اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - 10 September 2018
جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط پیش آمده هم اکنون نخبگان کشور و دانشگاه‌ها بیش از دولت و مسئولان مسئولیت دارند.

نخبگان کشور بیش از دولت و مسئولان، مسئولیت دارند

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست روساي دانشگاه ها، مراكز آموزش عالي، پژوهشگاه ها و پارك هاي علم و فناوري سراسر كشور كه در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد با اشاره به اينكه كشور امروز در شرايط خطيري قرار گرفته است، اظهار داشت: البته اين به معناي آن نيست كه همه عواملي كه وجود دارند تهديد هستند بلكه فرصت هاي خوبي نيز مي توان از دل شرايط سخت بيرون آورد و از آن استفاده كرد.

معاون اول رييس جمهور افزود: بعد از هر سختي، آساني است و خداوند وعده داده كه روزهاي سخت ماندگار نيست و به دنبال شرايط سخت حتماً آساني خواهيم داشت.

وي ادامه داد: تجربه كشورهاي مختلف نيز نشان مي دهد كه تحولات بزرگ از دل شرايط دشوار بيرون آمده است و بسياري از جنگ ها و شرايط سختي كه كشورها با آن مواجه بوده اند، به نتايج و اتفاق مهم و مثبت براي آنها تبديل شده است.

جهانگيري اظهار داشت: وقتي كشور در شرايط سخت و خطير قرار دارد، چشم اميد جامعه به كانون هايي براي مواجهه با اين شرايط دوخته مي شود كه در راس آنها دانشگاه ها و نخبگان قرار دارند كه مي توانند راهكارهايي براي عبور از شرايط سخت ارائه دهند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان بر ضرورت توجه به پيشنهادات و راهكارهايي كه از سوي دانشگاهيان ارائه شده است، افزود: مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه پيشنهادات مطرح شده از سوي دانشگاهيان و نخبگان براي عبور از شرايط پيش رو بسيار مهم است و از دولت خواستند كه به اين پيشنهادات توجه ويژه داشته باشد.

وي ادامه داد: رييس جمهور محترم نيز همواره بر لزوم توجه به نظرات و پيشنهادات نخبگان و دانشگاهيان تاكيد دارند و من نيز در يك ماه اخير دو جلسه با روساي دانشگاه هاي كشور داشته ام كه همه اينها نشان از توجه دولت به نخبگان و دانشگاهيان كشور است.

جهانگيري به مسئوليت سنگين و خطير دانشگاه ها در عبور از شرايط پيش روي كشور اشاره و خاطر نشان كرد: دانشگاه ها بايد ديده شوند و مورد توجه قرار گيرند و بايد از آنان راهكارهاي عملي براي برون رفت از شرايط فعلي مطالبه كرد.

معاون اول رييس جمهور محور توسعه همه جانبه و پايدار را توسعه ملي و درون زا دانست و اظهار داشت: يكي از اصلي ترين محورهاي اقتصاد مقاومتي نيز اين است كه بايد به ظرفيت هاي داخلي و درون زا توجه داشته باشيم و از ظرفيت هاي دروني كشور براي توسعه استفاده كنيم. البته در اين سياست ها ارتباط با جامعه بين الملل و استفاده از تجربيات خارجي نيز مدنظر قرار گرفته است.

وي با تاكيد بر اهميت توسعه ملي در مقطع فعلي گفت: مدار اصلي اين توسعه بر عهده نيروي انساني و دانش است كه كانون اصلي اين دو مولفه دانشگاه هاي كشور هستند.

جهانگيري با اشاره به سخن حكيم ابوالقاسم فردوسي كه چند قرن پيش گفت توانا بود هر كه دانا بود، تصريح كرد: امروز پس از پشت سر گذاشتن تحولات و پيشرفت هاي متعدد،‌ گفته مي شود كه به تازگي وارد عصر دانايي شده ايم و بايد بدانيم كه يكي از مولفه هاي اصلي قدرت، دانش و علم است و در رويكردهاي اقتصاد مقاومتي نيز به اقتصاد دانش بنيان به عنوان يكي از محورهاي اصلي توجه شده است.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه دانشگاه هاي كشور بايد به موضوع مهم توسعه علم و فناوري به صورت جدي توجه كنند، افزود: امروز ديگر كسي به دانشگاه ها به عنوان يك مجموعه فيزيكي نگاه نمي كند بلكه دانشگاه ها را كانون فكر و عقل نقاد جامعه مي شناسند.

وي اضافه كرد: انتظار ما از دانشگاه هاي نقاد كه مراكز توسعه علم و فناوري هستند اين است كه به مسائل پيراموني خود و مسائل جامعه ، منطقه و جهان حساس باشند و راهكارهايي براي حل مسائل ارائه دهند.

جهانگيري با اشاره به مديريت حاكم بر آمريكا و تلاش دولت اين كشور براي فشار بر ملت ايران، خاطر نشان كرد: البته آنها به دنبال اقدام نظامي نيستند چون از عواقب مخرب آن بر دنيا آگاهي دارند اما وارد نبردي از نوع نرم عليه ملت ايران شده اند و از طريق فشار اقتصادي و فشار رسانه اي تلاش مي كنند تا افكار عمومي كشور ما را تحت تاثير قرار دهند.

معاون اول رييس جمهور افزود: ده ها اتاق فكر در طول سالهاي گذشته بر اين موضوع تمركز كرده اند كه چگونه مي توانند تاثير مخربي كه مدنظر آنان است را بر ملت ايران بگذارند و در اين شرايط ما نيازمند قدرت نرم تاثير گذار هستيم تا بتوانيم از اين چالش ها عبور كنيم.

وي با بيان اينكه وقتي آمريكا اقتصاد ما را هدف قرار مي دهد تصميمات صرف اقتصادي نمي تواند با آنها مقابله كند، گفت: آمريكا در تلاش است كه فروش نفت ايران را به صفر برساند و با تحريم بانك ها و حمل و نقل ايران از دسترسي ما به منابع مالي و نيز واردات كالا به كشور جلوگيري كند كه البته دولت با وجود همه سختي ها و دشواري ها به دنبال راهكارهايي براي خنثي سازي برنامه هاي آنها است.

جهانگيري افزود: تلاش ديگر آمريكا اين است كه براي مردم ايران آينده اي نامطمئن ترسيم كند و اين گونه در ايران القا كند كه اگر سريعاً نسبت به خريد كالا اقدام نكنيد ممكن است كه كالاها ناياب شوند.

معاون اول رييس جمهور افزود: آنها در تلاش هستند كه در داخل كشور اتفاقاتي در جهت خواست آنها رخ دهد تا بتوانند به نتايج دلخواه خود برسند كه در اين شرايط ما بايد اقداماتي انجام دهيم كه توطئه دشمنان خنثي شود و در اين راه نخبگان كشور بيش از دولت و مسئولين داراي نقش و مسئوليت هستند.

وي تصريح كرد: دشمن تلاش مي كند تا اعتماد و اميد مردم را نسبت به كشور و مسئولين از بين ببرد و اين وظيفه ماست كه اميد و اعتماد مردم نسبت به آينده را تقويت كنيم كه البته اين امر از نخبگان و صاحب نظران كشور بر مي آيد.

جهانگيري با يادآوري دوران جنگ تحميلي و همسويي همه جناح ها و قوا در كشور در خصوص جنگ، اظهار داشت: همه جناح ها و قواي مختلف با وجود مواضع مختلفي كه داشتند جنگ را موضوع اول مي دانستند و معتقد بودند كه اين موضوع نبايد از دستور كار خارج شود ضمن آنكه مردم نيز در سخت ترين شرايط از خودگذشتگي هايي مي كردند كه در تاريخ به ثبت رسيده است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در شرايط امروز كشور نيز بايد مسئله اصلي اين باشد كه چگونه در برابر طراحي هاي دشمن بتوانيم مقاومت كنيم و از اين پيچ خطرناك عبور دهيم. ما قادر خواهيم بود ملت ايران را با اين سابقه تمدني و تاريخي با كمك نخبگان نسبت به آينده اميدوار و مطمئن سازيم.

وي افزود: نسبت به اينكه چقدر در تقويت اميد و اعتماد مردم و نيز اداره كشور به شكل قابل قبول موفق باشيم به همان ميزان دوره سخت پيش رو مي تواند كوتاهتر و يا طولاني تر باشد. اگر بتوانيم اداره كشور را به شكل قابل قبولي انجام دهيم به گونه اي كه آمريكا احساس كند شكست خورده است اين دوران سخت مي تواند در همين سال ۹۷ به پايان برسد.

جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود برخي ابرچالش ها در كشور نظير كمبود منابع آب و مسائل زيست محيطي گفت: متاسفانه امروز در برخي شهرها و روستاهاي كشور تامين آب شرب مناسب به مسئله اي جدي تبديل شده و انتظار ما از دانشگاه ها اين است كه چالش هاي جدي آينده ايران را به موضوعات پايان نامه هاي دانشگاهي تبديل كنند تا از اين طريق راهكارهاي عملي و علمي براي حل چالش ها ارائه گردد.

معاون اول رييس جمهور به محدوديت بودجه دولت با وجود درآمدهاي نفتي و درآمدهاي مالياتي اشاره كرد و افزود: متاسفانه صندوق هاي بازنشستگي وضعيت اسف باري دارند و در هيچ جاي دنيا مانند ايران نيست كه حقوق بازنشستگان پس از بازنشستگي همچنان توسط دولت پرداخت شود و فقط رديف بودجه اي آن به رديف ديگري انتقال پيدا كند. امروز تقريباً‌ حقوق صد در صد بازنشستگان نيروهاي مسلح و حدود ۸۰ درصد بازنشستگان كشوري توسط دولت پرداخت مي شود و اين روند همچنان ادامه دارد.

وي شرايط فعلي كشور را شرايطي استثنايي توصيف كرد و از دانشگاهيان خواست از كنار مسائل كشور ساده عبور نكنند.

معاون اول رييس جمهور از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خواست در معيار رتبه بندي دانشگاه ها ميزان مشاركت آنها را در حل و فصل مسائل كشور مورد توجه قرار دهد.

جهانگيري بر ضرورت نقش آفريني هر چه بيشتر بخش خصوصي تاكيد كرد و اظهار داشت: اقتصاد هيچ كشوري بدون محوريت بخش خصوصي به توسعه نرسيده و در ايران نيز بايد شرايط مناسب را براي فعاليت بخش خصوصي سالم فراهم كنيم.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به برخي سودجويي ها كه توسط برخي افراد به نام بخش خصوصي انجام مي شود، افزود: متاسفانه در كنار فعاليت بخش خصوصي سالم، عده اي نيز به نام بخش خصوصي تلاش مي كنند زماني كه مردم در فشار هستند از اين شرايط بهره برداري كرده و سود بيشتري كسب كنند.

وي تصريح كرد: بخش خصوصي بايد سود معقول و منطقي داشته باشد اما بايد منافع ملي و مصحلت عمومي را نيز در نظر بگيرد و عواقب اقدامات خود را در شرايط سخت كشور مدنظر قرار دهد.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد تفاهم و انسجام در كشور وجود داشته باشد، يكي از كانون هاي ايجاد انسجام را دانشگاه و نخبگان برشمرد و افزود: براي اينكه مردم به آينده اميد داشته باشند بايد افق روشني براي آنها ترسيم شود كه دانشگاه ها مي توانند در اين زمينه نقش مهمي ايفا كنند.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه البته دانشگاه ها با مشكلات و مسائلي نيز مواجه هستند، خاطر نشان كرد: نمي توان نسبت به مشكلات دانشگاه ها بي تفاوت بود و دولت همواره تلاش كرده علي رغم محدوديت بودجه و با وجود كاهش درآمدها مشكلات دانشگاه ها را مرتفع سازد.

وي خاطر نشان كرد: اينكه آمريكا مي گويد ميزان فروش نفت ايران را به صفر مي رساند حرف بيجايي است اما احتمال آنكه ميزان فروش نفت كاهش پيدا كند وجود دارد و اين موضوع در ميزان بودجه دستگاه ها نيز تاثيرگذار خواهد بود كه البته اميدوارم دولت بتواند به گونه اي عمل كند كه دانشگاه ها دغدغه جدي نداشته باشند.

جهانگيري همچنين با اشاره به نياز دانشگاه ها به ارز براي برخورداري از فرصت هاي مطالعاتي، مجلات علمي و تجهيزات آزمايشگاهي، اظهار داشت: دولت با استفاده دانشگاه ها از تسهيلات مالي خارجي براي تامين نيازهاي تحقيقاتي و تجهيزات آزمايشگاهي موافقت دارد اما به دليل اتفاقات بوجود آمده در نرخ ارز انتظار داريم دانشگاه ها نيز در حد امكان، هزينه هاي غيرضرور خود را كاهش دهند.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به اهتمام ويژه دولت نسبت به ايجاد فرصت هاي شغلي به تصميم روز گذشته نشست شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سراي قواي سه گانه اشاره و تصريح كرد: در جلسه ديروز اين شورا مقرر شد يك ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي برداشت شود و در زمينه اشتغال البته در بخش هايي كه اولويت دارند هزينه شود.

در اين مراسم وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز گزارشي از اقدامات انجام شده در خصوص طرح ساماندهي آموزش عالي كشور ارائه و اظهار اميدواري كرد با تكميل اقدامات انجام شده بزودي اين طرح در سطح كشور ارائه شود.

دكتر غلامي همچنين با تاكيد بر اهميت موضوع اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها گفت: وزارت علوم طرح اشتغال پذيري دانش آموختگان دانشگاه ها را آغاز كرده تا فارغ التحصيلان دانشگاهي بتوانند به افرادي كارآفرين تبديل شوند.

در اين مراسم همچنين روساي دانشگاه هاي علم و صنعت، تهران و علامه طباطبايي هر كدام در سخناني به بيان نظرات و ديدگاه هاي خود پرداختند و از آمادگي دانشگاه ها براي همراهي با دولت در حل مسائل پيش روي كشور خبر دادند.

گفتني است معاون اول رييس جمهور پيش از حضور در اين مراسم در محل يادمان شهداي دانشگاه علم و صنعت تهران حضور يافت و با مقام شامخ شهيدان اداي احترام كرد.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: