کد خبر: ۲۳۰۲۳
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران
ایجاد رقابت و فرصت برای نیروگاه‌ها با راه‌اندازی بازار میان‌روزی برق
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت:با توجه به حساسیت شبکه ICT صنعت برق و در راستای پایش این شبکه به صورت مستمر (24 ساعته) برای دستیابی به یک شبکه بدون قطعی، این مرکز با استقرار به روزترین نرم افزارها و با رصد آنلاین حوادث راه‌اندازی شده است.
ایجاد رقابت و فرصت برای نیروگاه‌ها با راه‌اندازی بازار میان‌روزی برقبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، "داود فرخزاد" مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این مراسم بازار میان روزی را یک بازار نزدیک به زمان بهره‌برداری واقعی معرفی کرد و گفت: این بازار سه بار در روز و در 3 مرحله (ساعت‌های 21، 7 صبح و 15) اجرا می‌شود که از عوامل ضروری برای ایجاد و اجرای آن می‌توان به ایجاد رقابت بیشتر و حداکثر سازی رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن سود تولیدکننده و مصرف‌کنند و همچنین ایجاد فرصت دوباره برای نیروگاه‌هایی که به دلیل تغییرات بار و یا حوادث شبکه از رقابت مجدد در بازار میان روزی حذف شده‌اند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: کاهش تبعات ناشی از بهره‌برداری از نیروگاه‌هایی که در بازار روز قبل پذیرفته نشده‌اند و درروز بهره‌برداری به دلیل الزامات  شبکه و درخواست مرکز کنترل با قیمتی بیشتر (1.2 برابر متوسط هزینه تولید) در مدار قرار می‌گیرند و همچنین کاهش هزینه‌های کل تولید ناشی ازعدم پرداخت هزینه سلب فرصت به نیروگاه‌هایی که در بازار روز پیش پذیرفته نشده‌اند و در روز جاری پذیرفته می‌شوند، از دیگر مزیت‌های این بازار است.

در ادامه، فرخزاد اهمیت دستیابی به یک شبکه بدون قطعی و پایدار را از ضروریات اجرای پروژه راه اندازی مرکز پایش شبکه ICT  صنعت برق کشور دانست و افزود: با توجه به حساسیت شبکه ICT  صنعت برق و در راستای پایش این شبکه به صورت مستمر (24 ساعته) برای دستیابی به یک شبکه بدون قطعی، این مرکز با استقرار به روزترین نرم افزارها و با رصد آنلاین حوادث راه‌اندازی شده است. تمامی سرویس‌های حیاتی شرکت مدیریت شبکه برق در حوزه ICT  از طریق این مرکز پایش و در صورت مشاهده هرگونه خطا حسب میزان تأثیر آن پیگیری لازم برای رفع آن انجام می‌شود.

وی کاهش چشمگیر زمان رفع خطا از 65 ساعت در سال 97 به 21 ساعت در سال 99 (68 درصد کاهش) و کاهش چشمگیر خرابی تجهیزات از 476 مورد در سال 97 به 194 مورد در سال 99 (60 درصد کاهش) و به تناسب آن کاهش تعداد مراجعه به محل‌های نصب تجهیزات از اهداف کمی این طرح عنوان کرد.

در پایان مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیاز شبکه برق کشور به کنتورهای بازار برق به منظور پشتیبانی از کنتورهای موجود را از عوامل اجرای پروژه بومی‌سازی سیستم سنجش انرژی و کنتورهای بازار برق دانست و اظهار داشت: قدیمی شدن سیستم سنجش انرژی (کنتورهای با عمر بیش از 15 سال) و نیاز به جایگزینی آنها، افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت کنتورهای وارداتی و محدودیت به دلیل  تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان از دیگر عوامل مهمی هستند که ضرورت و اهمیت اجرای این پروژه را تبیین می‌کنند.

طرح‌های سازوکاری با هدف به کارگیری بهترین فناوری‌ها و کوتاهترین مسیرهای خدمت رسانی به مردم و صرفه جویی در هزینه‌ها طراحی واجرا می‌شوند.