کد خبر: ۱۲۶۰۰
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
وزیر بهداشت مطرح کرد:
نقش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درتحولات زیست محیطی
وزیر بهداشت گفت: استان بوشهر به نیت اقتصادی و افزایش بنیه اقتصادی، بزرگترین آلاینده های زیست محیطی بر مردم آن فشار وارد می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می تواند نقش آفرینی مهمی در تحولات زیست محیطی داشته باشد و به ذهن دولتمردان تلنگر بزند.

نقش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درتحولات زیست محیطی

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، در این نشست که در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد، اعضای هیات رییسه، هیات امنا، روسای دانشکده ها و مدیران ارشد این دانشگاه، مشکلات حوزه های خود را بیان کردند.

وزیر بهداشت در این نشست یکی از مشکلات کشور را عدم خلق ثروت توسط دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: آقای تئودور شوتس یکی از بزرگان اقتصاد آمریکا می گوید هزینه کردن در حوزه آموزش کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاری است، اما به شرطی که اثرات آن را 3 تا 5 سال بعد در اقتصاد ملی قابل مشاهده باشد.

نمکی افزود: از مشکلات دانشگاه های علوم پزشکی کشور می توان به توسعه بی رویه رشته های تحصیلات تکمیلی و افزایش بی رویه مراکز تحقیقاتی به شکل جزیره ای اشاره کرد و یکی از بحث های جدی این است که دانشگاه های ما باید بدانند چه کسی را با چه سطحی از مهارت، برای چه جایگاهی از نظام ارائه خدمت، در چه مدتی، توسط چه کسی و با چه هزینه ای تربیت کنند که جواب این پرسش را نداریم.

وی اضافه کرد: 44 درصد از بیکاران کشور را افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا تشکیل می دهند و انتظار اجتماعی نیز از بیکاران با مدرک تحصیلی بالا در خانواده ها بیشتر است، بنابراین باید با توجه به منابع موجود و نیازهای آینده، اقدام به تربیت نیرو کنیم.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تقویت شرکت های دانش بنیان در کشور، گفت: این شرکت ها می توانند منشا تحولات گسترده زیرساخت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی باشند چون سرمایه شرکت های دانش بنیان برخلاف گذشته، ماشین آلات و تجهیزات نیست بلکه اندیشه، مهارت و دانش افراد شاغل در این شرکت ها، سرمایه اصلی است.

نمکی، قدرت مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت را بیشتر از سایر مولفه ها دانست و خاطرنشان کرد: امروز وزن این مولفه ها به قدری سنگین است که اگر از آنها غافل شویم، بار سنگینی که در آینده نظام سلامت بر سر همه آوار خواهد کرد، موجب تعطیلی دانشگاه ها می شود و یکی از این مولفه ها، مسائل زیست محیطی است.

وی تاکید کرد: استان بوشهر به نیت اقتصادی و افزایش بنیه اقتصادی، بزرگترین آلاینده های زیست محیطی بر مردم آن فشار وارد می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می تواند نقش آفرینی مهمی در تحولات زیست محیطی داشته باشد و به ذهن دولتمردان تلنگر بزند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می تواند به عنوان برج دیده بانی سلامت، نقش آفرینی کند و مولفه هایی که بر سلامت مردم اثرات منفی می گذارند را باید شناسایی و رصد کند و پژوهش ها باید در این راستا باشد.

نمکی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی سه رسالت اصلی دارد؛ اینکه چگونه نیرو تربیت کند که برای کشور مفید باشد، بر روی چه موضوعاتی تحقیق کند که محصول آن بتواند گرهی از نظام خدمت باز کند و چگونه بتواند در کل جامعه تاثیر مثبت بگذارد.

وی، از پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل نظام سلامت کارآمد یاد کرد و گفت: مصمم هستیم که در وزارت بهداشت پرونده الکترونیک سلامت را در کل کشور تکمیل کنیم. همچنین این استان پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه داشته که باید سامانه های حوزه بهداشت به همدیگر، متصل شوند و همزمان با آن، نظام ارجاع و پزشکی خانواده نیز اجرا شوند.