کد خبر: ۱۰۲۸۷
تاریخ انتشار:۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
نحوه محاسبه ارزش کالای قاچاق مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت نحوه محاسبه ارزش کالای قاچاق ورودی به کشور را مشخص کردند.

نحوه محاسبه ارزش کالای قاچاق مشخص شد

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده 2 آن با 166 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 238 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ح) ماده یک قانون آمده است که:

ح- ارزش کالای قاچاق ورودی: عبارت است از ارزش سیف کالا (مجموع قیمت خرید کالا در مبدأ و هزینه بیمه و حمل و نقل)، به اضافه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس نرخ ارز اعلامی توسط بانک مرکزی در زمان کشف محاسبه می‌شود.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 3 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 167 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (3) آمده است که:

در بند (خ) ماده یک قانون عبارت "هزینه حمل و نقل " حذف می‌شود.

در ادامه نمایندگان با ماده (4) لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 163 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 238 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (4) آمده است که:

در بند (د) ماده یک قانون واژه "بالاترین" و "اعلامی" حذف می‌شود.

 

مغایرت بیش از ۱۵ درصد کالاهای ترخیص شده به لحاظ تعداد یا وزن قاچاق محسوب می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت وجود هر گونه کالای اضافی بیش از ۱۵ درصد از قبیل تعداد یا وزن را در رویه ورود قطعی، قاچاق محسوب کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده 5 این لایحه با 122 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 5 آمده است: بند (ز) ماده یک قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود.

در بند (ز) آمده است: اسناد خلاف واقع: اسنادی است که در آن خصوصیات کالای ذکر شده از حیث نوع، جنس یا سایر خصوصیات با محموله یا کالای مندرج در اظهارنامه تطبیق ننماید و یا جعلی باشد.

در تبصره (1) این ماده آمده است: علاوه بر مواردی که در بندهای (ح)، (ج) ماده 113 قانون امور گمرکی مصوب 22 آبان ماه 90 و اصلاحات بعدی آن، قاچاق محسوب می شود، وجود هر گونه کالای اضافی بیش از 15 درصد در واحد کالا از قبیل تعداد یا وزن که حسب مورد در تعیین حقوق ورودی موثر است، چه در کالای همنام و هم‌نوع یا غیرهمنام یا غیرهمنوع همراه کالای اظهار شده در رویه ورود قطعی نیز قاچاق محسوب می شود.

در تبصره (2) نیز آمده است که میزان مغایرت 15 درصد موضوع این بند و تبصره (1) صرفا در خصوص کشف مغایرت قبل از ترخیص است و هرگونه مغایرت به هر میزان در خصوص کالای ترخیص یا خارج شده قاچاق محسوب می‌شود.

 

ناظران مجلس در هیأت نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب شدند

نمایندگان مجلس، معصومه آقاپور و زهرا سعیدی را به عنوان ناظر مجلس در هیأت نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم تبریز را با 122 رأی موافق و زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس را با 104 رأی موافق از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه به عنوان ناظر در هیأت نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب کردند.

 

انتخاب ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی

با موافقت نمایندگان سمیه محمودی به عنوان ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی انتخاب شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز ، سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان را با 126 رأی موافق از مجموع 144 نماینده حاضر در جلسه به عنوان ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی انتخاب کردند.

 

نماینده زابل: سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی هم کمتر است

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به اینکه سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی هم کمتر است، خطاب به وزیر ورزش سوال کرد که سهم استان سیستان و بلوچستان به عنوان قطب ورزش کبدی جهان از سرانه ورزش چقدر است؟

حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز در توضیح سوال خود از سلطانی فر وزیر وزرش و جوانان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همه می دانیم که بحث ورزش یک مقوله و ابزار سرگرم کننده نیست، امروز در همه جای جهان ورزش بخش جدایی ناپذیر جامعه و زندگی روزمره است و به عنوان یک مقوله فرهنگی اجتماعی آثار مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمانی دارد و می تواند به نشاط عمومی کمک کند و بخش مهمی از ارزش ها و فرهنگ ملی را به جهانیان عرضه کند و حتی به کارآمدی اقتصادی کشور نیز کمک کند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوب می دانید که الفبای رونق ورزش کشور مستلزم زیرساخت ها، اماکن و فضای مناسب است و در حقیقت دسترسی آسان و ارزان آحاد مردم به ورزش، سنگ بنای توسعه ورزش در همه ابعاد تربیتی، همگانی تا قهرمانی و حرفه ای می باشد.

56 درصد جمعیت کشور دارای اضافه وزن هستند

وی یادآور شد: هم اکنون 56 درصد جمعیت کشور دارای اضافه وزن هستند که 25 درصد آنها براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به چاقی مبتلایند، همچنین 63 درصد زنان ایرانی دارای اضافه وزن هستند که 31 درصد آنها از چاقی رنج می برند.

دهمرده خاطرنشان کرد: چاقی معضل قرن 21 است. در سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که در چنین شرایطی پرداختن به ورزش به عنوان اقدامی پیشگیرانه و موثر اهمیت پیدا می کند و این در حالی است که در چنین شرایطی امروز امکان ورزش برای همه مردم میسر نیست.

وی اظهار کرد: سرانه فضاهای ورزشی جهان بین 2 تا 8 متر مربع است اما در ایران 65 سانتیمتر و از 42، 7 سانتیمتر سرپوشیده و 35 سانتیمتر روباز است که از این میزان 60 درصد خاکی یعنی سرانه بدون در نظر گرفتن زمین های خاکی حدود 34 صدم مترمربع است و به طور کلی سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی هم کمتر است. از سوی دیگر 4 هزار و 300 تا 4 هزار و 500 پروژه نیمه تمام ورزشی وجود دارد که بین 50 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اکثر آنها هم در مناطق محروم قرار دارند که اگر تمام می شد سرانه فضای ورزشی از یک سوم سرانه جهانی خیلی بهتر بود.

دهمرده گفت: آقای وزیر چه میزان به جوانان باور دارید و به آنها توجه می‌کنید و چه تعداد از مدیران شما در بخش جوانان تخصص دارند، چرا به جوانان اعتماد ندارید و کار را به آنها واگذار نمی‌کنید؟

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ‌کس مخالف ورزش بانوان نیست، ادامه داد: دستور دهید تا ساعت4 بعد از ظهر اماکن ورزشی در اختیار بانوان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چرا در وضعیت کنونی اقتصاد کشور کاروان 700 نفره به مسابقات اعزام کرده‌اید، یکی از ورزشکاران شما به مسابقات دیر رسید و از مسابقات جا ماند، افزود: روش انتخاب شما برای خبرنگاران اعزامی به مسابقات چگونه بوده است، چرا مدیریت هزینه نمی‌کنید و دلیل خود را در خصوص اعزام فله‌ای افراد به عنوان همراه ورزشکاران اعلام کنید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در انتخاب مربیان خارجی دقت کنید و از استعدادهای داخلی بیشتر استفاده نمایید، تصریح کرد: امکان دسترسی آحاد مردم به ورزش‌های ارزان را فراهم کنید، متأسفانه از شما به عنوان وزیر ورزش فوتبال نام می‌برند، توسعه ورزش همگانی وظیفه شما است اما شما دستور دادید معاونت ورزش همگانی عزل شود.

دهمرده با اشاره به اینکه شما وزیر ورزش نقاط محروم، عشایری، روستایی و بانوان نیز هستید، ورود شما به جزئیات فوتبال باعث نارضایتی طرفداران شده و در ورزشگاه‌ها علیه شما شعار می‌دهند، ادامه داد: چرا نتوانسته‌اید از حق تیم‌های فوتبال در میزبانی از تیم‌های خارجی در امن‌ترین کشور جهان دفاع کنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با هزار و 441 میلیارد ریال سهم ورزش از مالیات بر ارزش افزوده چه کرده‌اید و کجا هزینه شد، چرا مردم آن را لمس نمی‌کنند، امروز ورزش به کالای لوکس تبدیل شده است، چرا علیرغم تأکید اصل سوم قانون اساسی امروز حتی یک نفر نمی‌تواند بدون هزینه ورزش کند. مقرر شده بود امکان ورزش نیز مانند آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

 

سلطانی‌فر در مجلس: سرانه فضای ورزشی به ازای هر نفر بیش از یک مترمربع است

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی برای کشورهای در حال توسعه یک متر مربع به ازای هر نفر است این میزان را در کشور به میزان بیش از یک مترمربع عنوان کرد.

مسعود سلطانی‌فر در نشست علنی امروز در جریان سوال حبیب‌الله دهمرده از وی درباره برنامه وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی گفت: در دنیا شاخصی با عنوان سرانه ورزش نداریم و برنامه کشورها متفاوت است چنانچه برای کشورهای توسعه یافته میزان 1.5 تا 2 مترمربع سرانه ورزشی و برای کشورهای در حال توسعه یک متر سرانه فضای ورزشی در نظر گرفته شده است.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به محدودیت‌های مختلف اعتباری برای تکمیل پروژه‌های ورزشی عنوان کرد: حدود 9 هزار فضای ورزشی روباز وجود دارد و 490 پروژه نیز توسط شهرداری‌ها ایجاد شده است که در حال حاضر سرانه فضای ورزشی کشور به ازای هر نفر را افزایش داده است.

وی افزود: حدود 3 هزار مکان ورزشی توسط آموزش و پرورش برای 14 میلیون دانش آموز در نظر گرفته شده و کارگران نیز از فضای ورزشی مربوط به خود بهره‌مند هستند، همچنین شهرداری‌های کشور و دانشگاه‌ها نیز اقدام به ساخت مجموعه‌های ورزشی کرده‌اند ضمن اینکه دو هزار فضای ورزشی از سوی بسیج نیروهای مسلح برای شهرها و روستاها احداث شده است.

سلطانی‌فر در ادامه با بیان اینکه سرانه ورزشی مکان‌های متعلق به وزارت ورزش 78 سانتیمتر مربع برای هر نفر است که با احتساب سایر فضاهای دستگاه‌ها قطعاً به بیش از یک مترمربع افزایش یافته، عنوان کرد: با این حال فضای ورزشی به صورت عادلانه توزیع نشده و استان‌های ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از امکانات کمتری برخوردارند که تصمیم داریم در این زمینه توازن و تعادل را برقرار کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه پروژه‌های نیمه تمام ورزشی را تا سال 92، 5 هزار و 355 مکان عنوان کرد و افزود: امیدواریم در سال 97 با استفاده از منابع مختلف 490 پروژه به بهره‌برداری برسد که برای تکمیل این پروژه‌ها با قیمت سال 96 به 11 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از پروژه های نیمه تمام استانی و بخشی ملی است، اظهار داشت: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌ها در قانون برنامه بودجه استفاده کنیم که بر این اساس با استفاده از ماده 27 و 6 برنامه 80 پروژه را برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار کردیم و با استفاده از ظرفیت خیرین 305 پروژه را نیز به اتمام رساندیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: همچنین با کمک نمایندگان با استفاده از ماده180 قانون برنامه توانستیم به بخش ورزش کمک کنیم و با استفاده از ماده 94 قانون برنامه ششم که 0.27 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش اختصاص داده، بهره ببریم.

سلطانی فر تأکید کرد: تلاش ما بر این بودیم بتوانیم به استان‌های مرحوم از جمله سیستان، کردستان، ایلام و خراسان جنوبی و مناطق مرزی کمک کنیم، اعتقاد داریم در استان‌های برخوردار روستاهای مرحوم و مرزی وجود دارد که لازم است از جهت توزیع عدالت، پروژه‌ها و امکانات به این مناطق اختصاص پیدا کند.

وی گفت: رویکرد اصلی ما این بود که تا حدود زیادی این توازن را به وجود آوریم و بسیار خوشحال هستم که استفاده از استعدادهای موجود در مناطق محروم و مرزی را توسعه دهیم، باور داریم امروز در بین جوانان و نوجوانان مناطق مرزی و محروم در رشته‌های مختلف استعدادهای قابل توجهی داریم که باید زمینه بروز خلاقیت آنها را فراهم کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان داشت: در سیستان و بلوچستان در رشته کبدی و دو میدانی پایگاه‌های کشف استعداد وجود دارد تا از این ظرفیت استفاده کنیم.

سلطانی فر با اشاره به اهمیت ورزش بانوان بیان داشت: نمایندگان زن را شاهد می‌گیرم که در 22 ماه گذشته تلاش ویژه‌ای داشتیم تا در زمینه حضور فعال بانوان در عرصه ورزش قهرمانی و ایجاد فضای ورزشی مناسب برای آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم اعزام بانوان برای ورزش‌های قهرمانی پررنگ شود، در مسابقات جاکارتا با زمینه‌سازی موفق شدیم یک سوم مدال‌ها را بانوان بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: باید فکری کنیم که منابع به صورت عادلانه توزیع شود و ضریب بهره‌وری را بالا ببریم. شما نمایندگان نیز کمک و تلاش کردید تا در برنامه ششم توسعه 27 درصد از مالیات ارزش افزوده به توسعه ورزش اختصاص یابد که کمک قابل توجهی بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: برای تکمیل و توسعه پروژه‌های نیمه تمام 11 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که هر چه منابع بیشتر تخصیص یابد سرعت تکمیل پروژه‌ها افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال نماینده زابل گفت: در رشته کبدی برنامه بلندمدت داریم که این موضوع در استان سیستان و بلوچستان و شهرهای دیگر دنبال می‌شود.

 

قانع شدن نماینده زابل از توضیحات وزیر ورزش و جوانان

نماینده سوال کننده از وزیر ورزش و جوانان در خصوص برنامه این وزارتخانه برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی از پاسخ‌های سلطانی‌فر قانع شد.

حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز در خصوص برنامه وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی از وزیر ورزش و جوانان سوال کرد که مشروط به توجه به مناطق محروم از پاسخ وزیر قانع شد.

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح سوال حبیب‌الله دهمرده از وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در اجرای ماده (۲۰۹) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی روز سه شنبه مورخ 3/11/1396 کمیسیون با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان و نماینده محترم سؤال کننده مطرح شد.

وی افزود : ابتدا آقای دهمرده در توضیح سؤال خود عنوان داشتند: من اطلاع دارم که سرانه ورزشی در کشور و در استان سیستان و بلوچستان چگونه است. 4300 تا 4500 پروژه نیمه تمام، بعضی ۵۰ و بعضی ۷۰ درصد پیشرفت داشته اند، که اگر این پروژه ها تمام می شد سرانه فضای ورزشی ما از یک سوم جهانی خیلی بهتر بود. سرانه تقریبی فضای ورزشی در جهان ۲ تا ۸ متر مربع و در جمهوری اسلامی ایران 65 سانتی متر مربع است و سهم وزارت ورزش و جوانان 42 سانتی متر مربع است که از آن ۷ سانتی متر مربع فضای روباز و 35 سانتی متر فضای سرپوشیده است. در صورتی که در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و لرستان که درجه آلایندگی آنها زیاد است و نبایستی مردم در فضای باز ورزش کنند، سرانه فضای سرپوشیده ورزشی به مراتب از این هم کمتر است.

آزادیخواه گفت : وزیر محترم ورزش و جوانان در پاسخ سؤال اظهار داشتند: ورزش سالم‌ترین و ارزان ترین ابزار پر کردن اوقات فراغت چندین میلیون نفر از جوانان کشور است. سرانه هایی که آقای دکتر دهمرده اشاره کردند در مورد وزارت ورزش و جوانان است.

وی افزود: به گفته آقای سلطانی فر نهادهای دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص توسعه فضای ورزشی اقدامات خوبی انجام داده اند که به این سرانه افزوده می شود، مثل وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، بسیج، شهرداری ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم و غیره؛ در ۳۹ سال بعد از انقلاب اسلامی در موضوع توسعه فضای ورزشی کارهای بزرگی انجام شده است. برای نمونه می توان به ورزشگاه ۷۵ هزار نفری نقش جهان اصفهان، ۵۰ هزار نفری پارس شیراز، ۵۰ هزار نفری یادگار امام تبریز، ۵۰ هزار نفری غدیر اهواز، ۳۰ هزار نفری ثامن و ۲۰ استادیوم ۱۵ هزار نفری در مراکز استانها اشاره کرد و نزدیک به ۱۰ استادیوم هم در دست احداث است.

آزادیخواه گفت : وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد ما قبول داریم بعضی استانها مثل سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی و کردستان کمتر از این امکانات برخوردار شده اند. بر همین اساس اعلام کردیم در آینده تمرکز بیشتری روی این چهار استان صورت گیرد. البته تخصیص بودجه به وزارت ورزش و جوانان در وضعیت مناسبی نیست و ما از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد.

در پایان با توجه به اقناع نشدن نماینده سؤال کننده از توضیحات وزیر، کمیسیون فرهنگی مستند به بند (3) ماده (۲۰۹) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قلمرو سؤال را ملی تشخیص داد و گزارش آن برای اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌شود.