کد خبر: ۱۰۲۷۷
تاریخ انتشار:۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
محورهای هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه به اعتقاد من مالیات بر خانه‌های خالی اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن ندارد گفت: تغییرات اساسی در سال ۹۶ در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور خصوصا در حوزه مسکن تأثیرگذار بود

محورهای هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با حضور علی چگنی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و دکتر میرزایی معاون شهردار تهران و دبیر علمی همایش برگزارشد.

چگنی با اشاره به موضوع‌محوری بودن همایش سال جاری و تلاش برای یافتن راهکارهای اساسی در تسهیل دسترسی به مسکن در کشور اضافه کرد: مواردی از جمله برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، توسعه سکونتگاه‌های شهری، سیاست‌های توسعه و تأمین مسکن روستایی، روش‌های نوین تأمین مالی مسکن و شهرهای زیست‌پذیر به عنوان محورهای اصلی این همایش انتخاب شده‌اند.

وی همچنین از برگزاری ۵ کارگاه‌ها برای بررسی جزئیات بخش مسکن در این همایش خبر داد و گفت: آشنایی با مالیات‌های بخش مسکن، اسکان بشر، بافت‌های نابسامان شهری، توسعه بازارگاه‌های الکترونیک بخش مسکن و ساختمان و تحلیل و بررسی بازار مسکن نیز به عنوان عناوین کارگاه‌های مذکور مطرح شده‌اند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت سامانه اسکان و املاک در کشور بیان کرد: راه‌اندازی این سامانه نیاز به اطلاعات فرادولتی داشته و تنها در اختیار دولت و یا وزارتخانه نیست، اما علی‌رغم تمامی مشکلات، این مسئله تا کنون از سوی وزارت راه و شهرسازی رها نشده و تا کنون ۷۰ جلسه برای پیگیری آن برگزار شده است اما مسئله مهم آن است که هنوز به خروجی دلخواه و جمع‌بندی لازم برای بهره‌برداری از این سامانه نرسیده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملی زمین و مسکن کمیته‌ای را برای پیگیری این موضوع تشکیل داده که آن نیز به دنبال رفع مشکلات است، همچنین با توجه به پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت تصمیم داریم با توجه به در دسترس بودن اطلاعات تمام واحدهای مسکونی این اقدام را به شهرداری بسپاریم که در صورت تصویب، آن را اجرایی خواهیم کرد.

چگنی با تأکید براینکه به اعتقاد من مالیات بر خانه‌های خالی اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن ندارد گفت: قطعا در صورت شکل‌گیری این سامانه شاهد اتفاق خوبی در حوزه سیاست‌گذاری مسکن و رفاه اجتماعی خواهیم بود چراکه با توجه به نتایج و آمار به دست آمده از وضعیت فقر مسکن و قشر آسیب‌پذیر به طور دقیق آگاه خواهیم شد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن نیز در کشور بیان کرد: بخش مسکن بخش تأثیرپذیری از مسائل اقتصاد خرد و کلان است، با توجه به آمار در ۵ سال گذشته قیمت مسکن در ثبات نسبی نسبت به سایر قیمت‌های جاری بوده و در قیمت‌های ثابت نیز با وجود افزایش قیمت در سایر بخش ها تا نیمه سال ۹۶ شاهد کاهش ۳۰ درصدی بوده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: تغییرات اساسی در سال ۹۶ در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور خصوصا در حوزه مسکن تأثیرگذار بود به نحوی که به طور مثال در شهر تهران به طور متوسط تا ۶۰ درصد قیمت مسکن را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود این تغییرات را ناشی از تغییرات کلان، مسائل بین‌المللی و حتی تغییرات بازار ارز و سرمایه در چند ماه اخیر دانست و گفت: قطعا تمامی این موارد در حوزه تولید مسکن اثر بسیار زیادی داشته است، از سویی دیگر باید بگوییم که افزایش قیمت مسکن براساس شرایط اقتصادی کشور که تمامی بخش ها ناشی از مشکلات مذکور دچار تغییر شده‌اند امری کاملا طبیعی بوده است.

چگنی با بیان اینکه بدون شک در این شرایط اگر تغییری در بازار مسکن ایجاد نشود هیچ تولیدکننده‌ای وارد این حوزه نخواهد شد گفت: با توجه به آمار موجود با وجود رشد ارزش افزوده مسکن پس از چند سال، افزایش پروانه‌های ساختمانی و همچنین تغییر در تعداد معاملات و قیمت‌ها همگی نشان‌دهنده رشد مثبت در بخش مسکن طی مدت زمان گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن تا حد امکان بالا رفته و دیگر کشش بیش از آن در بازار وجود ندارد مگر آنکه اتفاق عجیبی در این حوزه و یا در سایر بخش‌های کشور رخ دهد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میانگین افزایش قیمت مسکن در کل کشور به غیر از شهر تهران را ۳۰ درصد و همراه با شهر تهران را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: طبق آمار بیشترین رکورد ثبت شده در تعداد معاملات مسکن در تهران ۲۲ هزار، کمترین آن ۴ هزار و میانگین این بخش ۱۴ هزار مورد گزارش شده است که نشان می‌دهد طی سال جاری شاهد رکود شدیدی نخواهیم بود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص بحث مسکن اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: دولت‌ها همواره برنامه و اقدامی را برای مسکن گروه‌های کم‌ردآمد طراحی می‌کنند، در این دولت هم مسکن اجتماعی به عنوان مصوبه دولت و برنامه ششم اعلام شد که وزارت راه و شهرسازی در حد توان و با کمک ابزارهای در دست مانند زمین اقدامات لازم را انجام و با توجه به محدودیت‌های دولت در ابعاد کوچکی با همراهی سایر دستگاه‌های مربوط مانند بنیاد مستضعفان آن را اجرایی کرده است.

چگنی ادامه داد: بانک مسکن به عنوان یک بانک فعال در این حوزه به شمار رفته که توسعه‌ای شدن آن به عنوان یکی از راهکارهای بهبود تأمین مالی در این حوزه به شمار می‌رود، در این راستا در حدی که اقتصاد کشور تحمل داشت نرخ و دوره انتظار را کاهش و سقف تسهیلات را افزایش  دادیم که همچنان به دنبال ادامه این مسیر هستیم.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد طولانی کردن دوره قراردادهای اجاره در بازار اجاره را به عنوان یک سیاست تشویقی در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: ما قصد دخالت نابه‌جا در این حوزه را نداریم، نوع دخالت دولت در مسکن به عنوان سیاست‌گذار بوده و نباید به عنوان رقیب بخش خصوصی در این حوزه ظاهر شود.

چگنی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تسهیلات ارائه شده برای خرید و ساخت از سوی بانک، برنامه‌ریزی شده بوده و دارای دوره انتظار است گفت: در این صورت است که با آگاهی از تعداد تسهیلات ارائه شده می توان تطبیقی بین بازار عرضه و تقاضا انجام و این حوزه را تحلیل کرد.

وی بازآفرینی شهری پایدار را سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره اعلام کرد و گفت: تأمین مالی در بخش مسکن براساس چارچوب‌های موجود، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و بازار سرمایه، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و بهسازی سالانه ۲۷۰ محله همه به عنوان برنامه‌های اصلی وزارتخانه در اینزمان به شمار می‌روند که دارای ابعاد بسیار کلان و گسترده هستند.

چگنی گفت: این همایش یکی از برنامه‌های ریشه‌داری است که تا کنون در ۱۷ مرحله برگزار شده و ابعاد و مسائل مختلف حوزه مسکن و شهرسازی را مورد بررسی قرار داده است.

چگنی در ادامه با بیان اینکه همایش سیاست‌های توسعه مسکن در تاریخ ۷ و ۸ مهرماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود گفت: وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه این همایش حضور داشته و طبق سنوات گذشته بیانیه روز اسکان بشر نیز در آن روز قرائت خواهد شد.

درادامه میرزایی معاون شهردار تهران ودبیر علمی همایش عنوان کرد:برخلاف بسیاری از حوزه ها که با تدارک بخش خصوصی یا دولتی انجام می شود، مسکن ، موضوع مشارکت بین مردم ،دولت و بخش خصوصی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: درچهاردهه پس از انقلاب اسلامی، مسکن جزء موضوعات مناقشه آمیز بوده است ودر کشور ما برخلاف بسیاری کشورها، مسکن نه تنها به عنوان کالای مصرفی بلکه به عنوان کالای سرمایه گذاری نیز هست.

میرزایی گفت: کنفرانس های مسکن همواره یک فعالیت دائمی برای وزارت راه وشهرسازی بوده است و از جهتی دیگر ، به دلیل اهمیت مسکن وحضور شرکت های مختلف که در سیاست های مسکن مشارکت دارند این همایش بسار حائز اهمیت است.


خبرنگار: زهرا فاضلی زاد