اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 05 September 2018
مجری طرح توسعه ابررساناها در صنعت برق:
مجری طرح توسعه ابررساناها در صنعت برق راه حل قطعی کاهش تلفات انرژی در این صنعت را استفاده از ابررساناها دانست و گفت که بهره بری از این فناوری مزایای زیادی را برای صنعت برق کشور در بر خواهد داشت.

راه‌حل حذف تلفات انرژی در صنعت برق توسعه فناوری اَبَررساناها استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون،حسین کوهانی مجری طرح توسعه ابررساناها در صنعت برق در درباره جایگاه ابررساناها در ایران و توسعه آن اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه‌‌های متعددی در این شاخه از فناوری‌های نوین فعال هستند که این امر منجر به آن شده در زمینه دانش ابررسانایی دانش خوبی به‌وجود آید، ولی در زمینه ساخت تجهیزات به علت هزینه بر بودن آن پیشرفت چندانی وجود نداشته است.

مجری طرح توسعه ابررساناها در صنعت برق ادامه داد: با وارد شدن پژوهشگاه نیرو به این زمینه، اولین نمونه محدودساز جریان خطای ابررسانایی به‌صورت آزمایشگاهی ساخته شد و در حال حاضر نمونه ذخیره ساز مغناطیسی ابررسانا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در حال ساخت است.

وی با اشاره به تلفات انرژی به‌عنوان مشکل عمده صنعت برق، تصریح کرد: راه حل قطعی کاهش تلفات در صنعت برق استفاده از ابررساناها است، استفاده از این فناوری مزایای زیادی را در بر دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی چون انتقال توان تولیدی به مصرف کننده بدون نیاز به تغییر سطح ولتاژ، کاهش مشکلات اشتعال و زیست محیطی در اثر حذف روغن‌های خنک کننده، انتقال بصورت زیر زمینی و کاهش هزینه نگهداری اشاره کرد.

 کوهانی گفت: تحقیقات در زمینه فناوری ابررسانا با سرعت در دنیا در حال پیشرفت است و در صورت دستیابی به ابررساناهای با قابلیت کارکرد در دمای محیط، انقلاب عظیمی رخ خواهد داد که صنایع دنیا و بویژه صنعت برق را دگرگون خواهد ساخت.

این کارشناس حوزه برق در خصوص چشم انداز ترسیم شده برای توسعه این فناوری در کشور بیان داشت: با توجه به سند چشم‌انداز توسعه ابرساناها در صنعت برق کشور و تجربیات و شناسایی فعالیت‌ها و محققین فعال در این زمینه، انتظار می‌رود در پایان اجرای پروژه سند چشم‌انداز برابر با سال 1404 کشور ما در رتبه یک این فناوری در منطقه قرار گیرد.

وی به فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو در زمینه توسعه ابررساناها اشاره کرد و گفت: در پژوهشگاه نیرو پروژه‌های مختلفی انجام شده و در دست اجرا است که برای اولین بار در کشور، نمونه آزمایشگاهی محدودکننده جریان خطای ابررسانا در قالب یک پروژه ملی برای شرکت توانیر ساخته شد.

کوهانی ادامه داد: همچنین پروژه های مختلفی در زمینه ساخت پودر، سیم و نوار ابررسانا انجام شد که همگی آنها دارای محصول می‌باشند و در حال حاضر نیز پروژه ساخت نمونه آزمایشگاهی ذخیره‌کننده انرژی مغناطیسی ابررسانا بصورت مشترک با دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است.

مجری طرح توسعه فناوری ابررساناها، اساسی‌ترین چالش این فناوری را نیاز به محیط خنک در محیط نیتروژن مایع عنوان کرد و گفت: زیرا ساخت تجهیزات خنک‌کننده و کنترل و نگهداری محیط هزینه‌بر است، اما با وجود همین محدودیت نیز تجهیزاتی چون محدودکننده جریان خطای ابررسانا و ترانسفورماتور ابررسانا در دنیا بصورت تجاری تولید و عرضه می‌گردند.

این کارشناس حوزه برق تصریح کرد: این تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و در حال حاضر در صنایع نظامی، پزشکی و صنعت برق تجهیزات بسیاری به‌صورت تجاری موجود هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: