کد خبر: ۱۵۰۶۲
تاریخ انتشار:۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اعلام کرد :
صدور بیش از ۹۰ درصدگواهی‎های الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به اینکه صدور گواهی اعتماد الکترونیک را در مرکز دنبال می کنیم، گفت: بالای ۹۰ درصد گواهی های الکترونیک کشور توسط این مرکز صادر می شود که تمامی گواهی ها ذیل مرکز ریشه صادر می شود.

صدور بیش از ۹۰ درصدگواهی‎های الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس: علی رهبری، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در نشست خبری با بیان این مطلب، افزود: رایزنی ها با خزانه، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه برای الکترونیکی کردن اسناد آنها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه از یک ساختار منظم برای ارایه گزارش عملکرد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای به حداقل رساندن نقص در ارایه مطالب، استفاده می کنیم، تصریح کرد: در مرکز توسعه الکترونیکی از روش مشارکتی جهت انجام کارها استفاده می شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام اینکه این مرکز در ۳ حوزه فعالیت دارد، گفت: تجارت الکترونیک یکی از محورهاست که توسعه زیرساختها و توسعه کاربردها را در این حوزه دنبال می کنیم، توسعه دولت الکترونیک یکی دیگر از محورهای مرکز است.

رهبری اضافه کرد: سامانه جامع تجارت، سامانه ثبت سفارش، سامانه جامع انبارها و .. را در این‌ مرکز دنبال و پیگیری می کنیم.

صدور بیش از ۹۰ درصد از گواهی های الکترونیک کشور توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

وی با اشاره به اینکه صدور گواهی اعتماد الکترونیک را در مرکز دنبال می کنیم، ادامه داد: بالای ۹۰ درصد گواهی های الکترونیک کشور توسط این مرکز صادر می شود که تمامی گواهی ها ذیل مرکز ریشه صادر می شود.

ریس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با معرفی خدمات این مرکز در حوزه ( e_commerce)، بیان کرد: آیین نامه تبلیغات، آیین نامه پلتفرم ها، طرح تسهیل شروع به کار کسب و کارهای الکترونیک، برون سپاری عملیات اجرایی ای نماد، سامانه احراز هویت و صلاحیت و سامانه پنجره واحد الکترونیکی را در حوزه ( e_commerce)در دستور کار داریم.

رهبری اضافه کرد: در حوزه( e_goverment) سامانه های جامع تجارت، انبارها، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، سامانه های شکایت، بازرسی، گارانتی، مجوز پیش فروش و... را در دستور کار و پیگیری داریم.

وی با بیان فعالیتهای مرکز در حوزه (e _certificate) گفت: در این حوزه ارتقای امنیت و بهبود نسل امضا، تسهیل فرآیندهای امضا، امصای همراه و توسعه بکارگیری امضا را پیگیری کردیم.

رهبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تخلفات سامانه ثبت سفارش توضیح داد: از ابتدای آذر سال گذشته مدیریت سامانه ثبت سفارش به این مرکز سپرده شد. آسیب‌های سامانه را شناسایی کردیم. همچنین سعی کردیم کاربری سامانه را ارتقا دهیم و ۱۶ فرایند جدید به سامانه اضافه شد.

وی افزود: با انجام اقداماتی برای بهبود در لایه امنیت سامانه و افزودن لایه‌های نظارتی بیشتر به سامانه، امکان ذخیره برخط داده‌ها فراهم شد تا بتوانیم داده اصلی با داده دستکاری شده را مقایسه کنیم، به این ترتیب امکان خطا به حداقل رسیده است.

رهبری همچنین اعلام کرد که مهر امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی شده و ثبت سفارش مجهز به امضای الکترونیک خواهد شد.

وی ادامه داد: گزارش سالانه تجارت الکترونیک حاکی از آن است که در سال ۹۷ رقم تجارت الکترونیک کل کشور ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی به ازای هر خرید ۱۸۷ هزار تومان و تعداد کل تراکنش‌ها یک میلیارد و ۱۱۳ میلیارد بوده است.

رهبری در پاسخ به سوالی درباره پرونده سکه ثامن خاطرنشان کرد: برای اعطای نماد اعتماد به سکه ثامن، تمام قواعد صدور نماد اعتماد را رعایت کرده پروانه اتحادیه آن را در وب سایت بررسی کردیم. تا خرداد سال ۹۷ شکایت خاصی از این سامانه وجود نداشت اما پس از آن متوجه فروش سکه در این سایت شدیم و تذکراتی هم دادیم.

وی ادامه داد: از پرونده سکه ثامن به این نتیجه رسیدیم که باید رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کنیم و این طور نباشد که هرکس نماد اعتماد را دید، فکر کند کاملا باید به آن سایت اعتماد کند. رتبه بندی به این موضوع که چقدر می‌توان به آن سایت اعتماد کرد، کمک می‌کند.

رهبری همچنین با بیان اینکه مشکل سکه ثامن، ریسک معاملات آتی و پیش فروش و پیش خرید بوده است، ادامه داد: در سایت سکه ثامن از مالک سکه خریداری می‌شد اما سکه از او تحویل گرفته نمی‌شد و وقتی ارزش سکه بالا می‌رفت، به سود خریدار افزوده می‌شد. درباره کالاهایی که قرار است در آینده تحویل بگیریم چنین ریسک‌هایی وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین قربانیان را مقصر دانست و افزود: قربانیان این پرونده مصرف‌کننده عادی و خریدار نبوده و آنجا بیزنس انجام می‌دادند.  البته هرچقدر برای پیشگیری از تخلف و کلاهبرداری تلاش کنیم، باز هم کلاهبرداران روش‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان کلاهبرداری را ۱۰۰ درصد از بین برد. تلاشمان این است با نماد الکترونیکی و رتبه اعتماد به کاهش این موضوع کمک کنیم.

سامانه‌ای برای پیش‌فروش خودرو راه‌اندازی می‌شود

رهبری با تاکید بر اهمیت مدیریت متمرکز پیش‌فروش‌ها تصریح کرد:  این اقدام را در حوزه خودرو آغاز کرده‌ایم تا در آینده نزدیک برای مجوز پیش‌فروش خودرو سامانه‌ای داشته باشیم. برای سایر کالاهای ارزشمند نیز باید مکانیزمی داشته باشیم که اگر مصرف‌کننده می خواهد کالایی بخرد و در آینده تحویل بگیرد، سامانه‌ای وجود داشته باشد که اگر نام خریدار آن جا ثبت بود خاطر او مطمئن شود و همچنین فروشنده تنها به اندازه اعتبارش بتواند پیش‌فروش کند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌ گری در حوزه تجارت الکترونیکی آیین نامه تبلیغات توسط این مرکز تدوین شده است و مرکز توسعه تجارت الکترونیک موظف به تدوین آیین نامه تبلیغات شده بود.

به گزارش عصرپرس، نشست خبری علی رهبری" رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی" در چارچوب پویش پاسخگویی توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت اخیرا راه اندازی شده است، امروز یکشنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.


خبرنگار: پویا مرادی