرداخت هزینه برای امنیتش باشد. هیچ چیزی مجانی نیست. اروپا باید با اعمال قوانین انسداد و مجازات آن دسته از شرکت‌های اروپایی که به پیروی از تحریم‌های آمریکا از ایران خارج می‌شوند، هزینه امنیت خود را بپردازد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: پرسش این است که آیا اروپا می‌خواهد شرکت‌هایش از قوانین اروپا پیروی کنند یا قوانین آمریکا؟ یا این‌که اروپا برابر دیکته‌های آمریکا تسلیم می‌شود؟

ظریف مذاکره با آمریکا را اتلاف وقت دانست و تاکید کرد: تا زمانی که واشنگتن از تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام عقب‌نشینی نکند، تهران با ایالات متحده در مورد نقش ایران در منطقه خاورمیانه مذاکره نخواهد کرد. ایران تنها زمانی مذاکره در مورد دیگر موضوع‌ها را بررسی می‌کند که اتحادیه اروپا اجرای توافق را تضمین کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: