اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - 10 September 2018
طاهرخانی مطرح کرد:
معاون وزیر راه و شهرسازی آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها را مهمترین مشكل سایت‌های مسكن مهر شهرهای جدید اعلام كرد و گفت: ما هیچ امساكی برای خرج منابع شركت در جهت ارتقای كیفیت شهرهای جدید نداریم.

آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها مهمترین مشکل سایت‌های مسکن مهر است

به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید در مراسم افتتاح پروژه‌های روبنایی و واحدهای مسكن مهر شهرجدید پردیس با تاكید براینكه واحدهای مسكن مهر این شهر جدید جزء آخرین پروژه‌های شروع شده در دولت دهم به شمار می‌رود گفت: قطعا این پروژه با حجم ۸۲ هزار واحدی بسیار سخت‌تر از پروژه ساختمان سازی بوده و به عنوان یك پروژه شهرسازی یاد می‌شود. پروژه‌ای كه علاوه بر ساخت مسكن باید تمام زیرساخت‌ها، زیربناها و روبناهای لازم برای یك كلانشهر را در خود جای می‌داد.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ كه دولت یازدهم ماموریت ساخت این پروژه را بر عهده گرفت، مجموعه وزارت راه وشهرسازی تماما در اختیار پروژه‌های مسكن مهر قرار گرفت، چراكه همچنان بخش عمده‌ای از افتتاح‌ها باقی مانده بود و باید طبق زمان‌های تعهد شده به متقاضیان تحویل داده می‌شد.

طاهرخانی با تاكید براینكه اگر اتمام پروژه‌های مسكن مهر كار ساده‌ای بود در همان دولت قبل و در زمان‌های معین انجام می‌شد و افتخارش نصیب خوشان می‌شد گفت: ما در سال ۹۲ با مشكلات زیادی مبنی بر عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت تأمین آب، برق و حتی فاضلاب واحدهای مسكن مهر این منطقه بودیم چراكه سایت مسكن مهر پردیس در محل‌های نامناسبی انتخاب شده. در این میان فاز ۸ شرایط نسبت به فازهای ۵، ۹ جدید و ۱۱ داشت كه از هیچ گونه محاسبات شهرسازی برخوردار نبودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویكرد جدید شركت عمران شهرهای جدید در ساخت ۵۰ هزار واحد مسكونی برای اقشار متوسط بیان كرد: ما در این پروژه باید پیش از آغاز ساخت مسكن به آماده سازی و تامین زیرساخت‌های لازم در مناطق مذكور بپردازیم. پروسه‌ای كه خود حدودا یك سال و نیم به طول خواهد انجامید.

وی پیشرفت فیزیكی ساختمانی شهر جدید پردیس در سال ۹۲ را ۳۵ درصد و همچنین عملیات محوطه سازی و آماده سازی آن را ۱۰ درصد اعلام كرد و گفت: مسكن مهر در ابتدا برای ساخت واحدهای مسكونی نظام تامین مالی مشخصی داشت، در حالی كه روش تامین مالی خدمات روبنایی و زیربنایی آن به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته بود.

به گفته این مقام مسئول ۸۲ هزار واحد مسكونی پردیس تقریبا به ۸۰ مدرسه نیاز دارد كه در زمان آغاز طرح هیچ بودجه‌ای برا‌ان در نظر نگرفته شده. مساله‌ای كه خوشبختانه در حال حاضر تا حد زیادی رفع شده است.

طاهرخانی آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها را مهمترین مشكل سایت‌های مسكن مهر شهرهای جدید اعلام كرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساخت واحدهای مسكونی پردیس انجام شده و متوسط پیشرفت فیزیكی آن‌ها بالای ۸۰ درصد است كه به دلیل عدم تامین خدمات شرایط تكمیل آن‌ها وجود ندارد.

وی همچنین اظهار كرد: هم‌اكنون ۱۶ مدرسه با پیشرفت فیزیكی بالای ۸۰ درصد در پردیس وجود دارد كه به محض اسكان جمعیت و تجهیز آن از سوی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی خواهد شد. همچنین خدمات آتش‌نشانی خوبی نیز با همكاری شهرداری پردیس در این شهر مستقر شده  كه توانستیم این بخش را به ماشین‌آلات نردبان‌دار تجهیز كنیم.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با بیان اینكه تمامی منابع این شركت در خدمت پروژه‌های روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید خواهد بود گفت: اخیرا با كمك ابتكاری كه در اجرای مراكز محله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرهای جدید به كار گرفته شده است تلاش داریم تا خدمات انتفاعی و غیرانتفاعی را به طور همزمان و متمركز در این شهرها ارائه كرده و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

طاهرخانی در پایان خاطرنشان كرد: ما هیچ امساكی برای خرج منابع شركت در جهت ارتقای كیفیت شهرهای جدید نداریم. اگرهم تاكنون نقدی از سوی وزیر راه و شهرسازی به سایت مسكن مهر این شهرها شده است همگی در جهت اصلاح این مناطق بوده تا در آینده به محله‌های فقیرنشین و یا یك حاشیه نشینی رسمی تبدیل نشود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: