کد خبر: ۲۸۰۳۹
تاریخ انتشار:۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی خبر داد:
ابلاغ دستورالعمل های مقیمی برای بهره مندی مردم از خدمات درمانی
رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت: هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل های مقیمی، استمرار خدمات تخصصی در تمامی ساعات شبانه روز در اقصی نقاط کشور، ارتقای عدالت در دسترسی و بهره‌ مندی مردم در مناطق محروم، کاهش پرداخت از جیب مردم، ساماندهی نظام ارجاع در سطح تخصصی است.
ابلاغ دستورالعمل های مقیمی برای بهره مندی مردم از خدمات درمانیبه گزارش عصرپرس از وبدا، رضا گل پیرا در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: همانطور که توزیع و پشتیبانی نیروی متخصص در این مرکز پیگیری می شود، لازم بود که پایش، نظارت و ارزیابی عملکرد مستمر پزشکان متخصص توزیع شده، برای ارائه خدمات تخصصی در قالب مقیمی، ماندگاری و آنکالی به صورت دستورالعمل  یکپارچه در معاونت درمان انجام شود.

وی اظهار داشت: بهره‌ مندی از تعداد و تنوع رشته‌ های متخصص مقیم، آنکال یا ماندگار، به تناسب نوع و رسالت بیمارستان، بخش‌ های موجود، بیمارپذیری بیمارستان، تعداد ورودی بخش اورژانس، نیازهای بومی و منطقه ‌ای، شرایط جغرافیایی و فواصل مناطق، با اولویت پوشش خدمات فوریتی پزشکی است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تصریح کرد: دستورالعمل بسته ارائه عادلانه خدمات تخصصی پایدار در بیمارستان‌ های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، مرداد ۱۴۰۰ ابلاغ و استمرار ارائه خدمات جامع تخصصی در بیمارستان‌ ها در قالب یک یا چند برنامه مقیمی، برنامه آنکالی و برنامه ماندگاری، انجام خواهد شد.

به گفته گل پیرا،  در حال حاضر قانون جوانی جمعیت ماده ۵۰، کاملا مرتبط با برنامه ترویج زایمان طبیعی و پشتیبانی های قانونی جهت اجرای استراتژی های مختلف این برنامه بوده که بهسازی فضای فیزیکی، تجهیز بلوک های زایمانی، تامین و توانمندسازی نیروی انسانی مامایی برای زایمان طبیعی و نیروی انسانی بیهوشی زایمان بی درد و توانمندسازی مادران باردار را پیش بینی کرده است.  

وی در پایان افزود: تاکید بر ارتقای کیفیت خدمات زایمانی نیز از دیگر موارد این قانون است که جهت حصول اطمینان از سلامت مادر و نوزاد در نظر گرفته شده است.