اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 29 August 2018
معاون پژوهش فناوری جهاد دانشگاهی مطرح کرد
معاون پژوهش فناوری جهاد دانشگاهی با بیان این که سرطان پستان شایعه‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است گفت: پس از سالها پژوهشکده معتمد در قالب 9 گروه پژوهشی از پژوهش‌های بالینی گرفته تا زیست فن آوری دارویی گامی کوچک و اساسی برای تشخیص زودرس و درمان موثر این بیماری برداشته است.

گام مهم پژوهشکده معتمد برای تشخیص زودرس سرطان سینه

به گزارش عصرپرس، محمدرضا پورعابدی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان که امروز در مرکز همایش های بین‌المللی رازی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: جهاد به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی، همواره با دو عنصر علم و دانش برای حل مشکلات جامعه قدم برداشته است.

وی افزود:‌ هدف اصلی پژوهش‌های جهاد انجام پژوهش‌ های کاربردی و توسعه‌ای است البته حرکت در لبه‌های دانش همواره مورد توجه پژوهشگرن جهاد دانشگاهی است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی یاد آور شد: پژوهشگران و اعضای هیات علمی جهاد مانند قهرمانی است که در لباس دانش و پژوهش برای پاسخ به نیازهای کشور قدم برداشته‌اند.

پورعابدی افزود:‌ پژوهش‌های پژوهشگران در جهاد دانشگاهی به صورت مستقیم با نیازهای مردم و تولید فن آوری در ارتباط است و پژوهشگران باید قهرمانانی باشند که با تمام مشکلات و سختی‌ها از این مسیرها عبور کنند تا با استفاده از پتانسل‌های موجود در سیستم جهاد دانشگاهی به مردم ایران خدمات شایسته ارائه دهند. زمانی که دانش درمان ناباروری در دسترس مردم نبود، جهاد دانشگاهی در راستای نیازهای مردم با امکانات بسیار محدود دانش آن را برای خدمت به مردم ارائه گرفت و باعث افتخار است که مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در حال حاضر یک سرمایه اجتماعی و مردم بسیار ارزشمند برای کشور به حساب می‌آیند.

معاون پژوهش فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: تاریخ فعالیت اولیه پژوهشگرانی که در جهاد با هدف استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماری‌های صعب ‌العلاج اقدام کردند اواسط دهه 70 و اوایل دهه 80 است و مرکز تحقیقاتی علوم سلولی رویان همواره جزو بهترین‌ها بوده است.

به گفته وی، از جدیدترین ثمره فعالیت‌های مستند و علمی جهاد دانشگاهی می‌توان به راه اندازی مرکز محصولات پیشرفته سلولی و مشارکت درراه اندازی اولین کارخانه تولید سلول خاورمیانه و شروع بیش از 10 مورد کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و سلول‌های بنیادی به عنوان مدلی موفق از پژوهش‌های کاربردیو توسعه‌ای با رویکرد حرکت در مرزهای دانش نام برد.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های طب بازساختی مبتنی بر تلفیق مهندسی مواد و مهندسی سلول نه تنها در رویان بلکه در در پژوهشگاه ابن سینا نیز برای درمان ضایعات استخوانی و غضروفی و دردهای مزمن در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه ژن درمانی برای بهبود فرایندهای سلول‌ درمانی را شاهد هستیم.

پورعابدی با بیان این که سرطان پستان شایعه‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است، گفت: پس از سالها موجب افتخار است که بگوییم پژوهشکده معتمد در قالب 9 گروه پژوهشی از پژوهش‌های بالینی گرفته تا زیست فن آوری دارویی گامی کوچک ولی بسیار مهم و اساسی برای تشخیص زودرس  و درمان موثر این بیماری برداشته است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی یادآور شد: با توجه به بوم‌شناسی ایران و تنوع گیاهان دارویی در کشور پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی کشور و منطقه با بهره‌گیری از نزدیک به 50 عضو هیئت علمی و محقق در قالب چهار گروه پژوهشی فعالیت دارد.

پورعابدی افزود: راه اندازی خط تولید دو داروی گیاهی لیورسیل و ملیتروپیک برای درمان بیماری‌های متابولی و کنترل علائم آلزایمر را می‌توان از دستاوردهای این پژوهشکده دانست.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین در حوزه زیست‌فناوری پزشکی، علاوه بر حوزه ناباروری، سلول‌درمانی، طب بازساختی و سرطان، زیست‌فناوری جانوری یکی دیگر از ابتکارات قابل توجه جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

وی افزود: در حوزه زیست‌فناوری جانوری در پژوهشکده زیست‌فناوری جانوری رویان شاهد پژوهش‌های کاربردی در اصلاح نژاد و تولید نژادهای برتر در انواع دام‌های پرمحصول هستیم.

به گفته معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، پژوهش‌های معتمد و موفق گروه ایمونولوژی تولیدمثل درباره موضوعاتی همچون واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به اسپرم و جنین، آنتی‌بادی‌ها و سقط مکرر، موجب شکل‌گیری مرکز تحقیقات آنتی‌بادی مونوکلونال در سال ۷۹ و تأسیس مرکز تحقیقات نانو بیوتکنولوژی در سال ۸۴ در پژوهشگاه ابن‌سینا شد.

پورعابدی افزود: همچنین زمانی که زخم‌های مزمن در کشورمان برای بیماران مشکلات زیادی به وجود آورد، با وجود مدرن‌ترین بیمارستان‌ها و نامدارترین متخصصان، این مشکل همچنان وجود داشت و زخم‌های مزمن جزو موارد مورد غفلت در نظام سلامت محسوب می‌شد. پس از هدف‌گذاری در جهاد دانشگاهی، به منظور پیشگیری و درمان زخم‌های مزمن، پژوهشکده فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت تأسیس شد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اکنون در مجموعه جهاد دانشگاهی، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی در قالب ۲ پژوهشگاه، ۹ پژوهشکده، ۱۲ مرکز تحقیقات مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت و ۳۸ گروه پژوهشی تنها با یک هدف فعالیت می‌کنند که آن هم پیدا کردن راهی است برای پیشگیری و کاهش درد و آلام بیماران.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جهاد دانشگاهی پژوهش و درمان در کنار هم دیده شده و ما در صدد هستیم که با پایش این مدل از جنبه‌های مختلف، به بهبود کیفیت فعالیت‌های گروه‌ها و پژوهشکده‌ها در جهاد دانشگاهی بپردازیم.

 

منبع: ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر: