کد خبر: ۱۳۰۱۶
تاریخ انتشار:۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
بیش از 70 درصد از مرگ سالیانه در جهان به دلیل بیماری های غیر واگیر است
دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت اعلام کرد: بیش از 70 درصد از 55 میلیون مرگ سالیانه در جهان به دلیل بیماری های غیر واگیر و بیماری های روان اتفاق می افتد و در ایران نیز 81 درصد از مرگ های زودرس به دلیل بروز بیماری های غیر واگیر است، با این وجود، سازمان جهانی بهداشت از ایران به عنوان کشور پیشرو در کنترل بیماری های غیر واگیر یاد کرده است.
بیش از 70 درصد از مرگ سالیانه در جهان به دلیل بیماری های غیر واگیر و بیماری های روان اتفاق می افتد
به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس،دکتر امیرحسین تکیان در نشست خبری هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: پیمان گروه M8 شامل 25 دانشگاه و نهاد آکادمیک از 25 کشور جهان است و کمیته علمی هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت از حدود 20 ماه پیش در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و شامل 17 استاد از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه ها است.

وی تصریح کرد: یکی از دستورکارهای کمیته علمی هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، توجه به مسائل و مشکلات منطقه از جمله آوارگی، جنگ، مسائل قومی و آب و هوا است. در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت 22 کشور عضو هستند و از 69 میلیون نفر پناهنده جهان، نیمی از آنها در این منطقه زندگی می کنند یا از این منطقه برخاسته اند.

سرگروه پنل توسعه پایدار هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت یادآور شد: برگزاری این نشست در کشور فرصت بسیار خوبی برای دانشمندان و سیاستگذاران کشور است که با مشارکت صاحبنظران جهانی، چالش های نظام سلامت را مطرح و دستاوردهای نظام سلامت ایران را به دنیا عرضه کنند.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با اشاره به امضای سند توسعه پایدار توسط رییس جمهور در شهریور ماه 94، گفت: این سند شامل 17 هدف و 169 هدف جزیی است و هدف شماره 3 مربوط به سلامت است و در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در کیش، یکی از پنل ها به توسعه پایدار اختصاص یافته است. 

وی یادآور شد: توسعه پایدار شامل 5 مفهوم مردم، محیط زیست، صلح، رفاه و مشارکت است. مشارکت یکی از پایه های اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار است، بنابراین در این نشست، افراد برای حل مسائل مختلف نظام سلامت در جهان،مشارکت می کنند.

تکیان درخصوص پنل های هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت گفت: 6 دستور کار اصلی برای این نشست در نظر گرفته شده که شامل بیماری های غیر واگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط ناپایدار، بهداشت محیط و مسائل زیست محیطی، آموزش سلامت و آموزش پزشکی، سلامت جهانی در جهان در حال گذار و همچنین توسعه پایدار نسلی است. 

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد از 55 میلیون مرگ سالیانه در جهان به دلیل بیماری های غیر واگیر و بیماری های روان اتفاق می افتد و در ایران نیز 81 درصد از مرگ های زودرس به دلیل بروز بیماری های غیر واگیر است، با این وجود، سازمان جهانی بهداشت از ایران به عنوان کشور پیشرو در کنترل بیماری های غیر واگیر یاد کرده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به مسائل بهداشت محیط و محیط زیست در حوزه سلامت، گفت: کمبود یا بحران آب یکی از چالش های اصلی کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است و هر سال 10 میلیون نفر در دنیا فقط به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

تکیان یادآور شد: در طول دو روز برگزاری نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در کیش، در مجموع 29 پنل برگزار می شود و هر کدام از این پنل ها 5 تا 7 سخنران و یک رییس ایرانی و غیر ایرانی دارد. البته در این نشست، 4 سخنرانی جامع توسط وزرای بهداشت، معاونین وزرای بهداشت و افراد تاثیرگذار بین المللی برگزار می شود. 

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت به انجام 432 سخنرانی توسط دانشمندان، صاحبنظران، سیاستگذاران و افراد تاثیرگذار از کشورهای دنیا در این نشست اشاره کرد و گفت: تاکنون حضور 131 میهمان خارجی از 43 کشور دنیا در این نشست قطعی شده  و 72 سخنرانی داخلی نیز توسط 69 نفر از روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی و سازمان های فعال در حوزه سلامت انجام می شود. 

وی یادآور شد: برای اولین بار در مجمع جهانی سلامت، اولین نشست دانشجویی گروه پیمان M8 در کیش برگزار می شود که در این نشست، 196 دانشجو از 21 کشور حضور و مشارکت دارند و اساسنامه مجمع دانشجویی M8 نیز در اجلاس مهرماه مجمع جهانی سلامت در برلین بحث و بررسی می شود. 

تکیان، تعداد افراد شرکت کننده در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در کیش را 812 نفر عنوان کرد و افزود: در این نشست 276 نفر از اعضای هیات علمی، روسا و معاونین 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 156 دانشجوی ایرانی و 40 دانشجوی خارجی، 46 نفر از تیم اجرایی، 74 سخنران داخلی، 56 نفر میهمان از سایر دانشگاه های غیر علوم پزشکی و 37 نفر از کمیته اجرایی مشارکت و حضور دارند. 

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت از حضور وزرای بهداشت ایران، افغانستان و قزاقستان به همراه چندین تن از معاونین خود در این نشست خبر داد و گفت: در حاشیه برگزاری نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، شماره ویژه نشریه Lancet در مورد جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات علمی و اجرایی کشور رونمایی می شود و این شماره به ایران در حال گذار اختصاص یافته است. همچنین در طول برگزاری نشست، از سه سند تروما، اخلاق و مبارزه با چاقی رونمایی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین در حاشیه برگزاری نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در کیش، یک مسابقه دو نیمه ماراتن با حضور سخنرانان خارجی و به مناسبت بزرگداشت قربانیان سیل اخیر در کشور برگزار می شود. همچنین جلسه صبحانه دانشجویان با دانشمندان حاضر در نشست برگزار و تعدادی تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه های حاضر، امضا می شود.

تکیان اظهار داشت: یکی از بخش های اصلی در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، شرایط ناپایدار است که در ذیل آن 4 پنل و یک نشست جامع برگزار می شود و یکی از پنل ها به مسائل مربوط به جنگ ها، بحران ها و تحریم ها و تاثیر آن بر سلامت مربوط است. پژوهش های زیادی در کشور ما درخصوص قربانیان حمله شیمیایی حلبچه، جانبازان و تاثیر تحریم بر دسترسی به دارو  انجام شده که در این نشست، ارائه می شوند.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت خاطرنشان کرد: در یکی از پنل ها که موضوع آن بحران های طبیعی و مردم است، مسائل و مشکلات مربوط به بلایای های طبیعی از جمله سیل و زلزله در کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور دارد. 

وی با بیان اینکه موضوع یکی از پنل ها در مورد تجمعات میلیونی و سلامت است، گفت: تجمعات میلیونی مانند حج و اربعین حسینی، فقط در منطقه ما رخ می دهند که در این پنل، تجارب وزارت بهداشت و هلال احمر ایران و عراق مطرح می شوند و این پنل یکی از پرتراکم ترین پنل های نشست است. البته از عربستان نیز برای شرکت در این پنل دعوت شده بود که نپذیرفتند. 

تکیان از پنل های ارزیابی فناوری های سلامت و داروهای گرانقیمت و همچنین تکنولوژی های پیشرفته و سلامت به عنوان 2 پنل در حوزه دارو یاد کرد و گفت: این پنل ها با مشارکت و حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی صادرکننده برگزار می شود و در آن افرادی از چین، آمریکا، تایلند و چین حضور دارند. همچنین در حاشیه نشست کیش، نمایشگاه دستاوردهای 17 شرکت ایرانی دانش بنیان که محصولات خود را صادر می کنند، گشایش می یابد.

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، سالمندی را یکی از چالش های جهان دانست و خاطرنشان کرد: در پنل بیماری های غیر واگیر و سلامت روان، در مورد طب سالمندی مباحثی مطرح می شود. براساس محاسبات صندوق بین المللی پول، جمعیت سالمندان ایران در حال حاضر 7 درصد است که تا سال 2030 به حدود 15 درصد می رسد و پیش بینی می شود که نیمی از افزایش هزینه های سلامت در دهه های آینده به دلیل عوارض سالمندی باشد و در این پنل از تجارب موفق کشورهای ژاپن، سنگاپور و فنلاند استفاده می شود. 

وی درخصوص چاپ ویژه نامه نشریه Lancet در مورد ایران، گفت: از 3 سال پیش، این نشریه معتبر جهانی با گروهی از دانشمندان ایرانی وارد گفتگو شد و تیم های مختلفی تشکیل شدند و در جنبه های مختلف نظام سلامت ایران، گزارش هایی تهیه شد. نظام سلامت ایران از بسیاری جهات از جمله نظام مراقبت های اولیه بهداشتی، در جهان شناخته شده است. 

تکیان یادآور شد: نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در ایران وارد پنجمین دهه خود می شود و در دنیا شناخته است و برای ادغام چالش های کنونی، نظام سلامت و بیماری های غیر واگیر باید دچار دگرگونی شوند. البته بخشی از این دگرگونی در طرح تحول سلامت انجام شد، اما خوشبختانه برای اولین بار بیماری های غیر واگیر در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور ادغام شدند که دستاورد بسیار بزرگی است. 

دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در پایان افزود: موفقیت های ایران در حوزه پزشکی خانواده و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 78 میلیون نفر از مردم ایران، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. همچنین ایران از نظر تولید علم و مقاله در جایگاه 16 دنیا قرار دارد و در شماره ویژه نشریه Lancet، گذار ایران در حوزه سلامت از قبل از ایران تاکنون منتشر می شود و این نشریه در سطح جهان بسیار معتبر است و مخاطبان زبسیاری از نخبگان جهان دارد.