اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 08 September 2018
رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی:
رئیس جمهور، شهیدان رجایی و باهنر را بهترین الگو برای دولتمردان دانست و با بیان اینکه امروز روز گله، رقابت و انتقام نیست و ما در میدان مبارزه هستیم، تصریح کرد: امروز روز آزمایش ملی ما است و جنگ، جنگ اقتصادی و تبلیغاتی است و دولت در صف مقدم این جنگ است و همه باید آستین‌ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت در مسیر خدمت به کشور و رفع مشکلات مردم بسیج شویم.

امروز جنگ، جنگ اقتصادی و تبلیغاتی است،دولت در صف مقدم این جنگ استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت،حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز شنبه در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی با اشاره به اینکه ملت ایران در برابر سخت ترین شرایط عقب نشینی نکرده است، اظهارداشت: روز آزمایش بزرگ ملی است؛ کسی فکر نکند با علیه دولت سخن گفتن محبوب می شود و مردم به افراد غیور احترام می کنند نه کسانی که هنگام رویارویی پشت دولت را خالی می کنند.

روحانی با گرامیداشت هفدهم شهریورماه، این روز را روز ایثار، فداکاری و ایستادگی مردم توصیف کرد و گفت: در این روز همه مردم فداکاری به خرج دادند و روزهای اولیه ماه شوال سال 1357 در حافظه تاریخی مردم ثبت شده است و اگر آن روزهای ایستادگی، مقاومت و ایثار مردم نبود، بدون تردید هدف بلند ملت ایران در دستیابی به استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت امکان‌پذیر نمی‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف بلند در زندگی باید بهای آن پرداخته شود، اظهار داشت: ملتی نمی‌تواند از گردنه‌های صعب و دشوار عبور کرده و به هدف بلند ملی خود نایل شود مگر آنکه آن ملت بهای آن را پرداخت کند و این چیزی است که تاریخ در زندگی انبیاء هم آن را به ما گوشزد می‌کند و پیروزی ملت‌های بزرگ در طول تاریخ نیز همواره چنین بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس روزهای شیرین و همچنین روزهای سخت و دشواری را شاهد بودیم، گفت: در خرداد سال 61 پیروزی بزرگ رزمندگان در آزادی خرمشهر و آن شادمانی عمومی رقم خورد، اما بعد از آن شاید به فاصله یک ماه در علمیات رمضان و پس از آن در والفجر مقدماتی و نیز والفجر یک، دچار مشکل شدیم ولی در زمستان سال 62 عملیات موفق و مهم خیبر را رقم زدیم که به فتح جزایر مجنون منتهی شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: بعد از عملیات خیبر بار دیگر دچار مشکل شدیم و فشار زیادی به رزمندگان وارد گردید و همه امیدمان این بود که در عملیات بعد اوضاع موجود را جبران کنیم، اما در این عملیات هم موفقیت ما ناقص بود به گونه‌ای که امام راحل دلداری داده و در مقابل واژه شکست از عدم الفتح استفاده کردند.

روحانی تصریح کرد: وقتی در یک ماه و یا حتی یک سال دچار سختی و مشکلات شدیم و راه سختی پیش روی ما قرار گرفت نمی‌توان از اهداف خود عقب‌نشینی کرده و امیدمان متزلزل شود و باید قبول کنیم که زندگی با فراز و نشیب مواجه است. همچنان که در جریان نهضت اسلامی هم روزهای سخت و تاریکی داشتیم اما در نهایت به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منتهی گردید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود شهیدان رجایی و باهنر را بهترین الگو و اسوه توصیف کرد و اظهار داشت: این شهیدان بزرگوار مخصوص شهید رجایی، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. در سال 59 اگر چه شهید رجایی نخست وزیر بود، اما از طرفی با مشکلاتی در درون دستگاه اجرایی مواجه بود. از طرفی در داخل نیروهای مسلح و از طرف دیگر با مشکلات جنگ تحمیلی و نیز با کشتار مردم در کوچه و خیابان از طرف گروهک‌های ضدانقلاب مواجه بود.

 روحانی خاطر نشان کرد: به رغم مشکلاتی که در آن دوران با آن مواجه بودیم و هر روز عزیزی را از دست می‌دادیم، مردم نه تنها دچار ترس نشده و عقب‌نشینی نکردند، بلکه با روحیه قوی ایستادگی کرده و از آن شرایط عبور کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مگر ملت ایران ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چه کار می‌کنند و با همه درگیر هستند، دچار هراس می‌شوند؟

روحانی اضافه کرد: گروه جدیدی که در کاخ سفید مستقر شدند نه تنها با نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه با دوستان قدیمی و سنتی‌شان و با کشورهایی که با آنها روابط اقتصادی بالا دارند، نیز دچار درگیری هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنها از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر از طرق مختلف پیغام مذاکره می‌فرستند در این شرایط قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ پیغام و نرمش در پیام‌تان را ببینیم یا عمل ددمنشانه‌تان را ملاک قرار دهیم؟

روحانی خطاب به سردمداران کاخ سفید، گفت: اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید به زندگی مردم ایران فشار وارد سازید. اگر تصور می‌کنید با فشار و اقدامات شما مردم به خیابان‌ها آمده و دستان خود را به نشانه تسلیم در مقابل آمریکا و کاخ سفید بالا می‌برند در خطا و اشتباه هستید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه قرار داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس اگر به فرض بین سپاه و ارتش در مساله ای اختلاف نظر و سلیقه‌ای بود، اما زمانی که عملیات شروع می‌شد، ولو اینکه آن را سپاه انجام می داد، در این شرایط ارتش نمی‌گفت که چون در قرارگاه با آن عملیات مخالفت کرده پس همکاری نمی‌کند، بلکه با تمام توان و قوا از عملیات انجام شده پشتیبانی می‌کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: زمانی که جنگ شروع شد، اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه معنا ندارد و باید همه در کنار هم و پشتیبان یکدیگر باشند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه پس از حضور و سخنرانی در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای دریافت کرده که در آن توصیه شده که ای کاش در آن جلسه چنین و چنان سخن می‌گفتی، اظهار داشت: در پاسخ به این نامه اعلام کردم که همه حرف‌های شما درست است، اما اینها برای شرایط صلح می‌باشد و اگر چنین شرایطی بود و دشمن به میدان نیامده و آمریکا شمشیر را از غلاف بیرون نیاورده بود، قطعاً به گونه دیگری سخن می‌گفتم، اما امروز روز جنگ با دشمن است و همه باید با انسجام و یکدلی در کنار یکدیگر باشیم. امروز مجلس، دولت و قوه قضائیه با هم هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب در روز پنج‌شنبه گذشته، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود، تصریح کردند در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند لذا امروز مردانگی، مروت، اخلاق و اصول انقلاب و منافع ملی، اقتضاء می‌کند که در کنار یکدیگر و یاور یکدیگر باشیم.

روحانی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا بجنگد و از طرفی حواسش به راست و چپ باشد، گفت: امروز روبروی دولت، رژیم صهیونیستی قرار دارد و بایستی راست و چپ در این میدان جنگ حامی دولت باشند.

رئیس جمهور با اشاره به وجود انتخابات در سال آینده و اینکه شرایط انتخابات را به خوبی درک می‌کند، اظهار داشت: امروز باید همه چیز را کنار بگذاریم و شرایط کنونی روز آزمایش ملی است. در این شرایط اگر جناحی تصور کند که چنانچه علیه دولت حرفی بزند، محبوب می‌شود، در خطا و اشتباه است و بدانید که مغضوب خواهید شد و مردم به شما پشت خواهند کرد. چرا که مردم به انسان‌های غیور احترام می‌گذارند و در زمان جنگ غیرت اقتضاء می‌کند که در مقابل دشمن در کنار و پشتیبان یکدیگر باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز دشمنی به جز آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابش نداریم، گفت: امروز باید راست و چپ همه با هم باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بار سنگینی بر دوش دولتیان، قرار دارد، اظهار داشت: امروز باید آستین‌ها را برای خدمت به کشور و مردم بالا بزنیم به گونه‌ای که مردم احساس کنند اگر به اداره‌ای مراجعه می‌کنند، کارشان نسبت به گذشته زودتر انجام می‌شود و از احترام بیشتری برخوردار هستند و در این راستا بایستی مسابقه خدمت به این استان‌ها ایجاد کرد و چنانچه استانی خدمت بهتری به مردم ارایه می‌کند، مسئولین آن مورد تشویق قرار بگیرند.

روحانی با بیان اینکه باید زمان خدمت‌رسانی به مردم کوتاه و دقیق شود، گفت: نباید مهر و امضایی که در دست مسئولی قرار دارد به ابزاری برای قدرت‌نمایی و فخرفروشی تبدیل شود و نباید بر سر مردم برای کاری که انجام می‌دهید، منتی بگذارید، چرا که مردم ولی‌نعمت و آقای ما هستند و باید احساس کنند که ما خادم و خدمتگزار آنها هستیم.

رئیس جمهور گفت: می‌دانیم که کارمندان دولت در فشار معیشتی و اقتصادی هستند، ‌چرا که از حقوق ثابتی برخوردار می‌‌باشند و مسئولین وظیفه دارند به فکر کارمندان بوده و از آنها حمایت کنند و در این راستا هفته گذشته از ابتدا تا شب پنج‌شنبه بخش بزرگی از موضوعات جلسات چگونگی تهیه بسته‌های حمایتی بود.

روحانی در ادامه تقویت دولت الکترونیک را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند، امروز در بازار ارز التهاب وجود دارد که بخشی از آن بخاطر فشار آمریکا و خارجی است اما به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهاب منشأ داخلی دارد. یعنی صادرکننده دولتی و خصولتی، ارزی را که باید در اختیار سامانه نیما قرار دهد با تأخیر 48 ساعته انجام می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دیروز به یکی از مسئولین تأکید کردم که اگر کسی این کار را انجام داد در قدم اول او را عزل کند و در قدم دوم به دادگاه معرفی کند که چرا این کار را کرده و بخاطر افزایش سهم خود به مردم ایران صدمه وارد کرده است.

روحانی خاطر نشان کرد: مجموع صادرات غیرنفتی کشورمان، حدود 40 میلیارد دلار است که امروز پس از گذشت 6 ماه از سال باید 20 میلیارد دلار آن به بانک مرکزی و سامانه ارزی وارد می‌شد اما چه کسی مسئول است؟ آیا می‌خواهیم این را هم گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیندازیم؟‌ اگر چه آنها همواره به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی ما هستند، اما خودمان چه کار کرده‌ایم؟

رئیس جمهور گفت: از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم که پس از این زمان تحویل ارز مربوط به صادرات به سامانه نیما را یکی از معیارهای اصلی در ارزیابی کیفیت و عملکرد دستگاه‌ها قرار دهد و هر دستگاهی که یک ساعت زودتر ارز خود را تحویل داد، تشویق شده و از طرف دیگر اگر دستگاهی یک ساعت تأخیر داشت هم تنبیه شود.

 روحانی اضافه کرد: البته اگر امروز دولت الکترونیک به طور کامل مستقر شده بود دیگر همه این مشکلات حل شده بودند و نیازی نبود که بنده با ناراحتی اینجا چنین سخنانی بیان کنم و نیازی نبود عزل و نصبی بر مبنای این تخلفات انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل آنجاست که در استقرار کامل دولت الکترونیک عقب هستیم، اظهار داشت: از آقای جهرمی و وزارت ارتباطات و تمام دستگاه‌های مربوطه دیگر موکداً می‌خواهم که روند استقرار و اجرای دولت الکترونیک را تسریع بخشند.

روحانی اگر می خواهیم روال اداری شفاف و بدون معطلی اضافه باشد، راهی جز آن نیست که دولت الکترونیک را مستقر کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با ذکر مثال‌هایی از جمله در زمینه مصرف دارو و استفاده از خدمات پزشکی و بهداشتی که به وسیله سیستم‌های الکترونیک کاملاً قابل ساماندهی و مدیریت هستند، تصریح کرد: ببینید امروز در هر اداره‌ای که کار داریم، باید تعداد زیادی کپی از مدارک ارایه دهیم؛ پس چرا کارت ملی هوشمند به مردم داده‌ایم؟ اگر دولت الکترونیک به طور کامل مستقر شود، دیگر نیازی به صرف این همه کاغذ برای تهیه کپی نیست.

روحانی در بخش بعدی سخنان خود با تأکید بر اینکه باید حضور زنان و جوانان را در عرصه مدیریت تقویت کنیم، خاطر نشان کرد: اگر قرار نیست از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده شود، پس چرا رنج تحصیل و حضور در دانشگاه را به آنان می‌دهیم؟ باید فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم. زنان قدرت فهم،‌فراگیری علم، توان مدیریتی و ذوق هنری و توانایی‌های خوبی دارند که در برخی عرصه‌ها حتی از مردان نیز بالاتر است پس باید همه تلاش کنیم به جوان‌ها و زنان بیشتر میدان دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمار ارایه شده از سوی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اینکه با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در پایان دولت دوازدهم سن مدیریت در کشور به طور متوسط 8 سال کاهش خواهد یافت، آن را خبری بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه برنامه‌ریزی شده تا 30 درصد پست‌های مدیریتی در اختیار خانم‌ها باشد، کاملاً صحیح و درست است که اتفاقاً فاصله چندانی نیز با تحقق کامل آن نداریم.

روحانی افزود: بنابر آماری که معاون امور زنان رئیس جمهور در ابتدای جلسه به بنده دادند، 174 زن در یکسال گذشته، به عنوان مدیران پایه و میانی در استان‌ها ، 28 زن نیز به عنوان معاون وزیر یا پست همتراز در 15 دستگاه اجرایی، 17 مدیر عالی، 180 مدیر میانی و 429 مدیر پایه از میان زنان در پست‌های مدیریتی منصوب شدند که بسیار امیدوارکننده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این آمار قابل توجه کسانی است که می‌گویند دولت وعده میدان دادن به زنان را داد ولی به آن عمل نکرد؛ البته ادعا نمی‌کنیم که این مقدار کافی است، اما برای عملکرد یکسال آمار قابل قبولی است و باید با تداوم این سیاست میدان را برای زنان و جوانان در مدیریت کشور باز کنیم.

روحانی تصریح کرد: از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم با توجه به شرایط امروز کشور، معیارهای جدیدی مثل مصرف آب، برق و گاز و یا چابکسازی و ارایه خدمات بیشتر با تعداد کارکنان کمتر را به عنوان معیار انتخاب مدیران و سازمان‌های برتر در جشنواره شهید رجایی سال آینده بگنجانند.

در این مراسم از 14 دستگاه برتر در سطح ملی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان سازمان‌های برگزیده جشنواره چهاردهم شهید رجایی تقدیر به عمل آمد.

مسئول یا نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت نیرو به عنوان منتخبین سطح ملی در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی، سازمان توانیر، سازمان سنجش آموزشی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌ها در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت مدیریت منابع آب ایران در بعد شاخص‌های عمومی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اراضی کشور در بعد شاخص‌های اختصاصی، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در زمینه اصلاح ساختار سازمانی و سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در زمینه توسعه دولت الکترونیک به عنوان برگزیدگان جشنواره چهاردهم لوح و جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: