کد خبر: ۱۰۶۴۶
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
صبح امروز؛
رئیس جمهور با سفیران جدید ۶ کشور دیدار کردند
سفیران جدید آفریقای جنوبی، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، سنگال، قطر و هلند امروز به طور جداگانه با رئیس جمهور دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کردند.

رئیس جمهور با  سفیران جدید ۶ کشور دیدار کردند

به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه پس از دریافت استوارنامه «ویکا مازوی کومولو» سفیر جدید افریقای جنوبی با بیان اینکه تهران و پرتوریا علاوه بر روابط دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر دارند، گفت: دو کشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یکدیگر حمایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردارند که آن را می‌توانیم مکمل اقتصاد یکدیگر قرار دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: رژیم گذشته ایران روابط نزدیکی با دولت آپارتاید در حوزه‌های نفتی، اقتصادی و معدنی داشت و پس از پیروزی انقلاب، به خاطر کمک به مبارزات مردم آن کشور علیه آپارتاید همه آن روابط را قطع کردیم و امروز لازم است همه آن روابط را در سطحی بالاتر پیگیری کنیم.

رئیس جمهور همچنین بر تقویت مناسبات مالی و بانکی بین دو کشور تأکید و اظهار امیدواری کرد که شاهد تحولی در این زمینه باشیم.

ویکا مازوی کومولو سفیر جدید افریقای جنوبی نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با بیان اینکه مردم افریقای جنوبی، همواره قدردان حمایت‌های ایران در مبارزه سخت خود علیه آپارتاید هستند و هرگز آن را فراموش نمی‌کنند، اظهار داشت: مصمم هستیم تأکید مرحوم ماندلا بر وجود روحیه همکاری بین دو کشور را در همه سطوح گسترش و تقویت کنیم.

سفیر جدید افریقای جنوبی همچنین با تأکید بر حمایت افریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه، اظهار داشت: افریقای جنوبی همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و عمیقاً تمایل داریم روابط اقتصادی بین دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و در این راستا حوزه‌هایی را برای همکاری مشترک شناسایی کرده‌ایم.

مازوی کومولو با بیان اینکه مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، گفت: افریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای در کنار ایران ماندن به ویژه در شرایط دشوار کنونی تأکید دارد.

 

ایران آماده تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی با اتحادیه اروپا از جمله بلژیک است 

رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید بلژیک در تهران اعلام کرد که ایران آماده است همکاری های تجاری و اقتصادی و سیاسی خود را با اتحادیه اروپا از جمله بلژیک بیش از پیش توسعه دهد.

روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه خانم "ورونیک پتی" سفیر جدید بلژیک در تهران گفت: روابط ایران و بلژیک روابطی خوب و بسیار دیرینه است و هیچ مانعی در مسیر تقویت و توسعه این روابط نیست.

رئیس جمهور، مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام را مواضعی محکم خواند و ابراز امیدواری کرد که در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و در عمل نیز ، گام های ارزنده و مناسبی از جانب اتحادیه اروپا برداشته شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: معتقدیم عده ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه های خود را پیش ببرند.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسائل منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد.

سفیر جدید بلژیک در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود و ابلاغ سلام گرم پادشاه و نخست وزیر کشورش به آقای روحانی گفت که روابط تهران – بروکسل در همه زمینه های مورد علاقه به ویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال 2020، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت.

خانم "ورونیک پتی" برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش ها خود را برای حفظ برجام به کار گرفته اند.

 

تهران آماده گسترش روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی با سارایوو است

رئیس جمهور روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه «سمیر ولاجیچ» سفیر جدید بوسنی و هرزگوین در تهران ، گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با بوسنی و هرزگوین همواره برای ایران حایز اهمیت است و تهران آماده گسترش روابط و همکاری‌های خود با سارایوو در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی است.

روحانی با اشاره به مناسبات تاریخی و دوستانه میان دو ملت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره و در شرایط سخت و دشوار در کنار مردم بوسنی و هرزگوین بوده و امروز خوشحالیم که در این کشور امنیت و آرامش برقرار است و همه اقوام در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه بوسنی و هرزگوین جایگاه ویژه‌ای در میان ملت ایران دارد، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران – سارایوو استفاده کنیم.

سمیر ولاجیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان و ابراز خرسندی از حضور در ایران از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم بوسنی و هرزگوین در شرایط گوناگون سخت و دشوار، بر تلاش در راستای توسعه و تقویت مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون به ویژه تجاری و اقتصادی تأکید کرد.

 

 توسعه و تقویت روابط با کشورهای قاره افریقا از سیاست های جمهوری اسلامی ایران است

 رئیس جمهور، توسعه و تقویت روابط با کشورهای قاره افریقا از جمله سنگال را از سیاست های جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که تهران آماده است روابط خود را با داکار در همه حوزه های مورد علاقه تعمیق بخشد.

روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه "امدو سو" سفیر جدید سنگال در تهران گفت: تقویت روابط با سنگال به عنوان یک کشور دوست و مسلمان همواره برای ایران حایز اهمیت بوده است و با اراده دولت های دو کشور امیدواریم شاهد یک تحول دراین روابط دوستانه و برادرانه باشیم.

رئیس جمهور همچنین با استقبال از سیاست تسهیل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی در سنگال ، اظهار داشت: شرکت های ایرانی آماده اند فعالیت های خود را در حوزه های عمرانی ، خودروسازی ، داروسازی و خدمات بهداشتی در سنگال بیش از پیش توسعه دهند.

روحانی به ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم در افریقا و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: ایران آماده است همکاری های خود را با سنگال در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش دهد.

سفیر جدید سنگال در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان گفت که سنگال مصمم است روابط خود را با همه زمینه ها به ویژه اقتصادی ، با ایران به عنوان کشور دوست مستحکم تر سازد.

"امدو سو" به حضور موفق و شهرت شرکت های ایرانی از جمله ایران خودرو در کشورش اشاره کرد و اظهار داشت: حضور تجار ایرانی در سنگال مایه مباهات است و دولت تسهیلات ویژه ای را برای صدور روادید بازرگانان ایرانی اختصاص داده است و سنگال می تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب افریقا باشد.

وی همچنین گفت که سنگال خواهان همکاری گسترده با ایران در روند مقابله و مبارزه با تروریسم است.

 

اراده قوی تهران و دوحه توسعه همه جانبه روابط است

 رئیس‌ جمهور با بیان اینکه اراده قوی دو دولت ایران و قطر بر توسعه همه جانبه روابط استوار است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره قطر را به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه تلقی می کند و روابط نزدیک‌تر دو کشور را به نفع دو ملت و منطقه می‌دانیم.

روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «محمد حمد سعد الفهید الهاجری» سفیر جدید قطر، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روابط گرم‌ و صمیمانه‌تری بین دو کشور ایجاد شده است، گفت: امروز در مسائل مختلف به ویژه مسائل منطقه‌ای افکار و اندیشه‌های دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌ شده است و باید این روند را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ است و مسئولان قطر نیز با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد، برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از برقراری روابط نزدیک بین تهران و دوحه استقبال می‌کند و امیدواریم در دوران مسئولیت شما، شاهد تحکیم روابط بسیار مهم ایران و قطر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانکی، گردشگری و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی باشیم.

محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود بر اهمیت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: قطر به طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقا دهد.

 

علاقه مند به توسعه روابط با هلند هستیم

 رئیس‌ جمهور، روابط ایران و هلند را دیرینه، صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقه مند هستیم در روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها به ویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در راستای منافع دو ملت رقم بخورد.

روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با آمستردام برای تهران بسیار حایز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقا داد.

رئیس جمهور با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت امریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد.

روحانی در ادامه، بر مبارزه همه جانبه با تروریسم تأکید کرد و گفت: امروز تروریسم نه تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه بلکه برای جهان تبدیل شده و لذا لازم است همگان با درک خطرهای این معضل بزرگ به مقابله با آن، اهتمام جدی داشته باشند.

رئیس جمهور با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از افرادی که مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است.

ژاک لویی ورنر، سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، بر اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران تأکید کرد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقا دهد و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

سفیر جدید هلند خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم که هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم که در ایران حضور فعالی داشته باشد.

لوی ورنر همچنین با بیان اینکه دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را به شدت محکوم می‌کند، گفت: ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.