اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 02 September 2018
مدیرعامل برق منطقه ای تهران مطرح کرد: 
مدیرعامل برق منطقه ای تهران با اشاره به اینکه امسال برق تولیدی از این نیروگاه حدود ۵ هزار مگاوات بود گفت: تا افق ۱۴۰۳ قرار است ۵۰ درصد به ظرفیت کشور اضافه شود. 
افزایش 50 درصدی ظرفیت برق تا افق 1403
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، غلامرضا خوش خلق مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه برق منطقه ای تهران سه استان البرز، تهران و قم را با 25 درصد مشترک تحت پوشش خود دارد، گفت: این شرکت 20 درصد تاسیسات کل کشور را با 8 میلیون و 400 هزار مشترک تحت پوشش دارد.

خوش خلق در ادامه با اشاره به ظرفیت 12 هزار مگاوات نیروگاهی  با اشاره به وضعیت شبکه برق منطقه ای تهران، و پایین بودن ظرفیت منصوبه اين شركت  نسبت به میانگین کشوری گفت: در بخش تأسيسات و تجهيزات حدود 1/5 برابر پیک بار مصرف ظرفيت منصوبه داريم در حالي كه ميانگين اين عدد در كشور 2/5برابر است بنابراين با توجه به روند صعودی رشد مصرف در تهران طی سال های اخیر ما نياز به افزايش 50 درصدي ظرفيت نصب در تهران داريم.

غلامرضا خوش‌خلق ضمن مقايسه مصرف در سال‌هاي پيش از هدفمندي يارانه‌ها و ايام پس از آن، اضافه كرد: ما مي‌توانيم با مديريت مصرف، استفاده از تجهيزات مناسب و شرايط زماني درست، به رشد مصرف بهينه كمك كنيم اما به خاطر قيمت پايين برق اين اتفاق نمي افتد.

خوش‌خلق در ادامه افزود: در سال 90 كه سال اول هدفمندي يارانه‌ها بود رشد مصرف صفر شد و دو درصد كاهش مصرف داشتيم كه اين نشان مي‌دهد قيمت تمام شده بر متوسط مصرف كشور موثر است.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران، گفت: در حال حاضر 50 درصد شبکه برق تهران فرسوده هستند که باید تا سال 1403 بازسازی شود که یکی از موانع آن گرانی قیمت فلزات است. با این حال در زمینه مدیریت مصرف برق در تابستان 97 به میزان 400 مگاوات صرفه جویی کردیم.

افزایش 50 درصدی ظرفیت برق کشور تا افق 1403

خوش خلق ادامه داد: به دلیل کمی بارش برق حاصله از نیروگاه برقآبی کاهش یافته و امسال برق تولیدی از این نیروگاه حدود ۵ هزار مگاوات بود. همچنین تا افق ۱۴۰۳ قرار است ۵۰ درصد به وضع فعلی اضافه شود.

وی با تاکید براینکه طبق پیش بینی ها تا افق ۱۴۰۳ میزان اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: براساس این پیش بینی باید سالی هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

خوش خلق با اعلام اینکه رشد مصرف آب و برق در نتیجه قیمت پایین آن است، گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی باعث کاهش اتلاف منابع برای انجام سرمایه گذاری های جدید می شود.

وی با بیان اینکه درجه حرارت در مصرف برق موثر است، اظهار کرد: در برخی سالها به دلیل اینکه دمای هوا به طور همزمان در تمام کشور افزایش می یابد این مسئله باعث افزایش مصرف برق در کشور می شود، به طوری که به ازای هر درجه افزایش دما، 1500 مگاوات افزایش مصرف ایجاد می کند شود که این میزان افزایش دما در تهران 200 مگاوات مصرف برق را بالا می برد در سال جاری مدیریت مصرف باعث صرفه جویی 400 مگاوات برق در تهران شد.

مدیر عامل برق منطقه ای تهران افزود: در حال حاضر قیمت فلزات رنگی بالا رفته و به دلیل اینکه در پروژه های برق این فلزات کاربرد فراوانی دارد باید پیش بینی ها بازنگری شود.

خوش خلق با اشاره به اینکه در سال 96 نزدیک به 250 کیلومتر و در سال 97 نزدیک به 284 کیلومتر کابل کشی شده است گفت: بیش از 50 درصد شبکه برق 20 سال عمر کرده اند که کابل کشی جدیدی برق منطقه ای تهران رکورد جدید در کشور است.

وی با تأکید بر اینکه خاموشی برق در سال جاری ناشی از کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بود و هیچ ارتباطی به فرسودگی و عمر بالای خطوط انتقال و پست‌ها و شبکه بازنمیگردد، گفت: چندین سال است که خاموشی‌ها ناشی از پرباری شبکه نیست.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات بود، گفت: موقعیت جغرافیایی برق منطقه‌ای تهران به گونه‌ای است که با شش شرکت برق منطقه‌ای ارتباط دارد و به نوعی این شرکت هاب منطقه از لحاظ موقعیت‌ جغرافیایی است.

به گفته خوش‌خلق، پیک بار سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات رسید که از رشدی معادل ۰.۹ درصد مواجه شد.

نرخ برق در مدیریت مصرف تاثیر گذار است

خوش‌خلق خاطرنشان کرد: نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد، چرا که در برخی مناطق برق مجانی نشان می‌دهد که مصرف برق افزایش دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران تأکید کرد: به عنوان مثال، تصویب آب و برق مجانی برای مدارس و مساجد مصرف برق و آب آنها را نیز افزایش داده است، بنابراین باید این برنامه نیز بازنگری شود.

تولید 95 درصدی تجهیزات صنعت برق در داخل کشور

خوش‌خلق در با پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس که چند درصد از تجهیزات صنعت برق کشور تولید داخلی است گفت: 95 درصد از تأسیسات و تجهیزات شرکت‌های برق منطقه‌ای از داخل تأمین می‌شود.

وی افزود: امکان مالکیت بخش خصوصی بر تأسیسات شرکت‌های برق منطقه‌ای وجود ندارد، اما ما می‌توانیم از ظرفیت آنها در خطوط انتقال و پست‌ها استفاده کنیم، بنابراین برنامه‌ریزی شده است تا از ظرفیت بخش خصوصی به روش اجاره به شرط تملیک استفاده شود.

مدیرعامل برق منطقه ای تهران گفت:‌ شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای انتقال برق به واحدهای مسکن مهر به تمام وظایف خود عمل کرده و عقب‌افتادگی ندارد و هر جا که واحدهای مسکن مهر نیاز به پست اصلی برق داشته‌اند را انجام داده است.

دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.

وی در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم تمام مشکلات و کاهش تولید برق، وزارت نیرو حمایتی از توسعه نیروگاه‌های پراکنده انجام نمی‌دهد، گفت: در گذشته دستورالعملی برای خرید برق از نیروگاه‌های کوچک تدوین شد و در برق منطقه تهران نیز تعداد زیادی نیروگاه‌های کوچک در محل پست‌های این شرکت ایجاد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: در این دستورالعمل پنج سال قرارداد تضمینی خرید برق دیده شده است، بنابراین هر کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان خریداری و به طور متوسط زیر ۷۰ تومان به مردم فروخته می‌شود که البته در نیروگاه‌های تجدیدپذیر این عدد برای هر کیلووات ساعت۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان خرید تضمینی خریداری و به یک هشتم به مردم فروخته می‌شود.

خوش‌خلق افزود: به هر حال برای توسعه نیروگاه‌های کوچک، دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: