اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 02 September 2018
به منظور رفع چالش ایرلاین‌ها
شرکت‌ های هواپیمایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، برخی از مشکلات خود (که دامن‌ گیر مسافران هوایی نیز شده است) و نیز شش روش‌ پیشنهادی برای رفع این مشکلات را مطرح کرده‌اند‌.

­پیشنهاد شرکت‌های هواپیمایی به رئیس جمهور

به گزارش عصرپرس از انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، در ابتدای این نامه شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به رئیس‌جمهور آمده است: اینجانبان مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی مایلیم مهم‌ترین مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور و راه‌حل‌های پیشنهادی را تقدیم کنیم و انتظار داریم، با توجه ویژه به مشکلات تحریم‌ها که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر این صنعت حاکم شده‌ اند و همچنین با پیش‌بینی سخت‌تر شدن دایره تحریم‌ها، به نحو مقتضی از جمله طرح در شورای عالی امنیت ملی، جلسات سران قوا، ستاد اقتصاد مقاومتی و یا هر مرجع ذیصلاح دیگر با قید خیلی فوری تصمیمات لازم اتخاذ و در غیر این‌صورت باید منتظر فروپاشی کامل صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور باشیم.

در ادامه این نامه به مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی به صورت فهرست‌وار اشاره شده است که شامل :

۱-عدم تخصیص ارز، به موقع، به میزان کافی و با نرخ‌های رسمی، که گاهی اوقات تا ۱۰ درصد مازاد بر نرخ‌های رسمی کارمزد به آن تعلق می‌گیرد و زمان تخصیص از ثبت تا پرداخت بسیار طولانی است.

۲- اخذ عوارض و حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برای قطعات، لوازم و اجزا اصلی هواپیما در حالی که طبق قانون، هواپیما از حقوق و عوارض گمرکی معاف است و در همه کشورها این صنعت از حمایت برخوردار است و ما که تحریمیم فاقد هرگونه پوشش حمایتی هستیم.

۳- محاسبه و پرداخت هزینه تعرفه خدمات فرودگاهی و پروازی حتی در پروازهای داخلی بر مبنای دلار در حالی که درآمد و فروش خدمات ما بر اساس «ریال» است.

۴- وضع عوارض متعدد بر روی بلیت از جمله عوارض شهرداری (۵ درصد)، عوارض هلال‌احمر (۱ درصد) و یا عوارض ایمنی، در حالی‌که در هیچکدام از کشورها چنین عوارضی به خدمات هوایی وضع نمی‌شود زیرا این موضوع موجب گران‌تر شدن نرخ خدمات و کاهش تقاضا می‌شود.

۵- حمل‌ونقل هوایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است ولی شرکت‌های هواپیمایی باید بابت خرید همه کالا و خدمات و حتی عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و چون بلیت معافیت دارد نمی‌توانند مالیات‌های پرداختی را از مشتریان دریافت و آن را به عنوان هزینه در دفاتر ثبت کنند.

۶- کاهش حدود بیش از پنجاه درصدی درآمد شرکت‌های هواپیمایی ناشی از افزایش نرخ رسمی ارز؛ با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و با محاسبه نرخ برابری حدود ۱۱۰۰۰ ریالی دلار، در سال ۱۳۹۰ قیمت هر ساعت صندلی پرواز مبلغ ۴۶ دلار بود اما امروز نرخ هر ساعت صندلی پرواز با توجه به عدم تخصیص ارز کافی تقریباً به زیر ۲۶ دلار کاهش پیدا کرده است.

در ادامه نامه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی با رئیس‌جمهور، پیشنهاداتی نیز برای رفع مشکلات مذکور اعلام شده که به شرح زیر است:

۱- کل ارز مورد نیاز صنعت در یک سال بدون در نظر گرفتن خرید و توسعه ناوگان و فقط برای پوشش هزینه‌های عملیاتی مبلغ یک میلیارد دلار است، تخصیص این مبلغ از سوی بانک مرکزی با نرخ ثابت و ترجیهی برای جلوگیری از نوسان قیمت بلیت و افزایش هزینه‌‌ و دلالی در اروپا بسیار ضروری است و با توجه به اینکه هزینه‌های ارزی این صنعت عمدتاً به صورت پیش پرداخت است، این ارز باید به صورت تنخواه به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت شود.

۲- تسری معافیت و حذف همه عوارض، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده به هواپیما و لوازم و قطعات و اجزای آن و با توجه به اینکه فعالیت هواپیماها پشت نقطه صفر مرزی است، لازم است این معافیت فقط به شرکت‌‌های هواپیمایی و نمایندگان رسمی آنان تخصیص یابد تا از دلالی و واسطه‌گری جلوگیری شود.

۳- لازم است با اصلاح ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، همه تعرفه‌های خدمات فرودگاهی و پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی براساس ریال محاسبه و پرداخت شود و دلار به طور کامل حذف شود.

۴- ضرورت دارد همه عوارض غیر ضروری وضع شده بر روی بلیت هواپیما از جمله عوارض شهرداری، هلال احمر و غیره حذف شود.

۵- همانگونه که حمل‌ونقل هوایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، ضرورت دارد مانند سایر کشورها برای شرکت‌های هواپیمایی گواهی معافیت از ارزش افزوده صادر شود تا با ارائه این گواهی بتوانند همه مایحتاج خود را بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تأمین کنند، همچنین ‌ورود هواپیما و لوازم و قطعاً نیز مشمول این معافیت شود که با این روش‌ بهای تمام‌شده خدمات شرکت‌های هواپیمایی کاهش می‌یابد.

۶- ضرورت دارد با عنایت به وجود تحریم، ورود هواپیما و اجزا اصلی آن از ثبت سفارش معاف شود و برای ملزومات مصرفی و غیره مانند قبل ثبت سفارش به صورت تنخواه صورت پذیرد.

این نامه به امضای مدیران عامل شرکت های هواپیمایی رسیده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: