کد خبر: ۱۰۶۴۰
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
با تکمیل پروژه مخازن آب‌رسانی اضطراری
تهران در پنج سال آینده جزو شهرهای برتر دنیا خواهد بود
مدیرعامل آبفای استان تهران در آیین افتتاح سومین مخزن آب رسانی اضطراری تهران در بوستان فدک گفت: با تکمیل مخازن آب‌رسانی اضطراری که برای شهر تهران در مواقع زلزله پیش‌بینی شده است، تهران در پنج سال آینده جزو شهرهای برتر دنیا در زمینه ایمنی و توزیع آب بدل خواهد شد.

تهران در پنج سال آینده جزو شهرهای برتر دنیا خواهد بود

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  محمدرضا بختیاری با بیان این‌که ایده مخازن آب‌رسانی اضطراری از کشور ژاپن گرفته شده است، افزود: در حال حاضر در شهر تهران ۱۱۶ مخزن زیرزمینی آب داریم و ۳۷۴ مخزن اضطراری پیش‌بینی شده است که پیش از این دو مخزن آب‌رسانی اضطراری در محله‌های زرگنده و پارک شهر افتتاح شده است.

بختیاری ادامه داد: از آنجا که در روزهای ابتدایی زلزله احتمالی، خطوط انتقال آب دچار مشکل می‌شود با بهره‌برداری از مخازن آب‌رسانی اضطراری می‌توان تا سه روز ابتدای حادثه تا شعاع یک‌ کیلومتری مخازن را آب‌رسانی کرد؛ هم‌چنین سناریوهایی برای آب‌رسانی در هفته و ماه اول حادثه پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای مخازن زیرزمینی هم شیرهای برداشت آب و هم دریچه قطع آب نصب کنیم. مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این‌که هیچ جا آبی نمانده است که به تهران منتقل نکرده باشیم، گفت: افزایش سامانه‌های انتقال آب به تهران امکان‌پذیر نیست در نتیجه باید با همین مخازن تا دهه‌های آینده آب تهران را تامین کنیم.

بختیاری افزود: سدهای تهران در برابر زلزله‌ای با بزرگای ۷ مقاوم هستند و حدود ۷۰ درصد مخازن زیرزمینی هم امنیت دارند که بقیه در حال مقاوم‌سازی هستند.

بختیاری گفت: تا پایان امسال تعداد ۳۰ مخزن در مناطق مختلف شهر تهران به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: اگر مخازن که تعداد آنها ۳۷۴ مخزن خواهد بود به بهره‌برداری برسد می‌تواند آب شرب ۹ میلیون نفر جمعیت را در سه روز تامین کند.

به گفته وی این ۳۷۴ مخزن که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد، می‌تواند هفت میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب را ذخیره کند و در هنگام اضطرار و به‌ویژه زلزله آب شرب را فراهم کند

وی در پاسخ به این سوال که برای این ۳۷۴ مخزن چه میزان اعتبار نیاز است، گفت: برای این مخازن ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این مخازن به بهره‌برداری برسد.

بختیاری تاکید کرد: قرار است برای تامین اعتبار این مخازن از محل تبصره ۳ شورای شهر روی قبوض استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تهران هنگام وقوع زلزله کم‌ترین نیاز را به استان‌های همجوار یا معین داشته باشد، گفت: گسل‌های تهران بیش‌تر از ۷,۵ بزرگا توانایی و قدرت زلزله را ندارند؛ بنابراین باید از هم اکنون به فکر احداث‌ ساختمان‌های ایمن و اداره مناسب شهر تهران در زمان وقوع زلزله باشیم.

وی ادامه داد: ۴۵ سال پیش در شهر کوبه ژاپن زلزله‌ای به بزرگای ۶,۵ به وقوع پیوست که هزاران نفر کشته شدند، اما ۱۵ سال بعد و با زلزله‌ای به بزرگای ۸ تعداد کشته‌ها حتی به انگشتان دست هم نرسید؛ باید در تهران نیز این گونه کار کرد.

بختیاری با تاکید بر این‌که باید استانداردهای تامین آب، برق و ساخت‌وساز را هم‌زمان بالا ببریم، گفت: باید فرهنگ مردم را نیز در کنار این اقدامات افزایش دهیم، چراکه در زلزله‌ای که سال گذشته در اطراف شهر تهران رخ داد، دیدید که چگونه مردم سراسیمه به خیابان‌ها ریختند.