اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 03 September 2018
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برخی فضاسازی های انجام شده درباره گردشگران عراقی که وارد ایران می شوند گفت: دشمنان ما تمام عزم خود را جزم کرده اند تا روابط ایران را با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه تخریب کنند.

مسأله سوریه با یک نشست حل نمی‌شود

به گزارش عصرپرس، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود افزود:  پیشتر چندین جلسه کارشناسی در سطح وزیران خارجه از این‌گونه برگزار شده است و تصور اینکه مسأله پیچیده و دیرپایی چون سوریه بخواهد با یک نشست حل شود بعید است.

وی ادامه داد: قطعا این نشست می تواند به پیشرفت صلح و امنیت و ثبات در سوریه کمک کند و امیدوارم نشست کارآمدی برای مردم منطقه به‌خصوص ملت سوریه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: همانطور که روندآستانه نشان داد، این مسیر تنها راه موفق و روند موجود است.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس و پاسخ های محمدجواد ظریف به سوالات نمایندگان تصریح کرد: فکر می کنم جامعه ما، روشن بین است و مسائل را به خوبی پیگیری می کند و شناخت خوبی از روند تحولات و رفتار مسئولان و ارگان ها دارد و خوب و بد را در حوزه های مختلف متوجه هست.

قاسمی ادامه داد: اینکه برخی مواردی که روز گذشته مطرح شد تأثیری در مردم و نوع نگاهشان به وزارت خارجه دارد یا نه، فکر می کنم این مسأله را باید بیشتر به عنوان یک مسأله شخصی دید که درمورد مسئولان وزارت خارجه صورت گرفته است، بحث جدیدی نیست و نباید آن را جدی گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این اولین انتقاد نیست و آخرین هم نخواهد بود اظهار داشت: با توجه به نوع ماهیت وزارت خارجه، ممکن است برخی، از رویه وزارت خارجه انتقاداتی داشته باشند و هیچ ایرادی هم ندارد و ما هم در چارچوب منافع و مصالح کشور پاسخ می دهیم و برخی اوقات هم به خاطر حفظ منافع ملی سکوت می کنیم و تاریخ هم قضاوت خود را خواهد کرد.

وی افزود: هر نوع رفتار و گفتاری در داخل تا حدی می تواند آثاری هم در بیرون از مرزها بگذارد، چرا که دیگر کشورها هم مسائل ایران را رصد و تحلیل می کنند.

قاسمی در خصوص برخی پیشنهادهای اروپا در قالب برجام گفت: در بحث همکاری های آینده میان ایران و اروپا، چند ماهی است که آمد و شدهایی هست و پیشنهادهایی ارائه شده و در دست بررسی است، اما هنوز آنگونه که انتظار ما بوده است به مرحله نهایی نرسیده ایم و امیدواریم در زمان باقیمانده بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم و اروپا بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و نظر ایران را جلب و منافع ایران را هم تأمین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: درخصوص حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بانکی و مسائل دیگر اقتصادی با طرف اروپایی گفتگوهای بسیاری انجام داده ایم ولی از بیان جزئیات آن و سازوکارهایی که داریم خودداری می کنم و برای آینده صبر می کنیم.

ادلب؛ آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت سوریه به عنوان حاکمیت این کشور حق دارد در نهایت با تروریست ها مبارزه و تمام سرزمین خود را از وجود آنها پاک کند­.

قاسمی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره سفرهای غیرمترقبه وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه افزود: این سفرها در ادامه سیاست خارجی ایران و استمرار رایزنی با همسایگان به کشورهای سوریه، پاکستان و ترکیه انجام شده است.

وی گفت: سفر به ترکیه در ادامه رایزنی های قبلی با مقامات ترکیه بود که بر اساس نیازهای دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگوهایی انجام شد و این گفتگوها در شکل بهتر و بیشتر استمرار خواهد داشت.

قاسمی یادآور شد: این سفر، سفر مفید، سازنده و بهنگامی بود و امیدواریم نتایج خوبی در آینده داشته باشد.

وی همچنین درباره سفر آقای ظریف به پاکستان اظهار داشت: این سفر، نخستین سفر یک مقام خارجی در دولت جدید پاکستان بود که نشاندهنده اهمیت روابط دو کشور و نگاه ایران به همسایگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه در این سفر دیدارهای مفصلی با مقامات عالی رتبه پاکستانی داشت و درباره روابط دوجانبه، حوزه های اقتصادی و غیراقتصادی رایزنی کرد و قول و قرارهایی برای ارتقای روابط به خصوص در حوزه اقتصادی گذاشته شد.

قاسمی همچنین درباره سفر ظریف به سوریه اظهار داشت: آقای ظریف امروز در سوریه با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار می کند و گفتگوهای لازم انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملیات ارتش سوریه در ادلب و نحوه همکاری ایران گفت: ادلب از موضوعات پیچیده ای است که به عنوان آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه است و عناصر تروریست در آنجا سکنا گزیده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت سوریه مصمم است در ادامه پیروزی ها و سرکوب تروریسم در این نقطه هم به این فاجعه پایان دهد و این بحث امروز باعث نگرانی برخی محافل حامی تروریست ها شده است و تبلیغات گسترده ای انجام داده اند.

قاسمی افزود: دولت سوریه به عنوان حاکمیت این کشور حق دارد در نهایت با تروریست ها مبارزه و تمام سرزمین خود را از وجود آنها پاک کند و جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که دولت سوریه نیاز داشته باشد کمک های مستشاری خود را ارائه می کند.

 

عزم دشمنان؛ تخریب روابط ایران با همسایگان

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برخی فضاسازی های انجام شده درباره گردشگران عراقی که وارد ایران می شوند گفت: دشمنان ما تمام عزم خود را جزم کرده اند تا روابط ایران را با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه تخریب کنند.

قاسمی در خصوص مسأله ایجاد شده در هورالعظیم میان ایران و عراق و آخرین وضعیت آن اظهار داشت: وزارت خارجه از طریق سفارتخانه و کنسولگری خود در ارتباط مستمر با طرف عراقی است و اقدامات لازم را برای حل این فاجعه زیست محیطی انجام داده و خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی اقدامات را در این خصوص باید طرف عراقی انجام دهد که در این راستا گفتگوهایی نیز انجام شده است و همگان در تلاش هستند تا این مشکل برطرف شود.

قاسمی افزود: امیدواریم با توجه به تعامل و هم افزایی خوب میان دو کشور، حل این موضوع به مراجعه به محاکم و عناصر ثالث نیاز نداشته باشد.

وی درباره سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: این سفر در قالب سفرهای متعارف انجام شده میان دو کشور ایران و انگلیس بود که مشابه این قبیل گفتگوها را ما با دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی داشته و داریم و امر معمولی است.

قاسمی افزود: دور گذشته این گفتگوها در لندن برگزار شد و نشست دور اخیر هم در تهران و با حضور معاون وزیر خارجه انگلیس انجام شد که در آن نشست موضوعات مختلف کنسولی، برجام، مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تفاهم نامه میان دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه گفت: این تفاهم نامه یک چارچوب همکاری میان دو وزارتخانه خارجه و بهداشت به حساب می آید که تفاهم نامه بسیار جامعی است و صرفا هم مرتبط با بحث های پزشکی و اقلام و تجهیزات آن نیست.

قاسمی تصریح کرد: این تفاهم نامه از مساعدت برای تولید برخی داروها و تجهیزات پزشکی در داخل و یا واردات آنها به کشور تا کمک برای برگزاری هر چه بهتر همایش ها و سمینارهایی که وزارت بهداشت قصد برگزاری آنها را در داخل و یا شرکت در آن همایش ها را در خارج از کشور دارد، شامل می شود.

وی افزود: وزارت خارجه با توجه به رسالت ذاتی خود، هر گونه کمکی را که بتواند به دستگاه ها و نهادهای داخلی انجام خواهد داد و همانگونه که گفتم این تفاهم نامه هم که بسیار مفصل است در راستای گسترش همکاری های این دو وزارتخانه به امضا رسید.

قاسمی درباره برخی فضاسازی ها درباره گردشگران عراقی که وارد ایران می شوند گفت: دشمنان ما تمام عزم خود را جزم کرده اند تا روابط ایران را با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه تخریب کنند و برای همین تلاش بسیاری را در راستای جنگ روانی گسترده در این موضوع آغاز کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه به ذهن من می آید طی یکی، دو هفته گذشته بیش از هشت مورد فضاسازی و بحث را در قالب جنگ روانی به راه انداختند که اینها همه در راستای ایجاد سوءتفاهم، تنش و تخریب روابط دو کشور است.

وی درخصوص برخی اظهار نظرهای مقامات اروپایی درباره ضرورت مذاکره موشکی با ایران اظهار داشت: موضوعاتی از این دست پیشتر هم ازجانب کشورهای اروپایی مطرح شده بود و پاسخ های لازم را از مقامات ایران دریافت کرده اند.

قاسمی تصریح کرد: مذاکرات ما با طرف های اروپایی در حوزه همکاری های مالی، پولی و بانکی، اقتصادی و مشخصا موضوع برجام بوده است و هیچ گاه در مورد موضوع موشکی گفتگو نکرده ایم و نخواهیم کرد.

 

هنوز قرار قطعی برای نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ گذاشته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ که گفته می شود قرار است در اروپا برگزار شود گفت: هنوز قراری به طور قطعی در این زمینه گذاشته نشده است و تاریخ قطعی و مکان خیلی قطعی برای مذاکرات تنظیم نکرده ایم.

قاسمی در ادامه نشست خبری با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق افزود: امروز ‌ظریف وارد سوریه شد و در حال مذاکره است، در سفر امروز، آقای ظریف با رئیس جمهور، نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه دیدار می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات عراقچی که گفته بود چند هفته به اروپا وقت داده این ولی الان چند ماه گذشته است گفت: اگر کمی فکر کنیم در مورد سازوکارهای پولی و بانکی و موضوعاتی که به صنعت و فناوری و این نوع همکاری‌‌ها مربوط است، این معضل که این مسائل، موضوعاتی نیست که برایش ضرب‌الاجل بگذارید، حل می‌شود. این موضوعات در یک جمع ۲۸ کشوری در اروپا باید حل و بعد با ایران طرح شود. ایران هم یک ارگان نیست و باید با نهادهایی که در این همکاری‌‌‌ها سهم دارند، مذاکره شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: عراقچی گفته بود موضع‌‌گیری سیاسی اروپا باید روشن و معلوم شود که آیا در دوران پس از خروج امریکا از برجام، آمادگی ارائه تضمین‌‌‌های لازم و مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران برای ادامه کار با اروپای فعلی وجود دارد و اروپایی ها ظرفیت‌های برجامی بدون امریکا را دارند یا نه که در مذاکرات متعدد مباحث مطرح شد.

قاسمی با بیان اینکه در مرحله فنی هستیم، عنوان کرد: البته این موضوعات به دلیل پیچیدگی‌‌‌های خاص طولانی شده است. کمی تعطیلات تابستانی اروپا در این تاخیر تاثیرگذار بوده اما تاکید ما این است که هر چه سریع‌‌تر موضوعاتی که هنوز توافق نکرده ایم و چارچوب‌‌های آن مشخص نیست، تدوین شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نامه همسر نازنین زاغری برای دیدار با ظریف اظهار داشت: نامه روز گذشته نوشته شده، آقای ظریف بامداد امروز به سفر رفته است و من از پاسخ آقای ‌ظریف و احتمال دیدار وی در حاشیه سازمان ملل متحد با همسر نازنین زاغزی بی‌‌‌خبر هستم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد مذاکرات آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس با وزارت امور خارجه درخصوص نازنین زاغزی گفت: سفر معاون وزیر امور خارجه انگلستان به تهران، سفر متعارفی است که تحت عنوان مذاکره سیاسی بین ایران و انگلیس انجام می‌شود،که مشابه این گفتگوها را با کشورهای اروپایی و آسیایی داشتیم و خواهیم داشت، نوبت طرف انگلیسی بود که به تهران سفر کند و دفعه گذشته، مقام ایرانی در لندن بود.

قاسمی اضافه کرد: طبق معمول درخصوص مسائل مختلف اقتصادی، کنسولی و مسائل سیاسی فی ما بین، برجام و تحولات منطقه و بین‌‌المللی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: در این صحبت‌‌‌ها با طرف انگلیسی درباره موضوع نازنین زاغزی که یک فرد ایرانی و دوتابعیتی است و به لحاظ قوانین داخلی ایران افراد دوتابعیتی را نمی‌پذیریم، صحبت شد و در نهایت طرف انگلیسی دیدگاه‌هایی را مطرح کرد.

قاسمی گفت: طرف انگلیسی پاسخ‌هایی را درباره دستگاه قضایی و جرایم خانم زاغری دریافت کرد که به‌خاطر دلایل انساندوستانه در مرخصی بود که در نهایت به خاطر این مرخصی و بیرون از زندان بودن وی، تقدیر و تشکر شد.

وی در ادامه در خصوص موضوع آب بین ایران و افغانستان گفت: در زمینه کمیته آب بین ایران و افغانستان تا حد زیادی به انتهای کار رسیده‌ایم و مراحل پایانی را طی می‌کند.

قاسمی افزود: بحث آب و موضوع هیرمند همیشه بین مقامات دو کشور مطرح بوده و در حسن نیتی که وجود داشته و در کنار چهار کمیته، کمیته آب هم تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اتفاق جدیدی صورت نگرفته و مسأله خاصی به وجود نیامده است جز شیطنت کانون هایی که علاقه‌مندند روابط ایران و افغانستان را با مشکلاتی مواجه کنند؛ چه در بحث آب و چه مسائل دیگر.

قاسمی افزود: روابط ما در حوزه آب رو به جلو بوده و امیدواریم با به انتها رسیدن کار این کمیته، تا حدودی از این فضاسازی‌ها جلوگیری شود و این موضوع خاتمه یابد.

 

رفتار خود را بر اساس منافع جمهوری اسلامی تنظیم می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رفتار خود را بر اساس منافع جمهوری اسلامی تنظیم می‌کنیم و به راه خود ادامه می دهیم.

قاسمی در مورد علت تأخیر اروپایی‌‌ها برای اجرای تعهداتشان در برجام و ابراز نارضایی ایران ازجانب وزیر امور خارجه و مقام معظم رهبری و اینکه گفته شده اروپا در حال بازی دادن ایران و خرید زمان است تا ایران را در برابر فشار امریکا تسلیم کند، گفت: من نمی‌توانم از طرف آنها بگویم که دارند زمان می‌خرند یا نه. تاخیر وجود دارد. در برخی موضوعات کندی وجود داشته است. رفتار خود را بر اساس منافع جمهوری اسلامی تنظیم می‌کنیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.

وی در مورد دیدار آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس با نازنین زاغری افزود: خبر ندارم، تا جایی که خبر دارم چنین دیداری صورت نگرفته است.

قاسمی در مورد اظهارات مسجدی سفیر ایران و درخواست جایگزینی دلار با ریال در مراسم اربعین گفت: اطلاع دقیق ندارم. باید از سازمان حج و زیارت پرس‌و‌جو کنید که درگیر مسائل عتبات و اربعین هستند. گزارش دیدار اخیر سفیر با مقامات عراقی را دقیق ندیدم.

وی در خصوص قطع واردات نفت ایران ازجانب ژاپن در نیمه‌های سپتامبر گفت: اطلاعی ندارم وزارت نفت بهترین مرجع پاسخگو در مورد قول و قرار با طرف‌های ژاپنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فشاری از طرف امریکا روی کشورها وجود دارد مقاومت بسیاری هم در برابر سیاست‌های امریکا وجود دارد. برخی به دنبال گرفتن فرصت‌ها و استمرار همکاری‌ با ایران هستند. آخرین وضعیت تفاهم ژاپن و امریکا و ایران را وزارت نفت باید مطرح کند.

وی در خصوص سفر خاخام اعظم روسیه در قالب یک هیأت دیپلماتیک و اینکه روسیه سفر هیأت پارلمانی خود را منوط به حضور لازار کرده بود، گفت: این موضوع را نخستین باری است که از شما می‌شنوم. تصور نمی‌کنم موضوع درستی باشد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به نشردهنده خبر فکر می‌کنم این هم در چارچوب جنگ روانی و مسائلی است که رژیم صهیونیستی با شدت دنبال می‌کند. در مورد این موضوع اطلاعی ندارم ولی قطعا پیگیری می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیمان پولی سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه و نشست جمعه گفت: من هیچ چیز را تا بعد از اجلاس تأیید نمی‌کنم با توجه به نوع روابط سه کشور و وضعیت جهان موضوعات زیادی وجود دارد. هر تفاهمی در مصاحبه رؤسای این کشورها به اطلاع همه رسانه‌ها خواهد رسید.

قاسمی در ادامه درخصوص موضوعات احتمالی قابل طرح در اجلاس روز شنبه افزود: یکی از موضوعات اساسی طبق روال سوریه است اما در مورد سایر موضوعات نیز فضا باز است

وی تصریح کرد: همه موضوعات مورد علاقه سه کشور می تواند بررسی، تصمیم گیری و تفاهم شود، قطعا در کنار نشست سه جانبه دیدارهای دوجانبه نیز خواهیم داشت که می تواند روابط دوجانبه را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و مانند آن پوشش دهد.


منبع:صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: