اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - 10 September 2018
شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد؛
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پادگان‌ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

آمادگی ارتش برای واگذاری2400 هکتار فضای پادگان ها به شورای عالی شهرسازی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس: محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: رویکرد وزارتخانه در مورد روددره‌ها و حفاظت از آنها بدین صورت است که رود دره ها از نظر ما موضوعاتی موضعی و مقطعی نیستند بلکه از سرچشمه خود تا آخرین نقطه‌ای که روان‌اند صاحب زندگی بوده و باید مورد حفاظت قرار بگیرند و احیا شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حفاظت و احیای روددره ها در طرح های توسعه شهری و در این دوره از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نشان از اهمیت موضوع دارد. در همین رابطه نیز معتقدیم شهرداری‌ها و در مورد روددره فرحزاد از ابتدا تا انتهای این رود باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم‌گیری کنیم و در این رابطه شهرداری تهران، مسئولیت جدی دارد.

ایزدی تاکید کرد: در جلسه یازدهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شد تا جلسه ای اختصاصی برای موضوع روددره ها به منظور تدوین سیاست‌ها برگزار شود.

ایزدی گفت: طرح هایی در خصوص 220 هکتار از اراضی دره فرحزاد در سه پهنه سکونت‌گاهی ، بستر طبیعی و بخش جنوبی دره در منطقه 5 در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته که بحث پیوست زیست محیطی نیز از سوی شهرداری تهران ارائه شده ، همچنین به دلیل قرارگیری این رود دره در کنار دو گسل جدی شهر تهران مباحث تدقیق و پدافند غیرعامل نیز برای طرح در نظر گرفته شد.

وی در خصوص فراهم کردن بستر استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی گفت: پیش‌بینی شبکه حمل و نقل عمومی نیز در این طرح از دیگر موارد مورد تایید اعضای اصلی شورا بود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: امروز در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با کلیات طرح ساماندهی محدوده فرحزاد موافقت شد و به دلیل برخی از دغدغه‌هایی که اعضای اصلی شورا برای حفاظت از روددره فرحزاد داشتند مقرر شد تا طرح از سوی دبیرخانه با لحاظ موارد درخواستی تکمیل و به شهرداری تهران، ابلاغ شود.

وی ادامه داد: بحث انتقال وجابه جایی بیش از 19 پادگان با تعامل ارتش از دیگر مصوبات این نشست بود، که ارتش جمهوری اسلامی ایران ازواگذاری 2400 هکتار فضای پادگان ها وارگان ها به شورای عالی شهرسازی اعلام کرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۹ پادگان در برنامه جابه جایی هستند که تاکنون برای پادگان‌های ۷ نزاجای لرستان، پادگان ۶۴ ارومیه، پادگان ۰۴ بیرجند، پادگان های اصفهان و لشگر ۲۱ تبریز طرح تهیه شده است و در شورای عالی مطرح و به تصویب رسیده اند.

معاون معماری و شهرسازی تصریح کرد: در قانون انتقال پادگان این امکان به شهرداری ها داده شده تا با یک نسبتی که عموما ۶۰ به ۴۰ و یا ۷۰ به ۳۰ هستند بتوانند با ارتش به توافق برسند تا با اعطای ۶۰ یا ۷۰ درصد پادگان ها به شهر امکان استفاده عمومی برای شهرها را ایجاد کنند.

وی همچنین گفت: پادگان ۰۶ تهران و همچنین پادگان لشگر ۷۷ مشهد در دستور کار شورای عالی است و به زودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: در مشهد بحث ساختمان پادگان جدید با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است و در عین حال تمامی توافقات با شهرداری به صورت کاربری خدماتی و فرهنگی برای استفاده عموم مردم در حال نهایی شده است. همچنین پادگان ارومیه با ۷۴ هکتار عرصه، اهواز با ۲۷۰ هکتار، مشهد با ۴۰۰ هکتار و بیرجند با ۱۰۳۰ هکتار برای کاربری های خدماتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

ایزدی در مورد پادگان های تهران نیز توضیح داد: در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان های پایتخت نیز پیش بینی‌های لازم انجام گرفته است که در این رابطه نیازمند تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که خوشبختانه در چند ساله اخیر تعاملات خوبی را با ارتش برای انتقال و جابه جایی پادگان ها داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه تعامل با سپاه و نیروی انتظامی برای انتقال پادگان‌های این دو ارگان نظامی نیز چگونه است؟، گفت: مشکل عمده‌ای که داریم با پادگان‌های این دو ارگان است که  امیدواریم در این مورد نیز مانند ارتش تعاملات مناسبی ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی در شهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد: اینها تنها فرصت باقیمانده شهرهای کشور هستند که باید به جد مورد محافظت و دیده بانی مردم و گروه های رسانه ای و همچنین مسئولان باشند.

وی در مورد مساحت پادگان هایی که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارند نیز گفت: در بوشهر ۱۰۵ هکتار پادگان، زاهدان ۵۲ هکتار، مشهد ۱۸۷ هکتار، اهواز ۲۷۰ هکتار، تهران منطقه۱۳- ۸ هکتار، جی ۳۵ هکتار، شرق صیاد شیرازی در تهران ۹.۸ هکتار، پادگان ۰۶ تهران ۴۹ هکتار، ارومیه ۷۴ هکتار، منطقه یک وزارت دفاع ۴.۵ هکتار، بیرجند ۱۰۳۰ هکتار، قلعه مرغی ۳۰۰ هکتار، لشگر ۳۰ ساری ۹.۲ هکتار، لرستان ۱۵.۵ هکتار، خرم آباد ۴۲ هکتار، تبریز ۱۰۰ هکتار، مشهد ۴۰۰ هکتار، بجنورد ۲۰ هکتار و باتری سازی منطقه ۴ وزارت دفاع ۱۰۰ هکتار از جمله پادگان هایی هستند که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معمار ایران، قرار دارند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: این مساحت ۲۸۳۲.۵ هکتار پادگا نها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.


خبرنگار: زهرا فاضلی زاد



نام:
ایمیل:
* نظر: