اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - 09 September 2018
مدیرعامل آبفای تهران اعلام کرد:
مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به اینکه سرانه مصرفی در کشور 1000 متر مکعب است که در تهران 500متر مکعب در سال است، اعلام کرد: تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین شهر ازلحاظ آبی است.
استان تهران دومین شهر فقیر به لحاظ آبی است
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در همایش تبیین وضعیت آب و فاضلاب شهرهای تهران با اشاره به وضعیت تامین آب شرب جهان و ایران گفت: پیش بینی شده تا سال 2025 میزان بارش ها در کشور به کمتر از 1000 متر مکعب در سال برسد که کشور های کمتر از 1700 متر مکعب بارش دچار تنش آبی می باشند.

بختیاری ادامه داد: سرانه مصرفی در کشور 1000 متر مکعب است که در تهران 500متر مکعب در سال است که تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین شهر ازلحاظ آبی است.

مدیرعامل آبفای تهران گفت: با توجه به گستره کوچک شهر تهران  اما جمعیت زیاد که 1 درصد مساحت کشور اما 20 درصد جمعیت مستقر شده  که سرانه آب مصرفی 350 متر مکعب است که اگر سدهای لار، طالقان و امیرکبیر نبود این سرانه به زیر 180 متر مکعب می رسید که نشان از وضعیت نا مناسب شهر تهران دارد.

مدیر عامل آبفای تهران گفت: در چهل سال اخیر متوسط بارندگی در استان تهران 205 میلیمتر بوده است که امسال به زیر 190 میلیمتر رسیده است که این وضعیت سال به سال بدتر می شود، علاوه برآن نیز ذخایر برف کشور به 15 درصد رسیده که درتهران این میزان 10 درصد بوده است.

کاهش 90 درصدی ذخیره برف در تهران

وی در ادامه تصریح کرد: هیچ کس احساس نمی کند که ذخیره برف تهران 90 درصد کاهش یافته واگر بارندگی های اردیبهشت امسال نبود با قطعی 7 ساعته آب در روز مواجه بودیم .

بختیاری با اشاره به اینکه تابستان امسال سخت ترین تابستان برای همکاران ما درشرکت فاضلاب بوده است،گفت: باتوجه به افزایش دما درکشور توانستیم در نقطه سربه سر( تامین وتوزیع آب) را برای شهروندان تهرانی تامین کنیم.

وی گفت: تامین آب شرب تهران درسال 1310 به ازای هرشهروند 6 هزار میلیمتر مکعب بوده که درحال حاضر به 251 میلیمتر رسیده است واین کاهش بارش ها نشان از وضعیت بد آب تهران دارد.

مصرف روزانه آب شرب تهرانیها به میزان کل دریاچه چیتگر است

مدیر عامل آبفای تهران با بیان اینکه اگر مردم تنها 10 درصد کاهش مصرف آب داشته باشند، می توان دوبرابرآب سد لتیان صرفه جویی کرد،افزود:کل تولید آب کشور 1میلیاردو چهارصد میلیون متر مکعب است که 25 درصد این میزان در تهران مصرف می شود.

وی گفت: استان تهران بیش از میانگین کشوری مصرف آب دارد که مصرف روزانه آب شرب تهران به میزان کل دریاچه چیتگر است.

پوشش 70 درصدی شبکه فاضلاب تهران

بختیاری در ادامه با اشاره به پوشش 70 درصدی شبکه فاضلاب تهران، اظهار داشت: جمعیت 14 میلیون نفری استان تهران 6 میلیون وصد هزار نفر تحت پوشش فاضلاب قرارگرفتند، اما متاسفانه به دلیل تامین عدم اعتبارتنها 12 درصد از شهرستانهای تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: ما باید باهمکاری کلیه دستگاه های اجرایی بویژه شورای شهر تهران نسبت به تامین منابع فاضلاب این استان اقدام کنیم.

بختیاری با اشاره به کسری 5700 میلیارد تومانی منابع مالی فاضلاب تهران گفت: 340 میلیارد تومان ازمحل منابع عمرانی تامین و ازمحل فروش انشعابات فاضلاب در تهران می توان 3600 میلیارد تومان کمبود منابع را تامین نمود.

به ازای هر حق انشعاب در کشور  تنها 4 درصد ازمردم دریافت می شود.

مدیر عامل آبفای تهران گفت: متاسفانه قیمت آب بسته بندی به ازای هرلیتر 2 هزار تومان است که این آب باکیفیت عالی تنها باتعرفه 6 ریال در اختیار شهروندان قرار می گیرد، که نیازمند بازنگری در تعرفه قیمت آب می باشد.

وی ادامه داد: به ازای هر حق انشعاب در کشور  6 میلیون ودویست هزار تومان هزینه می کنیم که تنها 4 درصد یعنی  258 هزار ازمردم دریافت می شود.

بختیاری گفت: با همکاری شورای شهر واز محل تبصره 3 توانسته ایم 18 میلیارد تومان تامین منابع مالی فاضلاب تهران داشته باشیم.

درصورت عدم تامین منابع مالی فاضلاب تهران تا 50 سال آینده پایان نمی یابد

وی گفت: درصورت عدم تامین منابع مورد نیاز فاضلاب تهران تا 50 سال آینده شبکه فاضلاب تهران پایان نمی یابد، چرا که برای ادامه این کار 9300 میلیار تومان بودجه نیاز است وتنها با 1000 تومان افزایش قبض های مردم می توان بخش زیادی از این بودجه تامین وتا چند سال آینده فاضلاب تهران به بهره برداری می رسد.

 نیازمند ترسیم سیمای آبی برای استان تهران هستیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در ادامه گفت: نیازمند ترسیم سیمای آبی برای استان تهران هستیم.

نعمت‌اله ترکی گفت: با تهیه سند راهبردی توسط تمام مسئولان حوزه آب و با نگاه آینده‌پژوهی، خواهیم توانست برای آینده استان تهران در حوزه تامین آب تصمیم‌گیری کنیم.

ترکی افزود: در تمامی دنیا مذاکرات و پژوهش‌های بی‌شماری برای ده سال آِینده حوزه آبی کشور خود برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، اما چرا در ایران و باتوجه به این‌که مسئله آب از مرحله الزام به اجبار رسیده است، چنین مطالعاتی انجام نشده و تمرینی برای روزهای بی‌آبی نداریم؟

وی ادامه داد: مطابق سرشماری صورت‌گرفته در حوزه آموزش، امسال ۱۴۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نامی در پایه اول دبستان داریم. این امر مبین این موضوع است که هر کجا جمعیت استقرار یابد نخستین گام، تامین آب است.

 


خبرنگار:پروین مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: