اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - 28 August 2018
شماری از نمایندگان مردم امروز سوالات و دغدغه‌های خود را از رئیس جمهور به طور مشروح مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار عصرپرس، تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سوالات ودغدغه های مردم در صحن علنی مجلس مطرح کردند.

 

کرم پور:باید با موضوع قاچاق با جدیت برخورد کرد

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی عدم برخورد با معضل قاچاق را یکی از سؤالات نمایندگان از رئیس جمهور و از دغدغه‌های کشور دانست.

کوروش کرم پور حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی را برگ زرینی از پاسخگویی مسئولان نظام به مردم دانست و با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری که فرمودند: اگر کالایی قاچاق وارد کشور شده باید در انبار عمومی به آتش کشیده شود. ایشان گفت که مراد من فلان کوله بر ضعیف نیست بلکه قاچاق سازمان یافته‌ی بزرگ است. آیا با این وجود حرفی باقی می‌ماند که من نماینده در ارتباط با قاچاق مطرح کنم؟

کرم‌پور ادامه داد:‌ آیا دستور قاطع رهبری درباره‌ی برخورد با قاچاقچیان حتی در یک مورد اجرا شد؟ چرا دولت توانایی برای مبارزه با قاچاق را نداشته و موانع دولت برای مبارزه با قاچاق چیست؟

وی افزود: آقای رئیس جمهور، موانع پیشروی عدم برخورد با قاچاق و قاچاقچیان چیست؟

کرم پور با اشاره به اینکه خطر بسیار جدی است و باید با موضوع قاچاق با جدیت برخورد کرد گفت: لطفاً در پاسخ های خود نفرمایید که نمی شود و نمی گذارند.

وی افزود: چگونه می توانیم با قاچاق مبارزه جدی کنیم درحالی که صدها کانتینر قاچاق می شود و کسی آن را نمی بیند؟

کرم پور همچنین معضل بیکاری و نیز دغدغه ایجاد اشتغال برای جوانان را یکی از موضوعات اصلی در کشور دانست و گفت: اگر در مبارزه با قاچاق حرکت جدی صورت نگیرد برای ایجاد اشتغال نیز نمی توان موفق بود.

 

نقوی حسینی:برای حفظ نظام، پای دولت می‌ایستیم

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: آقای رئیس جمهور اصول ۲۸، ۲۹ و ۳۴ قانون اساسی از شما خواسته است که برای ملت اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی ایجاد کنید.

سیدحسین نقوی حسینی ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: امروز روز ملت،​ دولت و مجلس است، همه ما می دانیم که اشتغال و بیکاری، ام الفساد همه مسائل کشور است.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا ادامه داد: آقای رئیس جمهور خانواده ای را در نظر بگیرید که بین یک تا پنج فرزند تحصیلکرده با مدارک عالی و با سن 20 تا 40 سال دارند که به جهت عدم اشتغال مجرد هستند و در خانه پدری با دستمزد پایین زندگی می کنند، آیا شب خوابتان می برد؟

وی افزود: آقای رئیس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید اصول 28، 29 و 34 قانون اساسی از شما خواسته است که برای ملت اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی ایجاد کنید، آقای رئیس جمهور به نمایندگان ملت بگویید که شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل در این کشور است در طول پنج سال دولت شما، چند بار تشکیل شده است؟

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: بانک اطلاعات بیکاران و اشتغال که وعده دو دوره انتخاباتی شما بود، به کجا رسید و سرنوشت آن چه شد؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید و باید پاسخگوی ملت باشید.

نقوی حسینی ادامه داد: آقای رئیس جمهور به دشمنانمان اعلام می کنیم ما امریکا را له می کنیم، ما تحریم ها را نابود می کنیم، ما پشت سر شما و در کنار شما هستیم، همه بدانند آن کسانی که فکر می کنند در نظام جمهوری اسلامی می توانند اختلاف ایجاد کنند، کور خوانده اند.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور، دولت محترم پشت سر رهبری حرکت کنید، همه ما در کنار شما هستیم و از شما حمایت می کنیم، در کنار هم و با هم حرکت بکنیم.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های داخلی افزود: آقای رئیس جمهور از ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنید و به درون، سرمایه گذاران و نخبگان داخلی توجه کنید.

نقوی حسینی با بیان اینکه می توانیم تحریم ها را دور بزنیم اظهار داشت: اینقدر مرعوب تحریم نباشیم، نقدینگی در کشور هست اما در منازل مردم دلار به اندازه کافی وجود دارد باید اعتماد ملت را جلب کنید.

وی با بیان اینکه اشتغال امروز مصیبت کشور است ادامه داد: ظرفیت های اشتغال مهم تر از شغل است،​ به این اندازه روی بودجه و اعتبار برای ایجاد شغل مانور ندهید، بر روی ایجاد ظرفیت اشتغال فکر کنیم،​ بخش مسکن را راه بیندازیم زیرا 300 نوع شغل در حوزه مسکن نهفته است.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تاکید کرد: بر اساس آماری که خود شما اعلام کردید بیش از 5000 مرکز تولیدی و خدماتی که منشا ظرفیت شغل است تعطیل شده است، کمک کنید این مراکز فعال شوند.

نقوی حسینی گفت: آقای رئیس جمهور ما اختلاف سیاسی داریم ولی امروز روز منافع ملی کشور، روز عزت ملت ایران و به تعبیر شما امروز روز سخت کشور است، مرد کسی است که روز سخت کشور پای نظام بایستد.

وی تاکید کرد: ما برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران پای دولت شما می ایستیم.

 

نماینده طرقبه و چناران:دهها میلیارد دلار صرف واردات کالاهای لوکس شده است

نماینده چناران و طرقبه خطاب به رئیس جمهور گفت: کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی به ویژه در چندماهه اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.

محمد دهقان به عنوان اولین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور با یادی از شهیدان رجایی و باهنر و تبریک به رئیس جمهور و اعضای هیات وزیران به مناسبت هفته دولت افزود: جناب آقای رئیس جمهور جنابعالی بارها در بیانات و برنامه های خودتان تاکید فرمودید که امور کشور باید با کارشناسی و توجه به خردجمعی انجام گیرد. من به عنوان نماینده ای از نمایندگان سوال کننده و به وکالت از بخش مهمی از ملت بزرگ ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده است از جنابعالی می پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در این دو سه سال گذشته به ویژه در این چندماهه اخیر دهها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.

نماینده چناران و طرقبه گفت: جناب آقای رئیس جمهور زمانی که برادر عزیزمان جناب آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را اعلام کرد و گفت هرکه هرچه می خواهد بیاید بگیرد عمده کارشناسان در همان زمان بر اشتباه بودن این تصمیم غیرقانونی دولت تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه مجلس در این زمینه طرح دوفوریتی آماده کرد تا جلوی آن را بگیرد، افزود: ولی دولت جنابعالی مقاومت کرد و سه و نیم ماه طول کشید که نظر کارشناسان و نظر مجلس را بپذیرید و در این سه ماه و نیم چه خسارت ها که به کشور وارد نشد.

دهقان تصریح کرد: آقای رئیس جمهور همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای واردشده با ارز چهار هزار و دویست تومان را در بازار به قیمت 10 هزار تومان نفروشند.

وی افزود: شما چند شب پیش فرمودید که باید این کار بشود، شما رئیس جمهور هستید چه کسی باید انجام بدهد؟بعضی از دولتمردان از چه می ترسند چرا لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر نمی کنند؟

نماینده چناران و طرقبه در مجلس گفت: اگر کسی رانتی نخورده و اگر فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می شود.

دهقان افزود: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تاثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشتند و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خودشان و فرزندانشان بودند صدها میلیون دلار ارز کشور را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص داد تا افرادی به صورت رایگان آنتالیا و مالزی و غیره بروند و برگردند و متاسفانه مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند.

وی گفت: واقعا تشخیص این مساله سخت بود که دولت جنابعالی چهار ماه بعد از آنکه صدای همه درآمده بود متوجه این موضوع شد و ارز سفرهای تفریحی را قطع کرد.

دهقان افزود: از این تاسف بارتر این بود که در زمان تحریک تقاضا و دعوت دلالان برای خرید ارز دولتی، عملا با بی توجهی جلوی ارز و توزیع دلار و یورو را گرفتند که در بازار توزیع نشود هر طوری برنامه ریزی شد که ارز ناشی از صادرات در بازار توزیع نشود و اگر کسی هم می خواست 10 هزار دلار ارز خود را در بازار بفروشد با او به عنوان قاچاقچی برخورد می کردند و هم همه صرافی ها را با یک چوب زدند و بستند.

وی گفت: وقتی تقاضا زیاد می شود و آقای جهانگیری می گوید هر کسی هر قدر ارز می خواهد بیاید و بگیرد و از آن طرف جلوی عرضه گرفته می شود و فضا امنیتی می شود معلوم است ارز از سه هزار و 500 تومان به حدود 11 هزار تومان افزایش پیدا می کند.

نماینده چناران و طرقبه با بیان اینکه این خیلی هوش و علم بالا نمی خواهد، افزود: جناب آقای رئیس جمهور ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت های شبه دولتی و به اصطلاح خصوصی تاسی می شود حدودا براساس نظر کارشناسان هر سه ماه حدودا 9 تا 10 میلیارد دلار است متاسفانه در این مدت کمتر از دو میلیارد دلار به بازار توزیع شد این شرکت ها که مدیریت آنها تحت تاثیر پنج وزارتخانه است وزارتخانه نفت و صنعت و اقتصاد و رفاه و دفاع یا ارز را احتکار کرده اند یا برخلاف قانون آن را صرف جاهای دیگر کرده اند.

دهقان گفت: شما بعد از این همه خساراتی که به کشور وارد شد جدیدا وزیر نفت را مامور کردید که با شرکت های شبه دولتی و خصوصی که ارز را به بازار ثانویه نمی فروشند برخورد کنند چرا این کار را چهار پنج ماه پیش نکردید که این همه خسارت به کشور وارد شده است.

وی افزود: جناب آقای رئیس جمهور اگر شما توان نداشتید چرا دولت شما آمد بازار را تحریک کرد و مردم را برای خرید سکه به صف کرد و بیش از 61 تن سکه را به کمتر از نصف قیمت به تعداد معدودی فروخت و هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را به جیب تعدادی دلال و سودجو واریز کرد.

دهقان گفت: اگر ذخایر طلای شما به اندازه کافی بود چرا فروش آن را قطع کردید که سکه از یک و نیم میلیون تومان به حدود 4 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی افزود: مگر شما و دولت ارزیابی از ذخایر طلای خودتان نداشتید؟ یک آدم بازاری با پنج کلاس سواد حساب انبار و حساب مدیریت کار خودش را دارد چطور دولت با این همه ژنرال و این همه مدیر و این همه کارشناس این مسایل ضروری را یا تشخیص نداد و یا حداقل دیر تشخیص داد.

این نماینده مجلس گفت: این بی تدبیری ها موجب شد ارزش پول ملی به یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا کند به قیمت خالی کردن جیب مردم خالی کردن سفره مردم دهها هزار میلیارد تومان بعضی کارشناسان معتقدند بیش از 80 تا 90 هزار میلیارد تومان پول به جیب تعدادی آدم مفت خور و درصدی اندک از ثروتمندان واریز شد.

دهقان افزود: ماده 598 قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس با اهمال موجب تضییع حقوق دولتی شود علاوه بر مجازات کیفری باید خسارت آن را هم بدهد جنابعالی بفرمایید چه کسانی این خسارت را به کشور وارد کردند و چطور می خواهند جبران کنند.

فولادگر: دولت به برنامه‌های پیشنهادی خود پایببند نبود

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه دولت از اختیارات وسیع خویش در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر استفاده نکرده است، گفت: بیش از نیمی از احکام قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اجرایی نشده است.

حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز (سه شنبه، 6 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال نمایندگان از رئیس جمهور خطاب به ایشان، گفت: اینجانب در آغاز کار دولت یازدهم از کلیات برنامه اقتصادی جنابعالی و وزیر پیشنهادی برای وزارت امور اقتصاد و دارایی دفاع کردم اما چرا به همان برنامه و نیز برنامه اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط امروز کشور باعث شده معیشت مردم در تنگنا قرار گیرد، افزود: مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند، از سوی دیگر فعالان اقتصادی به ویژه پیمانکاران و تولید‌کنندگان بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی تصمیمات اجرایی بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم آنها ناچارند مطالبات سال‌های گذشته خویش را علیرغم نوسانات شدید قیمت‌ها به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسید سال‌های آینده دریافت کنند.

عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین سوال خود از رئیس جمهور اظهار کرد: شما و همکاران اقتصادی شما در دولت به درستی در سال 92 مشکلات اقتصادی را بیشتر از آنچه ناشی از حریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید، آیا امروز نیز به این تحلیل پایبند هستید، اگر هستید چه اقدام اساسی در خصوص اصلاح ساختارهای اقتصادی به ویژه در امور بانکی، پولی و ارزی انجام داده‌اید.

آقای رئیس جمهور آیا به وعده خویش در آغاز کار دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی عمل کردید؟

فولادگر با بیان اینکه آیا اصلاحی در حیطه مسائل مدیریتی و اجرایی صورت گرفته، خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور آیا به وعده خویش در آغاز کار دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی عمل کردید، مجلس در زمینه مسائل اقتصادی کمک‌های بسیاری به دولت کرده و خواهد کرد. از اختیارات وسیع قانونی خویش استفاده کنید.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در آغاز دولت یازدهم در تبلیغات انتخاباتی و مصاحبه‌های مطبوعاتی و ارائه برنامه‌های دولتی هنگام معرفی هیئت وزیران بر اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تأکید کردید اما گزارش‌های مجلس نهم و دهم نشان داد هنوز بیش از نیمی از احکام این قانون انجام نشده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس یادآور شد: در ماده 2 و 3 قانون مذکور بر حضور تشکل‌های اقتصادی، تولیدی، کارگری و کارفرمایی در کمیسیون‌های دولت و تصمیم‌گیری‌ها تأکید شده است، همچنین ماده 7 بر تشکیل پنجره واحد، ماده 9 و 10 بر استفاده از توان دیپلماسی در اقتصاد تأکید دارند.

وی ادامه داد: در ماده 24 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند به منظور شفاف‌سازی، سیاست‌ها و برنامه‌ها و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی و قبل از اجرا از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع رساند. هیئت وزیران نیز باید با مشورت شورای گفت‌وگو زمان موضوع را تعیین و اعلام نماید. آیا در تصمیمات اخیر ارزی و بخشنامه‌های مکرر این موارد را رعایت کردید.

فولادگر با بیان اینکه آقای رئیس جمهور شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیم‌گیری‌های دولت قبلی به درستی ایراد می‌گرفتید چرا خود به این روش روی آورده‌اید، عنوان کرد: قانون حداکثری استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به صورت کامل استفاده نمی‌شود و به موجب گزارش های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس دهم هنوز شاهد واردات رسمی برخی از ماشین‌آلات، تجهیزات یا اجرای برخی از پروژه‌ها توسط شرکت‌های خارجی هستیم که در داخل امکان اجرا دارند و این به معنای دامن زدن به رکود و بیکاری است.

دولت از اختیارات وسیع خویش در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور استفاده نکرده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز بسیاری از احکام قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور که با ادغام لایحه خروج از رکود دولت و طرح حمایت از تولید مجلس با همکاری مجلس نهم و دولت یازدهم تصویب شده اجرا نشده و دولت از اختیارات وسیع خویش در این قانون استفاده نکرده است.

وی گفت: قانون نحوه تحقق اقتصاد مقاومتی مصوبه تیرماه 94 که با هدف به کارگیری توان 3 قوه و تشکیل شورای متشکل از معاون اول رئیس جمهور، نایب رئیس اول مجلس و معاون اول قضایی به منظور اصلاح، پالایش و یا لغو موارد مغایرت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسوسازی لوایح و طرح‌های قانونی با این سیاست‌ها تأکید کرده هنوز اجرایی نشده است و این موضوع سبب شد با ورود رهبری امسال جلسه سران قوا تشکیل شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در پایان افزود: اگر قانون مذکور 3 سال پیش اجرا شده بود در شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از مسائل قابل حل بود؛ در شرایط رکود فعلی به ویژه در ماه‌های اخیر بیشترین فشار را به بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی ناشی از نوسانات قیمت خواهیم داشت.

محمدحسین فرهنگی:چرا دولت در مهار کردن هدایت نقدینگی موفق نبوده است؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رکود به وجود آمده در اقتصاد قطعا در ماه های اخیر نبوده و فقدان مدیریت صحیح از همان ابتدا سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شد. اظهار داشت: چرا دولت در مهار کردن هدایت نقدینگی موفق نبوده است؟

محمدحسین فرهنگی به عنوان یکی از سوال کنندگان از رئیس جمهور در توضیح آن گفت: با توجه به وظایف و اختیارات بسیار رئیس جمهور و اصول قانون اساسی برخی از مسائل را مطرح می کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق اصل 134 قانون اساسی، رئیس جمهور در برابر اقدامات هیات وزیران و دولت خود مسئول است. جناب آقای روحانی شما در ابتدای دولت تصویر موفقی از دوره های مدیریتی آتی خود ترسیم کردید، اما باید تاکید کرد که رکود به وجود آمده در اقتصاد قطعا در ماه های اخیر نبوده و فقدان مدیریت صحیح از همان ابتدا سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه فقدان برنامه های کارشناسی مشکلاتی را به وجود آورد که این مشکلات رو به افزایش است. البته راهکارهای علمی برای رفع آن ها وجود دارد اما متاسفانه برنامه ریزی از جانب دولت شما دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تعطیلی 5 هزار و 800 کارخانه در طول ریاست جمهوری روحانی، افزود: رکود تورمی در طی سال های گذشته بسیار افزایش یافته که متاسفانه بی سابقه بوده است؛ چرا دولت در مهار نقدینگی موفق  عمل نکرده است؟

وی بیان کرد: افزایش حجم نقدینگی و برخی مسائل دیگر سبب التهاب در بازار ارز، طلا و مسکن شد و براساس گزارش های رسمی میزان نقدینگی بیش از GDP شده است.

فرهنگی با بیان اینکه تورم اعلامی بانک مرکزی در مردادماه 9.7 درصد بوده است، گفت: این در حالی است که واقعیت های جامعه چیز دیگری می گوید و تورم نقطه به نقطه 60 درصد را در سال جاری مطرح می کند.

وی با تاکید بر اینکه رکود تورمی حتی در کوتاه مدت می تواند تاثیرات بلندمدت داشته باشد، افزود: چرا دولت اصلاحات اقتصادی را انجام نداد؛ آقای رئیس جمهور از سال 92 دست به کدام برنامه اصلاحی اقتصادی زدید، نظام بانکی، گمرکی، بیمه، عمران و حتی حمایت از بیکاران مورد توجه قرار نگرفت و اصلاحاتی در این حوزه انجام نشد حتی برنامه ششم که می توانست در این خصوص اصلاحاتی را انجام دهد با بی مهری روبه رو شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه با پرهیز از فرافکنی، مسئولیت دولت و شخص رئیس جمهور نباید به دیگران احاله شود، تصریح کرد: امیدوارم نمایندگان با توجه به واقعیت ها تصمیم گیری کنند نه براساس ادعاها که ضرورتی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: