کد خبر: ۱۲۵۹۹
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
دیدار هیات پارلمانی ایران با وزیر امور اقلیت های دینی هند
گفت وگو برای صلح و مدارا تنها راه شکست تروریسم
قرابت های فرهنگی ایران و هند سبب شد تا هیات پارلمانی ایران متشکل از اعضای کمیسیون فرهنگی به سرپرستی رییس این کمیسیون به هند سفر کنند. در این سفر مقامات دو کشور بر گفتگو و دیپلماسی فرهنگی تاکید کردند.

گفت وگو برای صلح و مدارا تنها راه شکست تروریسم

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت،در این دیدار که به ریاست احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی و آقایان مسعودی نایب رئیس، ابراهیمی دبیر هیات رئیسه، سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی و چگینی سفیر و دهگاهی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند برگزار شد، دوطرف حملات تروریستی در هر نقطه‌ای از جهان را محکوم کرده و بر ضرورت گفت‌وگو و همکاری بین پیروان ادیان مختلف برای ریشه کنی بنیادهای تروریسم تاکید کردند.

مازنی ضمن دعوت از وزیر امور اقلیت های دینی دولت هند برای سفر به ایران،  فعالیت‌ها و ماموریتهای کمیسیون فرهنگی را تشریح کرد.

وی در این دیدار با تاکید بر ضرورت وحدت ادیان و مذاهب در جهان گزارشی از حضور نمایندگان پیروان ادیان دیگر در مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: گفت‌وگو بین ادیان بسیار مهم است و این گفت‌وگو از طریق رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بین اسلام و هندوئیزم آغاز شده و اولین سمینار با پیام نخست وزیر محترم هند در دهلی برگزار شد و دومین سمینار در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بازدید از مراکز فرهنگی بر پیوند عمیق فرهنگی بین ایران و هند تکید کرد و گفت: همزیستی ادیان و مذاهب در هند قابل توجه بود و به نظر می رسد اصل حاکم بر روابط ادیان، اصل گفت وگو همگرایی و احترام متقابل است و ما می توانیم این گفتگو را در سطح بین‌المللی توسعه دهیم.

مازنی ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بین سایر اقلیت‌ها و ادیان از جمله پارسیان هند و زرتشتیان ایران؛ همچنین بودایی و سیک انجام شود.

در ادامه مختار عباس نقوی وزیر امور اقلیت‌های دینی دولت هند ضمن یادآوری سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی مشترک بین ایران و هند این کشور را دوست روزهای سخت ایران دانست و بر تداوم این دوستی و همکاری و حفظ اتحاد در جهت صلح جهانی تاکید کرد.

وی ضمن محکوم  کردن حملات تروریستی در ایران و جهان ادامه داد: حفظ و صلح و اتحاد خواست همه ماست و تروریسم دشمن اسلام و بشریت است.

وزیر امور اقلیت های دینی دولت هند به مشترکات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: با توسعه روابط فرهنگی و برگزاری فستیوال  ها می توان شاهد رشد و ارتقاء فرهنگی دو کشور بود.

تاکید بر تداوم نشست‌های گفتگوهای فرهنگی دو کشور

در ادامه حضور هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در هند، این هیات با "ساهاسرا بوده" رییس شورای روابط فرهنگی هند دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مازنی رئیس هیات ایرانی با اظهار خوشحالی از سفر رییس شورای روابط فرهنگی هند به سفر "مودی" رییس جمهور هند در سال 2016 اشاره کرد و گفت: در جریان آن سفر برنامه اجرایی مبادلات فرهنگی بین دو کشور امضا شد که دوره سه ساله آن در خرداد سال آتی به پایان می رسد با توجه به روابط دو کشور علاقمندیم برنامه جدید مبادلات فرهنگی دو کشور امضا شود.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره گفت‌وگوی فرهنگی، بر ضرورت تداوم گفت‌وگوهای فرهنگی و تمدنی برای درک بهتر مردم دو کشور از یکدیدگر  تاکید کرد و گفت: علاقمندیم سومین دوره گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره با همکاری شورای روابط فرهنگی هند در سال 2019 در دهلی برگزار شود.

مازنی ادامه داد: حدود 4500 دانشجو در شهرهای مختلف هند در حال تحصیل هستند و این تمایل وجود دارد که تعدادی از دانشجویان در رشته های آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی و همچنین هندشناسی و زبانهای هندی بورسیه شوند.

در ادامه ساهاسرابوده رییس شورای روابط فرهنگی شبه قاره هند با اشاره به فرهنگ، تمدن دو کشور گفت: تبادل گروه های جوان نخبه توسط دو کشور به منظور آموزش و آشنایی فرهنگ و تمدن دو کشور برای توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور حایز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در این نشست، در تلاش هستیم عرصه تبادلات فرهنگی میان دو کشور را را توسعه دهیم.

گفتنی است در جریان این سفر، هیأت ایرانی با مولانا زهیر عباس رهبر شیعیان و اکبر خان فیلمساز سینمای هند و سازنده سریال تیپو سلطان و جمعی از فعالان فرهنگی و هنری دیدار و گفتگو کردند. همچنین از مجموعه های فرهنگی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در دهلی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در بمبئی، مسجد ایرانیان در بمبئی و مرکز فرهنگی آموزشی جامعه المصطفی بازدید بعمل آوردند. هیات ایرانی ضمن دیدار از مراکز فرهنگی تاریخی حیدراباد با حضور در جمع مسلمانان و ایرانیان این شهر دیدار و گفتگو کردند.