اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 11 September 2018
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور خبر داد:
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از افتتاح بزرگترین آب شیرین کن کشور در بندرعباس با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز خبر داد.

بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن در بندرعباسبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم معرفی طرح‌های تبصره 19 وزارت نیرو و مبادله قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب که در سالن همایش وزارت نیرو برگزار شد، گفت: تاکنون ۱۴۲ قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی در سیستم آب و فاضلاب امضا شده است.

وی افزود: در شهریور ۹۳ هفت قرارداد به ارزش هزار میلیارد تومان، در شهریور ۹۴ بیست قرارداد به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان و امروز ۲۲ قرارداد به ارزش دو هزار میلیارد تومان به امضا می رسد که همگی با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهند شد.

جانباز در ادامه با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی در پروژه های آب و فاضلاب گفت: تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف اعم از بانک های  داخلی، منابع مالی خارجی، فاینانس های داخلی و خارجی و جذب مشارکت به روش  های BOO و BOD جذب کرده ایم.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سطح مدیریت آب به گونه ای ارتقا یافته است که توانایی انتقال هر نوع آب غیرمتعارف را تصفیه و به هر نقطه از کشور را دارد.

خودگران کردن پروژه های وزارت نیرو توسط بخش خصوصی است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وزارت نیرو در حوزه همکاری با بخش خصوصی به دنبال خودگران کردن پروژه ها است؛ در حال حاضر قرارداد ها به این شکل است که وزارت نیرو از سرمایه گذار آب را به قیمت مندرج در قرارداد خریداری می کند اما به دنبال آن هستیم به سمت خودگران کردن پروژه ها برویم.

جانباز گفت: یکی از مشکلات ما در صنایع آب و فاضلاب و همکاری با بخش خصوصی بروکراسی سنگین سیستم بانکی است، به عنوان مثال قرار است به زودی آب شیرین کن بندرعباس به عنوان بزرگترین آب شیرین کن کشور با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز افتتاح شود.

وی افزود:متاسفانه  سرمایه گذار این پروژه یک سال و نیم معطل دریافت تسهیلات بانکی است.

وی ادامه داد: در حالی که قراردادهای سرمایه گذاری را دولت تضمین کرده است اما بانک ها قرارداد ها را به عنوان تضمین نمی پذیرند. این معطلی بانک ها سبب می شود این قیمت ها مدام تغییر کند افزایش نرخ ارز هم در تغییر قیمت ها موثر بوده است.

معاون وزیر نیرو گفت: عمده تجهیز آب شیرین کن ها با نرخ ارز قبلی خرید می شد اما پیشنهاد مشخص ما این است که پروژه های رسمی آب و فاضلاب در پی افزایش نرخ ارز از نرخ رسمی فعلی تامین مالی شود در غیر این صورت قیمت تمام شده پروژه افزایش خواهد یافت.

جانباز ازدیگر مشکلات بخش آب و فاضلاب را در گمرک ماندن تجهیزات آب شیرین کن ها دانست و گفت: ترخیص این قطعات از گمرک نیازمند توجه دولت است.

 خبرنگار : پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: