کد خبر: ۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
شریعتمداری
تعاونی‌ها می توانند در توسعه اقتصاد کشور خلق اشتغال کنند
وزیر تعاون،کار و رفاه جتماعی گفت : کانون های توسعه اقتصاد کشور با پول و سرمایه خرد و اندک و در قالب تعاونی ها می توانند خلق اشتغال کنند .

تعاونی‌ها می توانند در توسعه اقتصاد کشور خلق اشتغال کنند

به گزارش عصرپرس، محمد شریعتمداری در آیین تکریم حمید کلانتری معاون پیشین وزیر در امور تعاون گفت : رهبر معظم انقلاب در مورد موضوع تعاون سخنرانی های بسیار مکرری داشتند ، همچنین در سیاست های کلی نظام نظرشان را به طور مشخص بیان کردند و اینکه تعاونی ها باید در اقتصاد کشور باشد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه جتماعی تعاون را یک فرهنگ دانست و گفت : تعاون در دنیا سابقه دارد و در دین ما نیز ریشه دارد . تعاون شکل جدیدی از فعالیت های مشارکت جویانه است که همه اعضای تعاونی به نسبت مساوی در مدیریت سهم دارند.

شریعتمداری افزود : تعاون به عبارت دیگر شکل نظام یافته از مدیریت جمعی است که در دنیا نظیرش کم است.

وی به نقش تعاونی ها در بخش آموزش هم اشاره کرد و گفت : در همه فعالیت ها اعم از فرهنگی نظیر انتشارات در فضای مجازی در حوزه آی تی و آی سی تی در توسعه فعالیتهای اقتصادی ، در نوآوری های دانش و استفاده از روشهای پیشرفته دانش تعاونی ها می توانند نقش آفرینی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاونی ها را یک فکر و اندیشه مشارکت جویانه در امر اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع و بطور کلی در همه حوزه ها برشمرد و گفت : عضویت در تعاونی ها داوطلبانه و آزاد و یک شکل پیشرفته از مشارکت جویی در کشور است.

شریعتمداری تصریح کرد : در تعاونی نظارت دموکراتیک اعضا بر امر تعاونی مقدور است . البته نظارت بر فعالیت تعاونی ها نیز باید عالمانه و کارشناسانه باشد به عبارت دیگر نظارت باید از ابتدا از طریق نهادهای ذی ربط صورت گیرد تا اعضا بتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند .

وی همکاری بین اتحادیه های تعاونی را ضروری دانست و گفت : یقینا فرهنگ تعاون، فرهنگ رقابت سالم اقتصادی را هم در کشور گسترش خواهد داد .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تعاونی های ما آنقدر گسترده است که می توانند در 15 استان مرزی با سایر کشورها تبادل کالا و مالی داشته باشند.

شریعتمداری افزود: گستردگی تعاون موجب می شود هیچ نظام سلطه ای نتواند آنها را تحت کنترل در بیاورد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1960 میلادی 180 میلیون نفر در سراسر جهان عضو تعاونی ها بودند اما اکنون این رقم به 800 میلیون نفر رسیده است.

شریعتمداری یادآوری کرد تعاونی، شکل نظام یافته مدیریت جمعی است؛ به طوری که در آمریکا 35 درصد محصولات کشاورزی و نیمی از خطوط برق روستایی این کشور به واسطه تعاونگران ساخته می شود.

وی ادامه داد: تعاونی ها باید به سهم 25 درصدی خود از اقتصاد دست پیدا کنند؛ در این مسیر، به همکاری ها و حمایت های مالی نیازمندیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد تعاونی‌ها باید به حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی)، اقتصاد دانش بنیان و نوآورانه روی بیاورند اما از بین 90 هزار تعاونی فعال، فقط 200 تعاونی دانش بنیان در کشور وجود دارد.

شریعتمداری افزود: می توانیم با کمک تعاونی ها از فرصت سرمایه های خرد بهره مند شده و آنها را جذب و وارد مدار اقتصاد کنیم.

به گفته وی، جذب منابع یک و نیم میلیارد دلاری برای اشتغالزایی روستایی و عشایری به توسعه مشاغل، مهاجرت معکوس و عبور از مشکل بیکاری منجر می شود.

شریعتمداری گفت: مشکلات امروز هفت تپه و سایر بنگاه‌های اقتصادی که پس از خصوصی سازی آنها ایجاد شده است نشان می‌دهد استفاده نکردن از توانمندی تعاونی ها و مشارکت ندادن آنها در بخش واگذاری موجب مشکلات جدی می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضرورت جوانگرایی در عرصه مدیریت اشاره کرد و گفت: مدتهاست جوانگرایی در بخش مدیریت را به فراموشی سپرده است.

وی تصریح کرد: وظیفه من این است که تلاش کنم جوانان پشت میزهای مدیریت بنشینند و تصمیم گیری کنند و نشاط و نوآوری را به جامعه تزریق کنند.

شریعتمداری بر ضرورت استفاده از توان زنان فرهیخته کشور در عرصه مدیریتی تاکید کرد و افزود: باید جایگاه زنان فرهیخته ایران در هیات مدیره های شرکت‌ها سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی محفوظ بماند؛ البته مهمترین کانون، خانواده است که پاسداری از این رکن به عهده زنان است و مردان رعیت منزل محسوب می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زنان در محیط خانواده و مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند نسلی فرهیخته و مهارت دیده تربیت کنند.

محمدجعفر کبیری نیز در مراسم تکریم معاون سابق و معارفه معاون جدید امور تعاون این وزارتخانه افزود: لازم است تعاونی ها به سمت اقتصاد نوآور و دانش بنیان حرکت کنند تا با سرمایه کمتر به بهره وری بالاتر و ارزش افزوده بیشتر دست یابند.

معاون وزیر تعاون ، کار ورفاه اجتماعی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی می توان از ظرفیت تعاونی ها که در دوران جنگ نیز همراه انقلاب و اقتصاد بودند، استفاده کرد.

کبیری با اشاره به تعیین سهم ۲۵ درصدی برای تعاونی ها در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: تسهیل گری، نظارت و سیاستگذاری وظیفه بخش حاکمیتی تعاون است، اما با تقویت تعاونی ها و ایجاد یک چتر حمایتی مفهومی در اقتصاد می توان از ظرفیت تعاون به عنوان یک راهبرد برای عبور از مشکل اشتغالزایی استفاده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت مالی از تعاونی ها گفت: نهادهای حمایتی مالی بخش تعاون باید با افزایش سرمایه اولیه تقویت شوند و در این راستا لازم است نهادهای عمومی برای حمایت مالی تعاونی وارد عمل شوند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: توانمندسازی تعاونگران و مدیریت تعاونی ها، استفاده از نظام تشویقی برای تعاونی ها، توسعه بازار و برندسازی مهمترین اقداماتی است که در حوزه تعاون انجام خواهد شد.

پیش از این، حمید کلانتری به مدت چهار سال و چهار ماه (یکم مرداد 1393 تا هشتم آذرماه 1397) تصدی معاونت امورتعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده داشت. وی اکنون مشاور وزیر است.

لزوم ایجاد اطلس تعاون

در این مراسم 'همامی' نماینده اتحادیه های تعاونی اظهار داشت: ایجاد اطلس تعاون یکی از خواسته‌های به حق تعاونگران است که نبود آن به مشکلات در این حوزه دامن زده است.

وی خواستار تشکیل کنگره بزرگ تعاونگران به ‌منظور استفاده از پتانسیل همه اعضای تعاونی‌های کشور شد.

همامی یادآور شد: در بحث واگذاری‌ها تاکنون از اتحادیه ها و اتاق تعاون برای شناسایی ها استفاده نشده است.